• Yosa

Flyga med barn, får man ta med sig frukt och smörgås på planet?

Någon som vet om man får man ta med sig egen smörgås, frukt på planet?

Läst att man ibland måste köpa det EFTER säkerhetskontrollen. Men pga av allergi kan vi behöva ha med oss egen. Får man ta med sig egen smörgås genom säkerhetskontrollen?

Någon som också vet vilket tid tax free öppnar på Lanvetter? Ska med ett plan vid 8-tiden. Är tax free öppet då så man ev kan köpa något till henne där?

• Svar på tråden Flyga med barn, får man ta med sig frukt och smörgås på planet?
  • Linda1976

Ja, där är öppet  

Finns ju även Pressbyrån, Espresso House och en massa andra... Hur de gör med mat vet jag faktiskt inte. Det är ju ffa vätskor de är petiga med. 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • canmamma

Vi tog med oss matsäck till barnen när vi flög härrom veckan. Man måste hålla på regler om vätskor och se till att faktiskt äta upp frukten och grönsakerna om man ska flyga till ett land med begränsingar om sådant. Jättebra att ha med lite mat och snacks då förseningar och annat annars kan leda till att måltider förskjuts och missas helt. 

• Minnie69

Hade med en massa "barnmat" när vi flög, inga problem vare sig ut eller hem.

• logicalmind

man får ha med välling och barnmat, de fick då jag när vi åkte..

kolla annars på företagets hemsida där brukar de stå vad man får ha med sig

• Linda1976
    logicalmind skrev 2011-01-05 18:45:05 följande:
    man får ha med välling och barnmat, de fick då jag när vi åkte..

kolla annars på företagets hemsida där brukar de stå vad man får ha med sig
    Företaget? Det är ju säkerhetskontrollen på Landvetter man ska ta sig igenom
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • mia maria

Alltså jag har hört att man endast får ha med sig det som man har köpt efter säkerhetskontrollen, o att man endast får ha med sig barnmat genom säkerhetskontrollen.
    Men så läser man om folk här som tar med sig mat hemifrån o tar den igenom säk.kontrollen utan problem - så jag tror nog att det går bra att ta med sig smörgåsar, frukt eller dyl. hemifrån

Men man kanske ska ha i åtanke att man kan bli nekad?
    Gå in o läs på www.lfv.se om det står något där??!

• MHK

Har rest med lillen 2 gånger. Första gången va han 8 månader och andra ca 15 månader. Jag har tagit med mig mat båda gångerna. Har haft varmvatten i en termos som de säkerheten fick undersöka men det va inga problem sen hade jag en massa Alvedon med mig. Tog med mig frukt samt smörgåsar och ingen sa något till mig. Jag reste även långt, bytte flyg och det gick bra. Både fram och tillbaka. 

• Puffy75

svarade i andra tråden med All inclusive...åkt från sturup men där har inte varit problem. är oxå allergiker och ena barnet också.

har haft med matsäck hemifrån, både pastasallad, smörgåsar, frukt mm.

• Kodia

Mat får du ha med dig genom säkerhetskontrollen, men inte större mängder vätska.

Däremot brukar en del flygföretag ha förbud mot att äta medhavd mat på planet. (av. bla. allergiskäl) så det är nog inte så populärt att inte boka mat på charterresan, och sedan duka fram papptallrikar och skicka en stor skål med pastasallad mellan bänkraderna... Lite frukt och smörgås till ett barn kan jag inte tro att de invänder emot.

• Yosa
    Kodia skrev 2011-01-05 21:17:21 följande:
    Mat får du ha med dig genom säkerhetskontrollen, men inte större mängder vätska.

Däremot brukar en del flygföretag ha förbud mot att äta medhavd mat på planet. (av. bla. allergiskäl) så det är nog inte så populärt att inte boka mat på charterresan, och sedan duka fram papptallrikar och skicka en stor skål med pastasallad mellan bänkraderna... Lite frukt och smörgås till ett barn kan jag inte tro att de invänder emot.
    Ja och sen har vi andra i sällskapet (5 personer) bokat flygplansmat men då de inte hade något till Elins allergi kommer vi ha läkarintyg med oss och då får de säga vad de vill om att hon äter sina egna smörgåsar och så köper vi en läsk. Bara vi kommer igenom säkerhetskontrollen kan jag nog försvara oss väl på flyget.
  • LjubaviMoja

Hade, välling, baguetter, kex  och choklad med oss det gick bra. Sonen hade vatten i sin nappflaska och efter att de bad mig smaka den så fick vi ta med den oxå.

• Yosa
    Puffy75 skrev 2011-01-05 20:39:02 följande:

svarade i andra tråden med All inclusive...åkt från sturup men där har inte varit problem. är oxå allergiker och ena barnet också.

har haft med matsäck hemifrån, både pastasallad, smörgåsar, frukt mm.

Pastasallad kan ju gå bra ja. Det va ett bra tips. Tänkte ev ta med en burk/påse med köttbullar till henne och sen matiga smörgåsar, bananer och sen köpa läsk på pressbyrån eller på planet.
  • jessin

Jag brukar alltid ha med mig mackor, chips, godis m.m när jag flyger långt. Har itne varit några problem till Kina, Thailand, USA, Kenya m.m.
    Det är bara vätskor du inte får ta med dig genom säkerhetskontrollen. Jag brukar ta med mig en tom petflaska som jag fyller med vatten på toaletten på Arlanda efter att jag har gått igenom säkerhetskontrollen. När man flyger till vissa länder så måste man dock ha ätit upp maten innan man gå ut genom säkerhetskontrollen eller alt kasta det som är kvar. Detta gäller om man t ex ska till Australien.

• Yosa

Tack alla snälla för Era svar! Ni anar inte vad ni har lättat mitt hjärta! Vågar verkligen inte ge henne flygplansmaten och har undrat så över detta. Nu blir det matiga smörgåsar, frukt och kanske lite köttbullar till henne! Tack alla för era svar!

• LjubaviMoja
    jessin skrev 2011-01-05 21:25:45 följande:
    Jag brukar alltid ha med mig mackor, chips, godis m.m när jag flyger långt. Har itne varit några problem till Kina, Thailand, USA, Kenya m.m.
    Det är bara vätskor du inte får ta med dig genom säkerhetskontrollen. Jag brukar ta med mig en tom petflaska som jag fyller med vatten på toaletten på Arlanda efter att jag har gått igenom säkerhetskontrollen. När man flyger till vissa länder så måste man dock ha ätit upp maten innan man gå ut genom säkerhetskontrollen eller alt kasta det som är kvar. Detta gäller om man t ex ska till Australien.
    Jag åkte till Australien med dom grejerna jag nämde det gick bra.
Svar på tråden Flyga med barn, får man ta med sig frukt och smörgås på planet?