• nunu

Kosttillskott vid IVF

Hej!
    Jag ska snart göra ett FET efter misslyckat IVF och funderar nu på om några kosttillskott kan hjälpa ägget att fästa och förbättra oddsen för en graviditet?

Om någon har några tips så dela gärna med er!

• Svar på tråden Kosttillskott vid IVF
  • Pimpinellan
    Lizz skrev 2011-01-08 15:15:40 följande:
    Pimpinellan: stämmer inte, finns massa sidor/studier om detta. På min burk står det tom att de ej rekommenderar att ta de tillsammans med blodförtunnande pga att omegan redan är det!
    Och min läkare ljuger förstås!! Jaja,det är det vanliga... Era läkare har ALLTID rätt och mina ALLTID fel. Märkligt att de få rjobba ö.h.t! Och tror du verkligen att jag skulle äta både ock om jag trodde det var farligt!?
  • Shibby 78

kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx

Omega 3 interagerar med det blodförtunnnade medlet Waran, då skall man  uppmärksamma och meddela sin läkare som håller i ordinationen av detta preparat,det kan göra att man måste minska dosen Waran.
    När det gäller Trombyl och Pavix så är det ok,Inga interaktioner där.

_____________________________________________________________________________________

www.halsosidorna.se/Fett.htm

Omega-3 anses bra för

Skyddar mot hjärt- och kärlsjukdomar (gynnar det goda kolesterolet - HDL, samt minska det dåliga kolesterolet - LDL) Minskar risken för blodproppar Minskar blodtrycket  Skyddar huden mot för snabbt åldrande Minskar ledsmärta vid reumatism Inflammationsminskande Motverkar depression, anses bra mot koncentrationsrelaterade tillstånd som ADHD mf. Är muskeluppbyggande vid fysisk träning Minska kroppsfettet För att bibehålla en god kondition. 

Hjärnan som innehåller en betydande del fett består till ca en tiondel av Omega-3, så Omega-3 är viktig. Omega-3 anses numera vara bra att ta som tillskott under graviditeten och under den första tiden man ammar, detta för att den är bra för barnets utveckling. Finns vissa studier som visat att spädbarn kan utveckla sämre färgseende samt syn vid lågt intag samt att högre intag gör att spädbarn utvecklas snabbare. Liknande studier har även visat att mindre barn förbättrat såväl koncentrationsförmågan som läs- och skrivförmågan när det fått Omega-3 som tillskott. Så det gamla uttrycket "Man blir klok av att äta fisk" kanske innehåller en del sanningar.

Notera:

Omega-3 är blodförtunnande så äter du blodförtunnande medel som Waran bör du inte inta för mycket Omega-3!

X vänster äl 2007, X höger äl 2010, IVF here we come ~ nikitasplace.wordpress.com/ ~
  • nunu
    Lizz skrev 2011-01-08 15:15:40 följande:
    Beso y abruso: jag fick tipset från en sida där folk som får behandling via utomlands pga att de inte fått den hjälpen de får:)

Nunu: jag äter trombyl också, men började dagen efter et. När började du??

Pimpinellan: stämmer inte, finns massa sidor/studier om detta. På min burk står det tom att de ej rekommenderar att ta de tillsammans med blodförtunnande pga att omegan redan är det!
    Hej!
    Jag åt Trombyl vid mitt förra IVF och började då några dagar innan insättningen, minns inte riktigt hur många, men tror det var två dagar eller nåt sånt, sen tog man dom i 14 dagar. Tyvärr så misslyckades vi den gången, och väntar nu på FET.. Lycka till!
  • Lizz

Pimpinellan: jag lyssnar en del på vad läkare säger oavsett vems det är, men då jag själv jobbar inom sjukvården så VET jag att de inte alltid sitter på hela sanningen. Speciellt inte när 10 av dem ger olika svar på samma fråga.. Man får forska lite själv och dra egna slutsatser där vetenskapen inte kan ge 100 % svar, och vill man inte låter man bli:))

Shibby77: läst det där också:)) waran har jag dock aldrig hört användas i dessa sammanhang?

Nunu: va trist:( själv blev jag gravid för första gången nu efter trombyl och omega. Övertygad om att det funkar på vissa där man inte hittar andra fel som tex dålig äggkvalitet. Lycka till din nästa gång:)))

• nunu

Jag mailade kliniken i Falun och fick till svar att det de rekomenderar är "mittval kvinna" som man köper receptfritt på apoteket, så det har jag vart och inhandlat idag!

• Lyckoprinsessan

Men i Falun ger de väl alla Trombyl i samband med IVF, i alla fall till äldre...

• nunu
    Lyckoprinsessan skrev 2011-01-12 17:40:39 följande:
    Men i Falun ger de väl alla Trombyl i samband med IVF, i alla fall till äldre...
    Jo Trombyl (som är blodförtunnande) får alla som går i Falun, jag tänkte mer på vilka kosttillskott man kan köpa själv och äta i samband med IVF/FET Glad
  • Lyckoprinsessan
    nunu skrev 2011-01-12 19:00:36 följande:
    Jo Trombyl (som är blodförtunnande) får alla som går i Falun, jag tänkte mer på vilka kosttillskott man kan köpa själv och äta i samband med IVF/FET Glad
    Jo men du kan ju skapa samma effekt själv med barnalbyl och omega 3
  • Zinfandel

De kliniker jag har varit i kontakt med avråder bestämt från eget laborerande med naturmedel eftersom en del kan krocka med medicineringen (tex bidrottninggelé). Därför äter jag hellre väl utvald kost istället för att stoppa i mig en massa onödiga piller! 

• Alondra

Istället för kosttillskott såg jag till att få i mig massa E vitamin via sparris, solroskärnor, pumpakärnor, rapsolja, avokado, vetegroddar och så vidare när jag gjorde ivf. Vad jag har förstått är E vitamin viktigt när ägget ska fästa. Det lyckades på första försöket men självklart menar jag inte att det säkert var detta som gjorde att det gick men man vet ju aldrigGlad

Svar på tråden Kosttillskott vid IVF