• ankiplanki

Hur gör ni när ni kokar ris?

Ja, jag e värdelös på att koka ris.
    Jag tycker att riset blir för hårt när jag kokar de. Vill ju få de så där mjuk...

Så nu undrar jag om ni har några speciella knep? Eller gör ni som de står på förpackningen bara? Ska de stormkoka eller inte?
    Är de nån speciell sorts ris som blir mjukare än andra?

• Svar på tråden Hur gör ni när ni kokar ris?
  • turia

har bara jasminris o gör enligt förpackningen..mums

• Lilja84

jag tar tex 1 dl ris och 2 dl vatten,lite salt och ett par droppar olivolja .. sen så har jag lock över kastrullen , ställer plattan på 6:an och väntar tills det börjar bubbla(inte koka ordentligt utan bara bubbla igenom riset lite grann) sänker ner till 2:an och låter koka i ca 20 minuter .. om märker jag att det blir hårt ris så häller jag bara i lite mer vatten 0.5 dl vatten tex och låter koka längre bara .

• strojes

vi använder jasminris. jag sköljer inte riset innan kokning som det står på en del påsar att man ska. 3 dl ris i 6 dl kallt vatten i kastrullen salta. koka upp dra sedan ner värmen så att det småputtrar. när vattnet kokat bort nästan smaka på riset är det hårt häll på lite mer vatten.

• Karpet

Jag köper alltid ris i påsar som man stoppar ner direkt i kastrullen. Jag tror att de finns i Sverige också nu, då behöver man inte mäta vatten och inget kan fastna i kastrullen.

• Moj Katile

Jasminris=dubbelt så mycket vatten än ris. ex 4dl vatten 2 dl ris
    Snabbris= mer ris än vatten ex 2dl vatten 3 dl ris

Vet inte ens vad de står på paketen.... Häller över i en burk me bra "häll lock" direkt.

• Änglatuss

1 liter vatten, 5 dl ris

Eller så gör jag pilaffris de är gott gott

• hallonbåt

Koka inte riset för hårt, då hinner det inte bli färdigt innan vattnet kokat bort. Och så lock på.

• Norpan81

en annan variant:

ca 2dl jasminris
    5 dl vatten

koka upp, när det kokar lägg tre enkronor på plattan sänk värmen till 1an
    ca 8-10 min rör om och stäng av plattan.

Vänta några min rör om färdigt!!

• ankiplanki

Okej.... Tack för svaren

Änglatuss
    Hur gör du pilaffris?

Svar på tråden Hur gör ni när ni kokar ris?