Inlägg från: JeanneDArc |Visa alla inlägg
  • JeanneDArc

kissemurra

Vi säger snippa. Det var nytt för mig (har själv utstått idiotiska ord som framgumpen och snuttan...ffs) men det är kort, enkelt och lagom fint tycker jag. Tycker det är bra att det är ett ord som ska användas generellt inom förskola osv. Förhoppningsvis får hon då höra samma ord på de flesta platser. Snopp och snippa, känns vettigt och neutralt tycker jag haha

• JeanneDArc
    Teskedsmamman skrev 2011-01-05 15:49:07 följande:
    Snopp

Snippa eller snuttan blir det om den kvinnliga motsvarigheten...
    Ett varningens ord från en som utstått snuttan: Det kändes riktigt illa när någon kallade mig för snuttan när jag blev större. Tex: hur är det med dig snuttan? eehhmmm.. va? Ungrfär som någon skulle sagt hur är det med dig slidan.
  • JeanneDArc

Ja man får vänja sig lite, men det gick väldigt fort. Hon började ju själv säga snippa och då var det inga konstigheter längre.

• JeanneDArc
    Teskedsmamman skrev 2011-01-05 15:57:57 följande:
    Nu kallar jag aldrig någon för snuttan.... och eftersom mina pojkar sällan kommer kallas för snuttan så finns inte problemet här...
    hehe vilken tur Tror jag blev lite traumatiserad av det där...
  • JeanneDArc

Jag har hört kissemurra så ni är nog inte konstiga  Stina Fast på den tiden tror jag det fanns nästan lika många benämningar som det fanns familjer. Alla hade olika ord och det ena mer tillgjort än det andra, tycker jag. Några ord lät överdrivet gulliga, medan andra var helt sterila och skulle sudda bort att det handlade om ett kön. Klart hon inte kommer bli utfryst, detta var ju bara våra åsikter och reflektioner på ordet I slutändan väljer ju nisjälv vad som passar er.

• JeanneDArc

Jo det har diskuterats ganska mycket på en samhällsnivå och används som regel i förskolor, skolor osv. Det är sedan några år tillbaka den riktiga benämningen om man kan säga så, ungefär som snopp då som sällan kallas något annat för barn.

• JeanneDArc

Go snippan!
    Skämt å sido, du kommer garanterat vänja dig själv vid det väldigt fort och inte tycka det är konstigt!

• JeanneDArc

Mumsan.. det lät ju inte direkt rumsrent *haha* Vilken mumsig en... ehm.. njääää

Svar på tråden kissemurra