• Anonym (undrande)

underhåll och försörjningsplikt.

Hej!
    jag bor tillsammans med en man som har 2 barn sedan innan.. nu har han fått hem papper från familjerätten att hans ex anmält honom som pappa till sitt barn på 3 månader (detta är ej fastställt än).  Om han nu är barnets far så blir han ju underhållsskyldig till detta. han betalar redan underhåll för sina 2 andra barn.

jag är arbetslös för tillfället och har en dotter 
    vi planerar att gifta oss väldigt snart.

så nu till min fråga:

när vi har gift oss har väl min man försörjningsplikt för mig?

min sambo betalar underhåll genom försäkringskassan så det beräknas på hans inkomst:
    räknas jag då in i den beräkningen som försäkringskassan gör på hans inkomst så att han betalar mindre till fk?

hoppas ni fattar va jag menar:)

• Svar på tråden underhåll och försörjningsplikt.
  • Anonym

nej. Han ska betala för sina barn. Han blir försörjningsskyldig till dig på det sättet,att ni tex får nej för försörjningsstöd etc.

• Anonym (undrande)
    Anonym skrev 2011-01-06 16:00:15 följande:
    nej. Han ska betala för sina barn. Han blir försörjningsskyldig till dig på det sättet,att ni tex får nej för försörjningsstöd etc.
    jag menade inte att han inte ska betala för sina barn.

fk betalar ut underhållet till mamman och min sambo betalar till fk som gör en uträkning  hur mkt han ska betala till dem efter hans betalningsförmåga. 
    i och med att han har försörjningsplikt för mig när vi gift oss så undrar jag om jag räknas i beräkningen som fk gör.

• Anonym

Varför skulle hans försörjninsskyldighet för sina barn minskas för att han gifter sig med dig? Du är vuxen och förutsätts kunna bidra till försörjningen. Har du tänkt vara arbetslös länge eller söker du alla möjliga jobb, utbildningar osv?

• Anonym
    Anonym (undrande) skrev 2011-01-06 16:05:03 följande:
    jag menade inte att han inte ska betala för sina barn.

fk betalar ut underhållet till mamman och min sambo betalar till fk som gör en uträkning  hur mkt han ska betala till dem efter hans betalningsförmåga. 
    i och med att han har försörjningsplikt för mig när vi gift oss så undrar jag om jag räknas i beräkningen som fk gör.

och jag svarade nej. han ska självklart betala lika för barnen.

du får ju försöka fixa en försörjning,du är ju lika ansvarig för han,som han för dig.

det är bara tex när ni hamnar hos soc osv,som ni räknas ihop som 2 inkomster.

• Anonym (eeh)
    Anonym skrev 2011-01-06 16:00:15 följande:
    Du svarade inte på TS fråga och det du svarade på var dessutom fel.....

TS: När man räknar ut din mans underhåll så tas det hänsyn till hans inkomster och utgifter. Eftersom han bor med dig så tas det såklart hänsyn till att du också bidrar till ert hushåll men det gör det ju redan nu eftersom ni bor ihop och det förändras inte för att ni gifter er.
  • Anonym (undrande)
    Anonym skrev 2011-01-06 16:08:09 följande:

och jag svarade nej. han ska självklart betala lika för barnen.

du får ju försöka fixa en försörjning,du är ju lika ansvarig för han,som han för dig.

det är bara tex när ni hamnar hos soc osv,som ni räknas ihop som 2 inkomster.

han får ju fortfarande försörja mig nu när jag inte har jobb....  
    så om jag får mig ett jobb räknas min inkomst in då eller är det bara när det gäller soc å sånt som 2 inkomster räknas?
  • Anonym
    Anonym (undrande) skrev 2011-01-06 16:11:53 följande:
    så om jag får mig ett jobb räknas min inkomst in då eller är det bara när det gäller soc å sånt som 2 inkomster räknas?

har du inte akassa? nä,hans barn går bara på hans inkomst. De tar hänsyn till  hur många barn han har.

Förskoleavgift räknas på hela hushållets inkomster,gifta eller ej. Men han betalar väl kanske ingen barnomsorg?

• Anonym
    Anonym (eeh) skrev 2011-01-06 16:09:34 följande:
    Du svarade inte på TS fråga och det du svarade på var dessutom fel.....

TS: När man räknar ut din mans underhåll så tas det hänsyn till hans inkomster och utgifter. Eftersom han bor med dig så tas det såklart hänsyn till att du också bidrar till ert hushåll men det gör det ju redan nu eftersom ni bor ihop och det förändras inte för att ni gifter er.
    jag svarade nej . det är väl ett svar på frågan?!
  • Anonym
    Anonym (undrande) skrev 2011-01-06 16:11:53 följande:
    Helt utan inkomst kan du inte vara eller hur?

www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Publikationer/Faktablad/ff_us_4079d_underhallsstod_aterbetalning_av_underhallsstod.pdf
  • Anonym

Det spelar ju ingen roll om ni är gifta eller inte. FK räknar ut vad han ska betala om man är sambo eller gift blir det ju mer eftersom de då räknar med att den han är sambo eller gift med bidrar till hushållet. Det är ju tack och lov så att vi i Sverige förväntas försörja oss var och en av oss vuxna.

Svar på tråden underhåll och försörjningsplikt.