• Heroa

Ang babyskydd o adapter till vagn, är det vettigt?

Är det värt att köpa adapter och förstås det babyskydd som passar vagnen (i mitt fall Teutonia Fun och akta gracos/teutonias egna babyskydd)? Hur och när använder man babyskyddet så?

Vad jag hört är det tex när barnet somnat i bilen och man ska in på ica. Men är det inte enkelt att lägga babyskyddet i kundvagnen? Eller lägga över bebisen i sin vagn? För man lär väl behöva skruva på själva adaptern varje gång eller kan den va där jämt?? Detta är mitt första barn, så allt är inte så självklart Skäms Vad finns det mer för användningsområde? Längre turer lär väl barnet ligga i vagnbli buren, jag har läst att de inte ska ligga för länge i babyskyddet?

• Svar på tråden Ang babyskydd o adapter till vagn, är det vettigt?
  • ekarny

Hej. vi har fun vagnen och köpte en adapter till vårt babyskydd som vi hade sen innan.

Jag kan bara säga att jag hade nytta av det inte bara i butiken (kundvagnen väckte dottern ibland då den skramla eller gnissla i hjulen) Det är dock inte så stora problem. Jag tyckte det var skönt att sätta över på chassit när jag skulle lämna den äldsta på dagis och givetvis hade lillan somnat i bilen och jag upplevde att babyskyddet blev snabbt tungt och otympligt att bära på, dessutom var det ju en del andra grejer som skulle med in på dagis. Även när jag skulle göra korta ärenden var det lätt att bara sätta dit skyddet om hon sov. Det där är så svårt för det är nog hur man är som person och hur dagarna ser ut. Jag hade aldrig dottern längre stunder i stolen utan då fick hon ligga i liggdelen.

Adaptern måste inte sitta på alltid och knäpps lätt på och av precis som liggdelen eller sittdelen till vagnen.

Hoppas du fick lite svar på dina frågor.

(¯`°?.¸Ab imo pectore¸.?°´¯)
  • Heroa

Ja tack för svaren! Jag vet ju inte hur dagarna kommer se ut eftersom det är första barnet men har funderat på om det är värt pengarna. Kostar ju lite extra och man har ju redan betalat rejält med pengar hehe. Dessutom så blir man ju uppbunden att välja på akta eller teutonias egna babyskydd. Men de är säkert bra så det är väl inte hela världen.

• Sparvöga

Det finns ju lite olika lösningar på det där med adapter också!! Vi hade redan köpt ett Britax/Römer-babyskydd och när vi sedan köpte en begagnad Teutonia Fun (årsmodell -07) trodde vi att det var kört att montera babyskyddet på vagnschassit. Men de som sålde vagnen skickade med en jättesmart adapter (som de köpt lös nånstans) som råkade passa just mellan Teutonia och Britax/Römer!
    På baksidan av babyskyddet sitter en blå sak som man ska trä bältet igenom när man sätter skyddet i bilen. Adaptern de skickade med var en sådan blå sak, men med en liten extra grej på som "hakas" fast i bågen som man fäller upp på Teutonian när man ska sätta dit ett babyskydd.
    Detta innebär att när väl den blå mojängen är bytt på babyskyddet så är det bara att haka fast skyddet på chassit när man behöver! På så vis slipper man en mellandel som alltid ska på och av emellan chassit och babyskyddet.
    Jättesmart tyckte vi, och var jätteglada över att det råkade slumpa sig just så. För vi har använt det jättemycket. Bara att slippa bära lillen i babyskyddet mellan lägenheten och parkeringen, och i stället sätta skyddet på chassit är ju kanon! Eller när vi har varit på BVC, på en snabb runda i affären, eller så.
    Även om han varit vaken så har det underlättat, speciellt nu på vintern. Att knäppa i och ur honom i ett trångt babyskydd med mössor och overaller som tar emot och krånglar, är ju skönt att slippa om man bara ska göra en snabb runda nånstans.

• Alexi

Vi funderade mycket på det där med adapter mm innan första barnet. Men ville sen inte vara bundna till babyskyddet som funkade ihop med den emmaljungavagn vi ville ha så vi skippade det. Och jag har väldigt sällan saknat det. Ska man in lite kort på mataffär eller centrum så ställer jag babyskyddet i en kundvagn, det är supersmidigt, lätt att lägga det man handlar runt omkring och slipper ha både korg/kundvagn och barnvagn. Och ska jag vara inne längre stunder bör bebisen i alla fall inte ligga i babyskyddet så då lyfter jag över till vanliga vagnen.

• Yamma

Vi har en teutonia Prestige med adapter till babyskydd. Det är en bra och enkel lösning men vi har inte använt den så mycket som jag trodde. Kanske kan du avvakta och se om du tycker att du saknar det?

• Kronärtskocka

Skulle också säga att huruvida du behöver det eller ej beror på hur du bor och hur dina dagar ser ut.

För oss som bor i lägenhet med parkering ett par hundra meter bort var det fantastiskt skönt att ha en adapter till babyskyddet! Barnet kunde bäddas ned och spännas fast hemma, klickas på chassit och sedan gick vi till bilen. Att bära babyskyddet den sträckan hade varit jobbigt, hade väl gått när barnet var nyfött, men efter någon månad börjar även bebisar bli ganska tunga! (Aktas babtskydd väger tyvärr också mycket i sig och är klumpigt att bära på.)

Svar på tråden Ang babyskydd o adapter till vagn, är det vettigt?