• mamma65

Resa till Florida - orlando-Miami & Key West behöver råd

Äntligen kommer min familj med två stora barn iväg till USA.
    Maken , jag och son på 16 + dotter på 18.

Vi ska resa till USA andra veckan i juli och stanna i en månad.

Behöver råd om...ja, ALLT billigaste flygbolaget men pålitligt så klart, bra boenden ( vi tror vi ska bo i hus en vecka i taget.

Planen är: Flyga till NewYork, stanna där i3-4 dagar, därefter flyga till Orlando eller Miami (beror på vilket som  är billigast Sedan vill vi inte besöka Disney World, utan Everglades, Daytona Key West USA´s äldsta stad (har jag hört ska ligga i de trakterna) kanske även Fort Lautherdale.

Tar tacksamt emot Alla goda råd!

Funderar på om det är billigast att vänta med att beställa hus för en veckas boende tills man kommer till USA eller om man ska boka innan  vi åker...

Hoppas på många svar!

• Svar på tråden Resa till Florida - orlando-Miami & Key West behöver råd
  • JPT

Har själv funderingar på att åka till södra Florida nu till våren så jag kommer följa tråden. Alla tips är välkomna! :) 

• Michelle72

I den här tråden verkar det finnas en del erfarenhet www.familjeliv.se/Forum-5-106/m55746727.html

Jag har varit i Florida två gånger. Ena gången bilade vi i tre veckor, från Orlando till Miami och andra gången var vi bara en vecka och bodde i Fort Myers hela tiden, vi bokade på plats (litet mysigt hotell direkt vid stranden "Grey Gull"). När vi bilade bokade vi första och sista natten hemifrån via nätet. Om ni ska hyra hus tror jag att det är bäst att boka hemifrån så ni vet vad ni får och vad det kostar.

Vi gillar västkusten bäst, Fort Myers, Sarasota...

Kommer tillbaka med mer, hinner inte nu

• Dixie

vi åker till Florida om en månad, denna gången kommer vi att mest vara i Orlando området och vi har hyrt hus genom www.bookings.com - det finns jättemånga hus att hyra i Florida - jag vet itne hur det skiljer i pris om ni bokar innan eller på plats, personligen hade jag inte velat vänta (men det beror mest på att jag vill ha allt bokat sedan innan för att veta hur resan blir...)

St Augustine är USAs äldsta stad och den ligger norr om Daytona - vi ska bo där i två nätter (har bokat rum på www.themontereyinn.net/ ) - jag kan återkomma och berätta hur det var! 

Jan 2008 var vi på Floridas västkust och det var mycket fint, långa vita stränder och vi såg även delfiner. Vi bodde i lgh, Santa Maria Harbour Resort Fort Myers, som vi bokade genom Swansons (men det är säkert billigare att boka direkt) PÅ västkusten får ni även göra ett besök på Sanibel Island!

trevlig resa!

• Quinee

Jag har aldrig varit där men däremot på västkusten i Usa. Vi bokade flygresan via ett resebolag. Om man jämför priset som vi betalade och priset vi skulle ha betalat om vi bokat själva så va det ingen större skillnad och helt klart värt det. Förhoppningsvis sitter ju resebyrån på lite kunskap och är till hjälp när man har frågor och funderingar. Vi bokade även bil via dem. Hotell bokade vi själva via hotels.com innan vi åkte hemifrån och det fungerade bra.
    Jag kom spontant att tänka på två saker: glöm inte att fylla i era ESTA-blanketter innan avfärd och om ni ska åka med olika flygbolag så tänk på att de kan ha olika bagageregler. När ni flyger inrikes i Usa är det vanligt att flygbolaget tar ut en avgift för bagaget när ni checkar in.
    Ni kommer att ha en toppenresa med trevliga (hjälpsamma) invånare, fin natur och nöjesutbut i det oändliga!

• mamma65

Guld värt, TACK så mycket!
    Ser över länkförslagen och återkommer. TACK!

Tror ni att det är billigare att boka flygstolarnu eller bör man vänta till längre fram?

• evaoregon
    mamma65 skrev 2011-01-06 22:44:45 följande:
    Guld värt, TACK så mycket!
    Ser över länkförslagen och återkommer. TACK!

Tror ni att det är billigare att boka flygstolarnu eller bör man vänta till längre fram?
    När det är bäst att boka inrikesflyg i USA kan du se på farecast.  För flyg mellan Sverige och USA är det svårt att säga om priserna kommer att gå upp eller ner.

www.bing.com/travel/
  • lotties

Älskar Key West!! Stanna där några dagar om ni har möjlighet. Rekommenderar också Kennedy Space Center.

• johanna136

jag och min sambo åkte till Florida för ett år sedan vi bodde i Fort lauderdal  vi åkte med Ving. Vi hyrde bil en vecka och åkte runt till alla olika ställen och se värdigheter!  Vi var på Kennedy Space center det var verkligen en upplevelse.. så väll som åka till Key West  där vi kolla på solnedgången sååå mysigt.. vi var även ute vid Everglades kollade på krokodil finns massa saker man kan göra där.. :)

Det blir verkligen en helt oförglömlig resa

ett bra tips, Du kan ju även googla på nätet om Florida och Fort lauderdale samt alla andra ställen runt om kring du vill åka till i gjorde de samma och våran resa blev jätte bra.. och vi kommer verkligen åka tillbax någon gång :)

TRevlig resa!

• magelita80

Jag har en kusin i florida så jag är där nästan varje år. Vad gäller flyg till Florida brukar oftast Continental vara billigast men om ni ska stanna i ny så kanske ni hittar något annat flyg till ny o sedan så kan ni boka inrikesflyg separat. Jet blue har bra priser.

Om ni inte vill gå på Disney worldwide så finns det massa andra parker i Orlando tex universal eller sea world. Disney har även flera parker och 2 vatten parker. Annars tycker jag ni kan skippa orlando för det finns inte så mycket att se där.

Everglades är värt ett besök. Kul att ha sett det en gång. Även key west är värt ett besök. Om ni åker över till västkusten till tampaområdet så rekommenderar jag clearwater beach som har blivit utsedd några ggr till floridas finaste strand.

Om ni gillar att shoppa så finns 2 stora gallerior i Miami saw Grass mills och dolphin. Mall. Saw Grass mills är en outlet med mycket skit men vissa butiker är riktigt bra. Gillar ni burberry, Ralph lauren, Tommy hilfiger, coach och juicy couture då tycker jag ni ska åka dit.

Annars finns

• magelita80

Fick inte med allt.

Annars finns det en svensk hemsida som heter floridasidan som ett svenskt par driver som har bott i Florida i massa år. Där kan du både få tips och de jämför även priser på tex hyrbilar etc.

• mamma65

Tack alla underbara människor för era goda råd och tips!!!
    Har börjat surfa på nätet och hittar precis som ni påpekar...mycket om Florida.

var inne på booking.com - men det är svårt att hitta hus till salu...måste göra någé fel.
    Har någon av er någon direktlänk kanske

Tack ännu en gång!

• evaoregon
    mamma65 skrev 2011-01-09 11:41:25 följande:

var inne på booking.com - men det är svårt att hitta hus till salu...måste göra någé fel.

Tack ännu en gång!
    Hus tull salu?  Ska ni köpa hus där?
  • evaoregon
    mamma65 skrev 2011-01-09 11:41:25 följande:

Tack ännu en gång!
    Sembo hyr också ut bostäder i Florida.  Kanske kan du kolla med dem?

www.sembo.se/Accommodation/Default.aspx
  • mamma65

Nejdå, inga husköp!
    hyra är det jag är ute efter, blev lite exalterad

• Fidelis ad urnam

Hej TS.
    Jag och min man älskar Florida och ser till att besöka den delstaten varje gång vi är i USA
    Nu till sommaren ska vi bila från NY till LA och på vägen tillbaks blir det, självklart, en sväng till Florida.
    Förra gången besökte vi Disneyparken Epcot och seaworld (vi kände oss lite för gamla för att besöka övriga parker ). Rekommenderar verkligen epcot! Seaworld var ok, men inte alls lika rolig.
    Annars rekommenderar jag Universal Studios. Har inte varit på universals i Florida, men i Kalifornien.
    Kennedy Space Center var också intressant.

Älskar ni att shoppa rekommenderar jag VARMT mitt lilla himmelrike på jorden, Sawgrass mills!

www.simon.com/mall/

Everglades är otroligt vackert.
    Key West var jag inte så förtjust i, men det är vackra vyer på väg ut när man får köra längst Seven Mile bridge.

Angående flyg så bokade jag precis flyg till New York, direktflyg. Jag kollade på www.pricerunner.se och på www.flygresor.se

New York är nog min absoluta favoritstad. Jag gillar vanligtvis inte storstäder, men det gick inte att inte älska den staden!
    Vi köpte ett New York pass, vilket gav "fritt" (man betalar ju trots allt för kortet i sig så gratis kan man inte kalla det) inträde till de flesta turistställen på Manhattan. Vi köpte till så att vi hade tillgång till hop-on-hop-off bussarna som tog oss runt Manhattan med en guide som berättade om allt vi passerade.
    Med de bussarna fick vi oss en tur till Harlem och en tripp över till Brooklyn. Funkade hur bra som helst och med tanke på att vi ändå hade tänkt besöka alla de ställen vi besökte med kortet så sparade vi pengar (det hade blivit dyrare om vi hade betalat inträde till var och en av alla de ställen vi besökte än nu när vi betalade för ett new york pass där allt ingick).

www.newyorkpass.com/&gclid=CImErP-SsqYCFYUw3wod9G-goQ

Om du har några frågor är det bara att ställa dem

Svar på tråden Resa till Florida - orlando-Miami & Key West behöver råd