• Svar på tråden spola äggledarna?
  • Pimpinellan

Det kan göra ont,men inte så värst. Min misslyckades helt,men jag hade inga stopp ändå. De trycker in en "slang" där inne och spolar med vätska. Man får smärtstillande innan och får oftast inte köra bil sen. Ingen fullt pålitligt metod för att verkligen få veta om man har passage. Jag dömdes ut,men under op. såg de fri passage direkt.

• moii
    Pimpinellan skrev 2011-01-06 15:49:06 följande:
    Det kan göra ont,men inte så värst. Min misslyckades helt,men jag hade inga stopp ändå. De trycker in en "slang" där inne och spolar med vätska. Man får smärtstillande innan och får oftast inte köra bil sen. Ingen fullt pålitligt metod för att verkligen få veta om man har passage. Jag dömdes ut,men under op. såg de fri passage direkt.
    Varför får man inte köra bil? Det berättade ingen för mig!

Till mig sa de, ta två alvedon innan du kommer hit så spolade de lite (kändes lite men gjorde inte ont) och jag har ingen aning om hur de gjorde mer än att de hade en stor spruta med en liten slang på som de sprutade igenom ledarna med.

Sedan fick jag gå hem och så kändes det lite som början på mensverk, men det blev aldrig nåt som gjorde ont. Viktigt är tydligen att man gör det före ägglossning så att de av misstag inte spolar bort ett befruktat ägg eller så.
  • Pimpinellan
    moii skrev 2011-01-08 12:47:15 följande:
    Varför får man inte köra bil? Det berättade ingen för mig!

Till mig sa de, ta två alvedon innan du kommer hit så spolade de lite (kändes lite men gjorde inte ont) och jag har ingen aning om hur de gjorde mer än att de hade en stor spruta med en liten slang på som de sprutade igenom ledarna med.

Sedan fick jag gå hem och så kändes det lite som början på mensverk, men det blev aldrig nåt som gjorde ont. Viktigt är tydligen att man gör det före ägglossning så att de av misstag inte spolar bort ett befruktat ägg eller så.
    Den medicin de ger här räknas som knark-alltså får man inte köra bil.
    Ja,det är absolut jättevitkigt att göra spolningen före äl. Har vissa läkare missat har jag märkt=dålig stil.
  • Hjärtefröjd
    Pimpinellan skrev 2011-01-08 13:21:38 följande:
    Ja,det är absolut jättevitkigt att göra spolningen före äl. Har vissa läkare missat har jag märkt=dålig stil.
    Jag fick ingen medicin och/eller förhållningsregler om att inte köra bil. Det är nog olika från mottagning till mottagning.
  • moii
    Pimpinellan skrev 2011-01-08 13:21:38 följande:
    okej jag fick ingen sån medicin så jag behövde inga förhållningsorder :)
  • Rocktroll

Jag gjorde det i mellandagarna och fick bara ta alvedon innan och fick köra bil. För mig gjorde det ont men dom var tvungen att använda tång för att komma in i passagen. Annars gör det nog inte ens hälften så ont. Och slangen dom använde var en kateter. Efteråt hade jag mensvärk och blödde några dagar.

.:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • En längtan

jag tog bara alvedon innan och det kändes knappt, kunde köra bil och jobba som vanligt efteråt. lycka till!

• Körsbärsträd

De för upp en slang med en liten ballong på, när den kommit in blåser de upp ballongen, för att vätskan de sprutar in inte ska kunna åka ut med en gång igen. Själva uppblåsningen gjorde lite ont, som mensvärk på 1 sekund. Sen spolade de in vätska för att se om allt såg bra ut. Gick på kanske fem minuter. Fick ta två alvedon innan och en antibiotika tablett efteråt, eftersom de varit inne och rört omkring så fick man antibiotikan för eventuella bakterier. Snabbt och lätt. Inga förhållningsregler om att inte köra bil, och jag gick tillbaka till jobbet direkt efteråt.

• HopeSoon

Hej,
    jag tog två alvedon innan. Den ska göras innan ÄL, viktigt och man ska vara blödningsfri! Det kändes lite men gjorde inte direkt ont utan mer.. obehagligt.. de använder en slags metallgrej för att hmm hålla isär och komma åt och den tyckte jag var lite småjobbig.. Men det var mer jobbigt psykiskt än fysiskt. Om jag skulle beskriva smärtan så kändes den som mensvärk men det gick över ganska snabbt efteråt.

Jag gjorde min på morgonen och på eftermiddagen fick jag lite mer "mensvärk" och småblödningar och sen blödde jag (lite, trosskydd räckte) i ett par dagar.

Jag körde bil efteråt, hade tagit ledigt från jobbet men hade i efterhand absolut kunnat jobba. Det här beror ju helt på vad du får för värktabletter, jag fick inget av dom utan de sa åt mig att 2 alvedon innan jag åkte dit. Det här var i Uppsala. 

• idrefjäll

okej tack för svaren, usch den metall saken de använder för att öppna gör så ont! är väldigt känslig där nere, bukar dom alltid använda den?

Svar på tråden spola äggledarna?