• Anonym

18 st Imovane & alkohol!!

Vet inte heller vad jag kan säga för att göra det bättre. Förstår att du mår jättedåligt just nu, tycker vansinnigt synd om dig. Det är som du skriver skillnad när man har familj. Hur han kan utsätta andra än sig själv för detta.
    Men jag tycker att du ska tänka på dig själv och barnen i första hand. Du kan inte "rädda" honom om han inte vill rädda sig själv. Jag gillar inte ultimatum, men har aldrig levt med en missbrukade själv. Kanske är det den enda vägen?

• Anonym

Du har all rätt att vara ledsen, besviken och förbannad. Kom ihåg det!

• Anonym

Men du, det kanske ändå var rimligt att det här hände nu så att du kan flytta iväg själv med barnen och starta om på nytt? Jag skulle inte bli förvånad om soc kommer att bli informerade om det som har inträffat, det brukar ske när barn är inblandade, och då ifrågasätter de dig om du inte skyddar barnen från att se sådant som de har sett idag. Trist när människor får återfall, men kanske kan han ta tag i sitt liv igen om ni faktiskt flyttar ifrån honom i det här läget? Du fixar det.

• Anonym

Du vet om att han fullständigt skiter i allt vad du tycker och tänker och gör när han är pillrad va? Om han dessutom kombinerar de med alkohol hade han kunnat slänga igen dörren i ett rödgråtet barnasikte utan att det bekom honom ett piss.
    Har själv missbrukat piller för länge sedan nu(halva livet), och man blir onåbar, man tror man är herren på täppan. Man bryr sig inte ett skit om andra. Har ingen förmåga att känna ångest. Och värst av allt, man har inga spärrar mot att bruka våld.

• Anonym

Man får dela upp detta i olika delar.
    För det första är 18st Imovan innebär ingen livsfara inte ens med rejält med alkohol.
    Han kunde tagit hela paketet och ändå inte varit något fara.

För det andra så i påverkan av dessa Z mediciner så kan man hitta på de mest tokiga sakerna.
    Och givetvis får man för sig något riktigt tokigt så kan ju det innebära fara för ens liv.
    Men oftast så slutar det man sitter i en hög och trycker i sig mat.

För det tredje så är ju det ett stort problem som han beter sig, det värsta tycker jag personligen är själva lögnen mer än själva intagandet.
    Även om det inte heller bra, om du förstår vad jag menar.

Sen varför atarax dras upp i diskussionen är för mig helt obegripligt.
    Och varför han får typ imovan utskrivet är ju baserat vad han säger till läkaren.

Vad TS skulle gjort var att filma hela hans beteende och visat upp för honom sen.
    Det hade varit långt mer effektivt än nuvarande åtgärder, för många inser hur illa man har betett sig när man se sig själv sen.
    Och då kanske tar ett princip beslut att nu räcker det.

Jag tycker ju att du ska prata ingående med honom innan du gör något annat, och vad han vill med framtiden med sina tabletter.
    Vet inte vad ni har sagt innan om detta, men tycker man är värd att sig själv att åtminstånde förstå problemet innan man tar ett beslut för framtiden.
    Vet en del kommer ropa medberoende, men att förstå situationen är inte ett medberoende utan bara i att få klarhet i vad som är vad.

• Anonym

Du har alltså gett honom för han ska visa upp tabletterna på akutspyk?
    Säger då akutpsyk att dom inte vet vad imovane är eller? :p

Han lurat skjortan av dig, snart ser du han ragglandes igen :/
    Verkar som ni är färdiga med varandra nu!
    Passa på att byta lås medans han är borta ;)

• Anonym

Hej!
    Jag har inte orkat/hunnit läsa alla kommentarerna men jag har läst ditt inlägg och känner starkt med dej!
    Jag är både anhörig till aktiv missbrukare och har ett missbruk bakom mej med ett par års drogfrihet så jag vet hur det är. Jag undrar, fick din man behandling eller hur tog han sej ur missbruket första gången? Hur har det gått nu?
    Rent spontant kan jag känna att det är dags för honom att åka på behandling, ju längre det hunsas med detta ju mer fast kommer han bli igen, ju tidigare detta bryts desto bättre är det. Och han måste se till att ta hand om sin nykterhet regelbundet. Har han gått på Na/Aa? Det finns även anhörigmöten, kanske någonting för dej? För ni har båda någonting att jobba med. Och ni behöver hjälp.
    Det han har sagt när han tagit dessa tabletterna behöver du inte ta på så stort allvar, finns antagligen ingen sanning alls i det. Jag tog oxå 18-20 sömntabletter åt gången i mitt missbruk, jag var borta i 2dygn och vaknade hos en kompis som hade hittat mej dregglandes på ICA!!! Det är fruktansvärt både för den som missbrukar och för anhöriga, det är inte helt utan skam man nyktrar till!

Det du behöver göra är att köra med tuff kärlek. Du måste sätta hårt mot hårt, annars kommer din man antagligen fortsätta smyga med sitt missbruk. Vill du leva med honom? (Jag menar då din NYKTRA man). I så fall tycker jag att du säger att han MÅSTE söka behandling eller ett alternativ till behandling. Och han kanske kan lämna tester? Gå på möten? Han måste släppa på egenviljan och låt han inte hunsa med dej.

Jag önskar dej lycka til!!! Kram!!

• Anonym
    Anonym (*) skrev 2011-01-09 21:40:46 följande:
    Hej TS.

Vill börja med att ge dig en eloge för det kurage du visar för dig och själv och dina barn. Bravo.
    Jag jobbar som sjuksköterska inom en beroendeklinik och tänkte bara berätta min erfarenhet av imovane/zopiklonmissbruk.

*Folk tar dessa tabletter som ångestlindring dagtid alternativt att bli lite "borta".
    *Dessa tabletter är nog lite enklare att få utskrivet än exempelvis "riktiga" bensodiazepiner (bl.a. ångestdämpare) så som Stesolid och Valium.
    *De är svåra att upptäcka vid urinprov, finns inga snabbstickor eller liknande utan det måste skickas till större laboratorie för verifiering.
    *Jag har haft patienter som tagit uppemot 40 tabletter 7,5 mg per dag och också druckit alkohol utan att kola vippen.
    *Minnesluckor är mycket vanligt, ofta kommer våra patienter till vår mottagning två eller flera gånger och minns inte att de redan varit där. Många gör och säger väldigt konstiga saker, som de sedan skäms för.
    *Beroendepotential/tillvänjning är mycket stor.
    *Abstinensen är väldigt jobbig för många. Den kan sitta i uppemot flera månader och kan tom skapa epilesianfall.
     *Tabletten ska helst bara användas under en kortare period (två veckor) som insomningstablett (dvs man ska sitta på sängkanten och dingla med benen när man stoppar tabletten i munnen) för att "lära om" kroppen hur man gör när man somnar.

Jag har givetvis respekt för att denna medicin rätt använd har hjälpt många med insomningssvårigheter, men för övrigt tycker jag det är en skitmedicin som ställer till så mycket problem för många. Detta är inte unikt - nästan allt kan missbrukas. Men fel använt är imovan/zopiklon enligt min erfarenhet ett riktigt rävgift.

Stort lycka till TS till dig och dina barn. KRAM! 
    Rävgift va ett bra ord! Jag fick mängder av propavan och zopiklon utskrivet och även en hel del benzo utan att det följdes upp. Och detta fick jag från psyket efter ett självmordsförsök! Jag hade 3 styrkor Exanor och propavan och zopiklon, inte konstigt att jag fastnade i träsket!
    Tur jag kom ur, och det hoppas jag även TS man gör =) håller tummen HÅRT HÅRT!!
  • Anonym
    Rorschach skrev 2011-01-10 22:10:59 följande:

Tycker faktiskt att du överreagerar och tar förhastade beslut här, ett övertramp hur grov den må vara är inte grund till att beröva barnen sin pappa och splittra upp deras trygghet.
    Ni har flera barn och flerårig historia, sånt raserar man inte, för barnens skull, man jobbar vidare för deras skull.

om pappan ville kämpa hade han väl inte gett upp så lätt? och TS har inte berövat barnen sin pappa och deras trygghet bara för att dom delar på sej, det skötte faktiskt karl själv. hämta ett barn när han är så påverkat att han inte minns hela tiden, det är väl ingen trygghet? herregud människa! vadå kämpa för barnens skull? det är ju det hon gör!!
  • Anonym
    Rorschach skrev 2011-01-10 23:13:44 följande:
    Gett upp så lätt vet jag ingeting om, jag ser däremot ett snedsteg endast här.
    Om ts nu går med barnen så berövar hon deras pappa, barnen förtjänar ett stabilt uppväxt med båda föräldrar närvarande.
    Vad jag förstår så är detta inget vanligt beteende från hans sida utan nått som aldrig annars förekommer och då överreagerar ts och ställer till mycket större skada i barnens liv än vad denna händelse eventuellt gjorde.
    Har man bildat en familj så får man ta sitt ansvar och kämpa för den, det innebär inte att man hänsynslöst visar dörren vid första problemet.
    barnen kan ju träffa sin pappa om han håller sej nykter, ts har ju inte skrivit att dom aldrig får träffas!
    menar du att man alltid ska förlåta och fortsätta för barnens skull? min mamma gjorde det med pappa. han (pik) "brukade" en väldans massa piller, alkohol, hasch, tjack och ska jag berätta någonting? det va inte en stabil trygg uppväxt för 5 ören. var har du fått det ifrån? se läget istället och vad han har gjort. hade min karl tagit återfall och utsatt barnen för en sådan risk som ts karl gjorde hade han åkt ut med huvudet först.
  • Anonym
    Anonym (Prio 1 barnen) skrev 2011-01-10 18:00:22 följande:
    Tråden blev lite annorlunda än den var från början.
    Första bara:
    Grattis till TS för att du bestämt dig för att lämna din missbrukande man du klarar dig bättre själv. Kanske kanske inser han vad han förlorat och skärper till sig samt gör allt för att lösa saker. Gör han inte detta så vet du iaf hans prioriteringar och kan göra dina egna prioriteringar.

Grattis till alla er som tagit er ur ett missbruk av piller detta är svårt.

När det gäller eftervård så säger alla inom psykiatrin och inom missbruksvården att eftervården är så viktig och tyvärr eftersatt. Utredning efter utredning visar på detta. När jag började inom vården för 15 år sedan var det samma snack. Vad har hänt!! INGENTING
    Alla skyller på alla och skyddar sin egen kassa/budget och de som behöver hjälp trillar mellan stolarna.

Ibland vill jag bara gråta. 
    Svensk missbrukar vård är ett skämt från början till slut.
    De har INGA som helst kunskaper om de olika drogerna och hur man ska behandla dessa.
    Och så är det i ett samhälle som gör allt för stigmatisera droger, så går det ut över riktig utbildning.

(Givetvis finns det få undantag med kunskap, men vad hjälper det resten av missbrukarna som verkligen behöver riktig kunskap??)
  • Anonym
    Weyoun skrev 2011-01-11 00:27:46 följande:
    Jag tycker ändå inte att trygghet bara är att bo med båda föräldrarna!

Tryggheten sitter i mer än så!

Trygghet är att veta att man kommer först och att ens föräldrar/förälder/vårdnadshavaregör allt i sin makt för att man ska ha det bra och vara trygg! 
    Trygghet är att kunna sova lugnt och skönt, vetandes att ingen i ens närhet råkar supa/droga eller ta tabletter i förstor mängd.
    Trygghet är att veta att man kommer först!! samt att man blir skyddad från situationer som inte är lämpade för barn!
    Nu tar la du i lite väl braFoten i munnen
    Trygghet skapar man inte genom nykterhet i sig, det är rent löjligt påstående.
    Sett tillräckligt många nykterister som jag klassar som dåliga föräldrar, för inse att nykterhet inte är något som är lika med trygghet.
    Och att skapa en glasbubbla kring sina barn mot världen är att göra sina barn en otjänst.

Och att vara berusade framför sina barn går alldeles utmärkt för de allra flesta.
    Men så har vi ett mindre grupp människor som får grava personlighets förändringar när främst alkohol intas.
    Har själv frågat folk på jobbet hur de uppfattade hur deras föräldrar var då det dracks.
    Och ingen tyckte det var nått konstigt eller hemskt alls, utan tom flera sa att det var rätt så skoj.
    Sen kanske det har betydelse att det inte handlade om alkoholister, men det dracks på regelbunden basis.

Och beblanda inte detta post med TS "sambo" som beviserligen har lite problem med sina intag.
    solstugan skrev 2011-01-11 00:35:43 följande:
    Nej alla roar sej inte med droger någon gång, och alla tycker inte det är ok. För jag antar det är droger du syftar på. Sluta klanka på ts, hon har det säkert jobbigt nog ändå! Finns säkert en annan tråd du kan roa dej i om du vill förespråka att lite drogbruk är ok..
    Så sant som det är sagt, finns ju par nykterister med överlägsen moral också.
  • Anonym

ja, skilj på missbrukare och andra. Det är en skillnad och det är att en missbrukare kan inte ta en tablett, en bärsa ect utan går alltid hela vägen ut. Och för barnens skull är det ta mej tusan bättre UTAN en missbrukare som tar sig återfall efter återfall jämfört med en missbrukare som faktiskt kan hålla sig...

• Anonym

Hej TS! Jag förstår att du är förtvivlad. Jag tar inte din man i försvar, men det kan tänkas att han faktiskt inte vet vad han har gjort. Själv är jag en skötsam mamma till två nästan vuxna barn. Efter en jobbig tid i mitt liv, så fick jag en insomningstablett utskriven av läkare för att kunna sova. Den heter Stilnoct och är mycket lik Imovane. Läkaren sa att effekten satt i 4 timmar, och om jag inte skulle jobba så var det ok att ta en tidigt på morgonen om jag vaknade och inte kunde somna om. Detta fungerade bra en tid, tills jag "vaknar till" på eftermiddagen av en hysterisk familj. Jag hade tagit alldeles för många tabletter och gjort saker som jag skäms för än i dag, och jag hade total minnes förlust...Ringde läkaren dagen efter som sa att en del personer reagerar så här, och att jag inte ska ta fler tabletter. Den typen av tabletter Söver" den delen av hjärnan som styr omdömet..... Jag har fått höra av familj och läkare att det inte var mitt fel, men jag kan inte förlåta mig själv....och jag är ingen missbrukare. Kram och lycka till vad du än väljer att göra

Svar på tråden 18 st Imovane & alkohol!!