• Mina1971

Har min bebis sned nacke?

Tycker de senaste dagarna att min lilla hela tiden tenderar att luta huvudet till vänster. Är det någon som någon har erfarenhet av/ vet vad det beror på ? Kan det vara något med skelettet eller kan sådana här små få nackspärr? Hon ramlade dessutom ur sängen (STOR ångest för det) för ca en vecka sen men gallskrek och visade inga övriga konstigheter då hon återhämtat sig.

• Svar på tråden Har min bebis sned nacke?
  • Sunset

Om det skulle hänt något med ryggen eller nacken när hon ramlade ur sängen borde väl läkaren ha upptäckt det? Glad Så det är nog ingen fara. 

• Takid

Min kille på 7 veckor ligger helst på ena sidan med huvudet. Vi försöker vända huvudet när vi lägger ner honom och när han somnat, men han vänder tillbaka ändå. När jag sa det på BVC sa de att en del barn har kortare muskler på ena sidan (att de har det redan från födseln - kanske legat på nåt sätt i magen) och att om det inte går över av sig självt kan det vara aktuellt med sjukgymnastik. Då får man övningar som man gör själv hemma. Inget farligt och det försvinner efter träning. Vet inte om du menade att din tjej blivit så här nu efter fallet från sängen, i så fall lär det ju inte vara det som jag skrev om...
    Var du till läkare med henne när hon ramlade ur sängen? Annars är det ju alltid skönt att kolla upp så att inget skadats vid fallet.
    Hoppas allt ordnar sig!

• mamma till tre busungar
    Takid skrev 2011-01-05 22:39:58 följande:
    Min kille på 7 veckor ligger helst på ena sidan med huvudet. Vi försöker vända huvudet när vi lägger ner honom och när han somnat, men han vänder tillbaka ändå. När jag sa det på BVC sa de att en del barn har kortare muskler på ena sidan (att de har det redan från födseln - kanske legat på nåt sätt i magen) och att om det inte går över av sig självt kan det vara aktuellt med sjukgymnastik. Då får man övningar som man gör själv hemma. Inget farligt och det försvinner efter träning. Vet inte om du menade att din tjej blivit så här nu efter fallet från sängen, i så fall lär det ju inte vara det som jag skrev om...
    Var du till läkare med henne när hon ramlade ur sängen? Annars är det ju alltid skönt att kolla upp så att inget skadats vid fallet.
    Hoppas allt ordnar sig!
    Tortecollis kallas det! Jag hade det som liten men man bedömde att det skulle gå över av sig självt. Mina föräldrar fick instruktioner om att lägga mig med huvudet åt det håll jag inte ville ha det åt så att säga. Men ingen sjukgymnastik. Jag är än idag riktigt sned och har haft problem med nacken hela livet så jag hade nog haft nytta av sjukgymnastik.... 
  • Erase

Min bebbe lutar /vänder också huvudet åt vänster ......

• bebis2

Vår lilla tjej gör också så. Hon är lite mer än 5 mån gammal.

Det började med att hon började vända sig från rygg till mage. Ett par veckor efter det märkte vi att hon ofte "la huvudet på sne" när hon satt upp tex i knäet. Sa ifrån på bvc och vi fick komma till sjukgymnast veckan efter. Har fått övningar för att träna nackmusklerna på vänster sida.Ska snart på återbesök men då lillan varit sjuk i tre veckor så har det inte blivit så mycket träning tyvärr. Dock är det bara ibland som hon lutar.

Prata med bvc eller ring direkt till en sjukgymnast.

• Mom2006

Min son hade torticollis och det märkte läkaren på 2 månaders kontrollen eftersom när han låg på rygg bara tittade åt sin vänster.
    Vi blev skickade till sjukgymnast och fick övningar och nu när han är 9 mån är han friskförklarad Glad

Hur gammal är dottern?
    Ta kontakt med BVC eller ring till sjukgymnast så de får titta så att ni kan börja träna direkt om det är torticollis.

http://torticollis.dinstudio.se/text1_1.html

Här finns lite fakta om du vill läsa om det.

• Mina1971

Tusen tack för respons!
    Tror nog att det är det där torticollis, ska ringa bvc det första jag gör efter trettonhelgen och diskutera med dem hur vi ska göra.

• Mina1971

Takid förresten!
    Nej, vi gick aldrig till läkare efter fallet, ringde bara sjukvårdsupplysningen där de sa lugnande saker som att "sånt händer" , "det brukar gå bra" .
    Det här "sneda" symtomet nämnde jag dock inte eftersom jag inte hade noterat på det då, men ska kanske också konsultera en läkare och höra om det kan finnas någon koppling..

• Mina1971

Ska också tillägga att hon är åtta månader så det har ju uppträtt ganska sent tycker jag om jag jämför med de flesta av era erfarenheter men detta får jag också nämna för bvc så får vi se vad de säger...
    I likhet med" bebis2" ser vi det tydligast när hon sitter i knäet på någon av oss eller sitter själv i sin stol.

Svar på tråden Har min bebis sned nacke?