• Anonym (förvirrad)

Flytt till egen lägenhet

Jag och min kille ska bli sambos och flyttar för första gången från våra föräldrahem till en gemensam lägenhet. Lägenheten är en normalstor 2:a där värme osv ingår så det är endast hushållselen som vi ska betala för. Nu är det så att vi är väldigt okunninga om vad som behövs ordnas inför flytten med elbolag, hemförsäkringar, internet osv.. Fast telefoni tänkte vi strunta i eftersom vi har mobiltelefoner.

Vi har kommit så långt att vi adressändrat och skickat in en inflyttningsanmälan till vårat elnätsbolag (vattenfall). Som jag förstått det så måste vi betala någon form av avgift till vattenfall även om vi använder oss av ett annat elbolag. Kan det stämma? Har kollat runt på elskling.se och andra trådar här på familjeliv ett bra tag nu och det verkar som att elpriserna är skyhöga nu! Och vad ska man skaffa? Fast/rörligt pris? Bindningstid?

Är det något annat som vi missat? Är väldigt tacksam för svar!

• Svar på tråden Flytt till egen lägenhet
  • Anonym (nätavgiften)

Jag förstår inte riktigt vad dy menar med "Som jag förstått det så måste vi betala någon form av avgift till vattenfall även om vi använder oss av ett annat elbolag" - menar du att Vattenfall äger nätet? I så fall är det en rätt stor avgift ni ska betala till dem, inte liten Här i Stockholm äger Fortum nätet, men jag köper min el från GodEl = en räkning från Fortum för nätet, en räkning från GodEl för elen jag förbrukat.

Jag har alltid haft rörligt elpris. Det är en smaksak. Kolla på elskling.se, där se du vad det kan kosta.

• Anonym (mindre förvirrad)

Ja, ni betalar Vattenfall för anslutning till elnätet oavsett vilken elleverantör ni väljer. Hur det funkar med priser och bindning och sådant har jag ingen vidare koll på tyvärr.

Hemförsäkring lär vara bra att ha. Ibland händer det att den ingår i fack- eller studentkårsavgift. Kolla upp det!

Internetuppkoppling måste man också ordna med själv, den kan gå antingen via telefonjacket eller ett specialuttag i väggen (brukar väl vara ComHem då tror jag?).

• Anonym
    Anonym (mindre förvirrad) skrev 2011-01-05 18:59:22 följande:

Ja, ni betalar Vattenfall för anslutning till elnätet oavsett vilken elleverantör ni väljer. Hur det funkar med priser och bindning och sådant har jag ingen vidare koll på tyvärr.

Hemförsäkring lär vara bra att ha. Ibland händer det att den ingår i fack- eller studentkårsavgift. Kolla upp det!

Internetuppkoppling måste man också ordna med själv, den kan gå antingen via telefonjacket eller ett specialuttag i väggen (brukar väl vara ComHem då tror jag?).

Bredbandsuttag kan man ha och då kan man välja fritt mellan alla leverantörer. Så det är bara att välja vilken hastighet man vill ha, kolla hur nöjda kunder de har osv sen är det bara att beställa.
  • Anonym (förvirrad)

Tack för svar! Glad

För att teckna ett elabonnemang krävs det att man ska veta vad man har för anläggnings id/ EAN kod? Har letat och det ska tydligen stå på elräkningen.. Men vi har ju inte fått någon elräkning än. Kan man ta reda på det på något annat sätt? Vi har Uppsalahem som hyresvärd om det är till någon hjälp.

• Anonym (nätavgiften)
    Anonym (förvirrad) skrev 2011-01-05 19:52:55 följande:
    Tack för svar! Glad

För att teckna ett elabonnemang krävs det att man ska veta vad man har för anläggnings id/ EAN kod? Har letat och det ska tydligen stå på elräkningen.. Men vi har ju inte fått någon elräkning än. Kan man ta reda på det på något annat sätt? Vi har Uppsalahem som hyresvärd om det är till någon hjälp.
    Kanske räcker med lgh-nr?
  • Anonym (mindre förvirrad)
    Anonym (förvirrad) skrev 2011-01-05 19:52:55 följande:
    Tack för svar! Glad

Jag tror att det står på kontraktet ni skriver med Vattenfall. Så var det för oss iaf (dock en annan nätägare).
  • Anonym (förvirrad)

Tack för hjälpen Glad

Är det någon som vet vad som är normalt att betala i elkostnader i månaden för en tvåa? Hur många öre per kWh är ett sk "bra pris"?

• Anonym (nätavgiften)
    Anonym (förvirrad) skrev 2011-01-05 21:21:21 följande:
    Tack för hjälpen Glad

Är det någon som vet vad som är normalt att betala i elkostnader i månaden för en tvåa? Hur många öre per kWh är ett sk "bra pris"?
    Vet inte hur många öre som är "bra pris". Min el för min tvåa kostar ca 7.000-8.0000kr/år. Jag har läst om flera på FL som betalar typ 200kr/mån i el, fattar inte hur de kommer undan så billigt!
  • Anonym (annh)

Hemförsäkring är ju väldigt viktigt att ha!
    Internetuppkoppling kan vara väldigt skönt att ha fixat innan man flyttar in.
    Och ang elen, så när jag flyttade till min lägenhet så ringde jag bara energibolaget och sa att jag skulle flytta in på den adressen och mitt personnummer, var aldrig tal om att binda något elpris? Jag hade på tre månader 500:- i elräkning

• Anonym (försäkra)

Jobbar ni och är med i facket? Kolla i så fall om ni har nån möjlighet till hemförsäkring via dem, annars kolla upp och skaffa en hemförsäkring hos nåt försäkringsbolagså snart ni kan.

Svar på tråden Flytt till egen lägenhet