• Anonym (kanske)

Investera i bostadsrätt eller inte?

Har under en längre period funderat över att köpa bostadsrätt, se det som en investering helt enkelt. Det hör till saken att vi har en inkomst, min och får ca 18000 i månaden efter skatt. Idag ligger vår hyra på 4800 för en tvåa. Nu väntar vi tillökning, vet att det kommer bli jäkligt jobbigt ekonomiskt under tiden jag är mamma ledig men det fixar vi och jag oroar mig inte, men nu till saken.

Äntligen har det då blivit lägenheter till salu i det område vi är ute efter. Men hyrorna är relativt dyra. Med amortering osv skulle det hamna på ca 5500-5800 alltså bra precis en tusenlapp mer i månaden. På ett sett känns det som att en tusenlapp är för mycket pengar i dagsläget, men åandra sidan vill jag också se till investeringsfaktorn då dom planerar bygga ut detta område med butiker och liknande vilket skulle få upp värdet....

Min man som bara går omkring och tokskäms för att ha inte har en inkomst vill inte riktigt ge någon åsikt. Därför frågar jag här - vad skulle DU gjort?

• Svar på tråden Investera i bostadsrätt eller inte?
  • Moderaten

Nej jag skulle aldrig köpa en bostadsrätt som en investering.
    Jag skulle aldrig betala mer för en bostadsrätt än vad jag är villig att förlora.

Ex innan jag och sambon köpte bostadsrätt bodde vi i hyresrätt med en hyra på ca 5500/mån
    Vi köpte en bostadsrätt för 150000 med en hyra inklusive el på 3600/mån.

Drygt 2000/mån i besparing alltså.

Vi har bott här i 6år nu, skulle vi inte få ett öre för lägenheten skulle vi inte ha förlorat nåt.
    Och vi har bott bra under tiden.

Jag skulle aldrig räkna med att värdet är detsamma eller ökar i en bostadsrätt.
    Jag ser inte värde av hus och bostadsrätt som samma sak, vad äger du i en bostadsrätt?
    Räntor är på väg upp, vad är det första som kommer sjunka i pris tror du?

• Yrja M

Jag skulle ha köpt den om det var där jag ville bo och se mitt barn växa upp! Men jag skulle räkna på det och se om jag hade råd även om räntorna går upp osv..

• Gentleman

Som investeringsobjekt, nej. Köp aktier istället

• lmcl

Det beror ju på var man bor. På mindre orter kan det ju vara svajigt, men i större städer går priserna, på sikt, alltid upp. Kolla med en mäklarfirma hur priserna i ert område har utvecklats de senaste åren.

• Anonym

Oj, vad billigt! Jag betalar 5500 i hyra för min hyresrätt och har också bara en inkomst och den är på ca 12500 kr för en vuxen plus två barn. Det funkar bra ändå, jag har alltid pengar kvar när nästa utbetalning sker. Så om du får ett lån så skulle jag nog att köpt tror jag. Är tanken att ni ska renovera och sedan sälja när priset har gått upp? Tänk på att det kan bli lite körigt med ett litet barn i hemmet...

• Anonym

Jag kan förstå hur du tänker, en av anledningarna till att vi valde at köpa en bostadsrätt istället för hyresrätt var för att vi tror det gynnar oss ekonomiskt i längden. Det blev en lägenhet ledig i ett område som passade oss bra och priset var väldigt lågt. Iom att vi amorterar varje månad och därmed sänker lånet blir det som ett "sparande" då vi räknar med att de vi tjänar på lägenhten ska gå till insats på nästa boende. Värdet på vår lägenhet har gått upp ganska ordentligt, dels för att bostadsmarknaden förbättrats och världsekonomin stärkts.

Vi har även köpt en lägenhet vi kunnat fixa iordning och lätt renovera upp. Att den behövde fixas till (tapetsering, nya garderober och delar av köket) är anledningen att vi fick den billigt och genom att göra jobbet vart efter och själva blir det inte så dyrt.. Att köpa en ny lägenhete eller en redan "fixad" lägenhet är inget jag rekomenderar, mycket mer osäkert... Men ha i åtanke, det kostar att fixa iordning lägenheten och har ni det redan svårt är det riskabelt. Varför inte vänta tills mannen får ett jobb och gemensamt köpa en lägenhet..

Om ni byter från hyresrätt till bostadsrätt är det en sak ni måste komma ihåg, går saker sönder får ni bekosta det och kan bli väldit dyrt. Har ni råd at snabbt inöpa en ny kyl och frys om det skulle behövas, har ni den marginalen i ert sparande?

För att värdet på en bostad ska hinna växa bör ni bo där minst fem år, vilket i sin tur kan innebära att det som nu finns i lägenheten inte ses som lika modern när ni ska flytta = måste byta ut för att få ut bra betalt..

Svar på tråden Investera i bostadsrätt eller inte?