hjälp
Har ni frågat honom varför han är så arg? Jag har en nybliven 3-åring. För ett par veckor sedan var han helt "odräglig" mot mig......inget var bra och jag var "dum". När jag satte mig med honom i soffan så sa jag att jag förstod att han var väldigt arg och frågade om han var arg....jag fick ett rungande "JA!" till svar. Jag frågade honom varför han var arg. Först fick jag inget svar. Sedan frågade jag om han var arg på mig. Han svarade nej. Jag frågade om han var arg på sin lillebror, och han svarade nej...."Pappa", fortsatte han. "Jaha, varför är du arg på pappa?" "För att han jobbar". Hans pappa hade jobbat mer än vanligt och framför allt under den senaste helgen vilket han inte brukar göra utan vara hemma och göra saker med våra pojkar. Vi satt och pratade om det en stund och ja, sa att jag förstod att han var ledsen och saknade pappa och att hans pappa mycket hellre hade velat vara hemma med honom etc. Han och pappa såg till att ha extra mycket tid tillsammans i anslutning till det. Livet bra igen.
Nu var detta ju bara en liten incident som var lättlöst, men jag skulle backa lite från hans uppförande och fokusera mer på varför han är så arg, ledsen, rädd eller vad det nu är. När min son var ledsen för att hans pappa inte var hemma så blev han arg och "aggressiv" mot mig. Kanske känner han oro för att du ska lämna honom.....att han upplevde att du lämnade honom på förskola.
Ska själv skola in vår äldsta som är 3 år om ett par dagar....hej och hå