Takid skrev 2011-01-05 22:39:58 följande:
Min kille på 7 veckor ligger helst på ena sidan med huvudet. Vi försöker vända huvudet när vi lägger ner honom och när han somnat, men han vänder tillbaka ändå. När jag sa det på BVC sa de att en del barn har kortare muskler på ena sidan (att de har det redan från födseln - kanske legat på nåt sätt i magen) och att om det inte går över av sig självt kan det vara aktuellt med sjukgymnastik. Då får man övningar som man gör själv hemma. Inget farligt och det försvinner efter träning. Vet inte om du menade att din tjej blivit så här nu efter fallet från sängen, i så fall lär det ju inte vara det som jag skrev om...
Var du till läkare med henne när hon ramlade ur sängen? Annars är det ju alltid skönt att kolla upp så att inget skadats vid fallet.
Hoppas allt ordnar sig!
Tortecollis kallas det! Jag hade det som liten men man bedömde att det skulle gå över av sig självt. Mina föräldrar fick instruktioner om att lägga mig med huvudet åt det håll jag inte ville ha det åt så att säga. Men ingen sjukgymnastik. Jag är än idag riktigt sned och har haft problem med nacken hela livet så jag hade nog haft nytta av sjukgymnastik....