• ankiplanki

Hur gör ni när ni kokar ris?

Ja, jag e värdelös på att koka ris.
    Jag tycker att riset blir för hårt när jag kokar de. Vill ju få de så där mjuk...

Så nu undrar jag om ni har några speciella knep? Eller gör ni som de står på förpackningen bara? Ska de stormkoka eller inte?
    Är de nån speciell sorts ris som blir mjukare än andra?

• Svar på tråden Hur gör ni när ni kokar ris?
  • Meline

Jag kör som det står på paketet. Kokar upp på 6:an, slänger i ris, sänker till 2:an och kokar med locket på. Brukar fungera bra, jag använder mest råris.

För att få det mjukare kan man väl bara hälla på lite extra vatten och låta det koka lite längre? Eller låta det stå under lock några minuter med lite mer vatten, efteråt?

• Norix

jag är så less på att bränna ris så jag har jämt i massor med vatten.. mer än vad det ska va.. sen kokar jag det på 5an som man kokar pasta och det är klart på ca 10 min.. fort och praktiskt...

• Anna D

På Uncle Bens-förpackningarna står det att man kan koka upp MASSA vatten, hälla i riset när vattnet koker, låta det koka i 20 minuter och sen hälla av med hjälp av en sil... Funkar tokbra för mig!! :)

• Norix

haha jag gillar uncle bens beskrivning iså fall.. det var den bästa jag hört hittills =)

annars så finns det riskokare.. jag har hört att sånna ska vara bra

• Norpan81

ja, jag lägger dem såklart brevid varann ( svårt att balansera kastrullen om de ligger på hög)

• Smajla

Norpan - känner mig jättedum men varför?

• Änglatuss

ankiplanki

steker riset + lök i olja, när de fått lite färg så kokar jag riset som vanligt!

• MissGullviva

Jag har en riskokare och tycker den är jättebra. Enkelt och riset blir sååå gott!

• Nuk

Jag köper sådana där säckar med jasminris och så använder jag alltid riskokare. Koka ris i kastrull är inte min grej, jag har bättre saker för mig än att stå och försöka få bort fastbrännt ris =)

• Ansapansa

jag kan verkligen inte koka ris,men så för ca 2 år sen provade ajg att koka i ugnen och det blir perfekt,fluffigt och fint.
    häller i mycket vatten och så ungefär 2½dl ris(vi äter alltid basmati)
    in ugnen på full värmen, och gärna snabben i ca 15 minuter
    ta ut och låt stå och ånga ca 1-2 minuter

Njut av perfekt ris

• jojja

Häller i ris, dubbelt så mycket vatten och sätter plattan på högsta. När det kokat upp sänker jag till 1an och sen står det där och blir kanonbra

Är man rädd att det ska bränna fast så ha i lite mer vatten än vad som står....

• Monstermamman

När jag kokar jasminris så sätter jag i dubbelt så mycket vatten som ris, sätter i riset från början. När det börjar koka (under lock) så stänger jag av plattan och när vattnet är borta så är riset färdigt. Enkelt men lätt!

• mystery woman

Här används en ris kokare....
    det kunde inte ha vart bättre.. om jag ska göra i en kastrull så får vi vara utan ris då

• Monstermamman

Jag låter kastrullen stå kvar på plattan skulle jag ju skriva också.

• Danbala

Vanligt långkornigt ris, och även fullkornsris gör jag såhär:
    Dubbelt så mycket vatten som ris. (För två pers brukar jag ta fyra dl vatten.)
    Har i vattnet och en tärning köttbuljong i kastrullen, kokar upp. Har i riset, (två dl då, för två pers), rör om, låter det sedan koka upp och så snart det har kokat upp ska det bara puttra på lägsta värme, UTAN någon omrörning.
    (Med elspis innebär det att jag drar ner värmen till ettan redan innan jag har i riset - är ju fördröjning i de nedrans plattorna.)
    Sedan får det stå där tills det inte syns något vatten i kanten mer om man vickar ordentligt på kastrullen.

Det brukar blir suveränt gott och varken hårt eller torrt.

• Thursday

RISKOKARE - så fantastiskt bra! Inget vidbränt eller hårt ris, och jag som är så dålig på att tajma och få klar olika saker samtidigt kan bara låta riset stå tills maten är klar och dte är ändå alltid bra! Skaffa en riskokare - 50 miljoner japaner kan inte ha fel!

• Danbala

Idispidis:
    Men funkar den huvusakligen för jasmin- och annat klibbris?
    Hur blir den om man kör buljong i den?
    Är den lika lätt att rengöra som en kastrull? (Förutsatt att man aldrig bränner ris i en kastrull.)

• kirei

Men gud vad intressant - att koka ris i ugnen! Hur kommer man på en sån grej? Det är ju jättesmart egentligen!

• Dinturiel

Kokar upp vatten och salt, dubblet så mycket vatten som ris. Sen nær det kokar vrider jag ner på 1an, hæller i riset rør om lite och sætter på locket. Sen rør jag om lite då och då, och låter det koka så længe som det står på paketet. Blir så lyckat att det bara ær jag som får koka ris i familjen

• Thursday

Jag gillar inte jasminris, vi kör alltid basmati- eller fullkornsris, funkar jättebra i riskokare. Och den riskokaren som vi har non-stick inuti byttan, superenkel att rengöra! Jag brukar iofs inte ha i buljong, men jag kan inte tänka mig att det är något problem, det är ju bara som en lös bytta som är teflon eller vad det är i, den lyfter man ju ur ioch diskar.

Svar på tråden Hur gör ni när ni kokar ris?