• Mamma till viljestark dotter

    Tips på historiska böcker?

    Jag gillar att läsa historiska romaner, gärna från tiden runt 1000-talet eller 1800-tal eller däremellan. Det får gärna vara starka kvinnor i huvudrollerna! Tar tacksamt emot alla tips!

  • Svar på tråden Tips på historiska böcker?
  • lövet2
    Anna Sparre har skrivit flera böcker med kvinnor i huvudrollen. De tar upp svensk historia och de kvinnliga kungligheterna.
    Brenda Jagger har en serie på 4 böcker som utspelar sig under den industriella revolutionen i England.
    Kathleen E Woodiwiss har skrivit en underbar roman som heter Min älskade du är.
  • Ginny

    Jag måste tipsa om Anne Karin Elstad!
    Hon är från Norge och huvudpersonen är alltid en mer eller mindre stark kvinna.
    Min favorit är Arvtagerskan men även serien om Julie och serien om Folket på Innhaug är bra.

  • Frk Svår

    Antonia Frasers böcker om Marie Antoinette och Henrik den åttondes sex hustrur rekommenderas. Även Donna Woolfolk Cross bok om Påven Johanna är helt OK men kanske mer skönlitterär än historisk.

  • Socker på det

    Catharina Ingelman Sundberg har skrivit en bra serie (hittills tre delar, har läst de två första) om en kvinna på 1300-talet som får klara sig själv med ett litet barn efter att hennes man dör i ett skeppsbrott. Saga Borg (pseudonym) har skrivit (lite hittapå här) om kvinnor under folkvandringstid med magiska och läkande krafter. Och sen får man ju inte glömma drottningen av den här genren, Margit Sandemo med Sagan om Isfolket. Om du inte har läst den serien är det ABSOLUT den du ska börja med. 47 böcker och alla är lika trollbindande. Lovar. Lättsmält är det också.

  • Den allsmäktige

    Såg att frk svår gav tipset om påven Johanna, och det gör jag med! Även filmen är bra :)

  • amalie79
    Den allsmäktige skrev 2011-01-07 15:57:49 följande:
    Såg att frk svår gav tipset om påven Johanna, och det gör jag med! Även filmen är bra :)
    Jag håller med, den är jättebra!
  • Denebola

    Har inte läst böckerna, men just nu går Svärdet och Spiran som miniserie på tv, har hört talas om boken för och att den skulle vara så bra. Kommer leta upp boken vid tillfälle och läsa, jag gillar serien skarpt! Den utspelar sig i England på medeltiden.

    Pillars of the Earth heter den på engelska. Ken Follet är författare.

  • lövet2
    Diana Gabaldons serie om Claire, som reser i tiden tillbaka till 1700-talet. Bland mina absoluta favoritböcker!
Svar på tråden Tips på historiska böcker?