• leolina1980

    Ni med kaniner som bor inne!

    Ni som har kaniner inomhus och som får skutta omkring fritt; tuggar dom på sladdar? Och finns det nåt man kan göra för att få dom att sluta med det beteendet?

  • Svar på tråden Ni med kaniner som bor inne!
  • ÅzaLu

    ja vår kanin tuggar på sladdar =( så hon får inte skutta fritt längre utan nu får hon skutta med koppel inne också eller att vi har super koll påå henne... tror inte man kan uppfostra kaniner på de sättet men man kan ju testa o göra de men ingen anning om det fuhnkar =)

  • Snabeldrake

    Hade en kanin förut, han tuggade på sladdar. Jag köpte sladdslang eller vad det heter som man kan sätta runt många sladdar tillsammans så dom liksom är samlade där inne. Då bet han bara på slangen och kom inte åt sladdarna. Tillslut tröttnade han Skrattande Var väl inte lika gott kanske. 

  • Oj vad det blåser

    ja kaninen åt lite på sladdarna, men hon slutade av sig själv när hon blev lite större. Annars finns det ju sån där kräm och spray man kan he på.

    Citron, peppar, ättika kanske också kan fungera.

  • Snabeldrake

    Sen resten av sladdarna är ju bara att gömma undan så gott det går. Kaniner är tugg-galna verkligen, men ändå roligt för dom att kunna skrutta runt själva och utforska lite. 

  • Oj vad det blåser

    Man kan klicka en kanin, precis som en hund. Så visst går de att uppfostra på vanligt sätt!!

  • ÅzaLu
    Oj vad det blåser skrev 2011-01-06 19:48:54 följande:
    Man kan klicka en kanin, precis som en hund. Så visst går de att uppfostra på vanligt sätt!!
    kul då ska jag testa de =)
  • leolina1980

    Vår kaninkille har tuggat sönder alla sladdar i vardagsrummet, till och med sladdarna mellan dvd spelaren coh högtalarna :) Tur att vi nästan aldrig använder den, min man har inte ens märkt det ännu :) Jag har förstått att det är ganska vanligt och nu bor min kanin ute tillsammans med sin syster, vi köpte henne då killen var 4 månader och hade blivit kastrerad och dom har varit bästa vänner från första dagen. Så dom har ju sällskap av varandra men jag önskar ändå att dom kunde bo inne hos oss på vintern så jag skulle få umgås mera med dom. Pga sladd-tuggandet vågar jag inte låta dom flytta in. Men om det kan vara så att dom växer ifrån beteendet som ojvad det blåsers kanin gjorde så skulle det ju vara bra.

  • leolina1980
    Oj vad det blåser skrev 2011-01-06 19:45:49 följande:

    ja kaninen åt lite på sladdarna, men hon slutade av sig själv när hon blev lite större. Annars finns det ju sån där kräm och spray man kan he på.

    Citron, peppar, ättika kanske också kan fungera.


    Vad är det för kräm/spray och var får man köpa den?
  • Oj vad det blåser

    Finns för hundar och hästar på djuraffärer och Granngården. Använda själv den där hästcremen. Mycket effektiv. Den hette typ No-bite och är till för att ha i stallet så hästarna inte ska gnaga på krubborna eller täcken. Men jag varanar, använda tjocka hanskar när ni smetar på, för annars kan man inte äta med fingrarna själv, för det smakar så vidigt. Gjorde en tabbe och kunde inte äta godis eller liknade på flera dagar, för smaken satt på mina händer också.....urk.

  • leolina1980
    Oj vad det blåser skrev 2011-01-06 20:00:49 följande:
    Finns för hundar och hästar på djuraffärer och Granngården. Använda själv den där hästcremen. Mycket effektiv. Den hette typ No-bite och är till för att ha i stallet så hästarna inte ska gnaga på krubborna eller täcken. Men jag varanar, använda tjocka hanskar när ni smetar på, för annars kan man inte äta med fingrarna själv, för det smakar så vidigt. Gjorde en tabbe och kunde inte äta godis eller liknade på flera dagar, för smaken satt på mina händer också.....urk.
    Okej det ska jag prova!
  • Oj vad det blåser
    leolina1980 skrev 2011-01-06 20:03:18 följande:
    Okej det ska jag prova!
    Törs ju inte garantera, men det funkade på min förra kanin och hästen och ena hunden. Men nuvarande hund äter på saker som jag smörjt in ändå (labbe=matvrak).
  • leolina1980
    Oj vad det blåser skrev 2011-01-06 20:07:01 följande:
    Törs ju inte garantera, men det funkade på min förra kanin och hästen och ena hunden. Men nuvarande hund äter på saker som jag smörjt in ändå (labbe=matvrak).
    Haha jo labbar äter fan allt!
  • Boosta

    Jag har en innekanin, en liten kille. Han gnager aldrig sladdar eller dyl och springer fritt hemma. Se till att din kanin har annat att tugga på så att han får utlopp för sitt gnagbehov.

    Min kanin har alltid pinnar o kvistar att leka med. Jag har inte lyckats speciellt bra med att straffa kaninen när han har varit olydig, däremot funkar belöning! Ge kaninen kvistar (äppel eller päron) med bladen kvar, när han har gnagt på kvisten får han bladen som belöning. Han lär sig snabbt att sladdar inte alls är lika spännande!

    Det går att lära kaniner mycket, de är faktiskt riktigt kloka! Min är helt rumsren (bajsar inte ens i buren, bara i sin kisslåda...!) och som sagt, har inte bitit en enda sladd.

    Lycka till!

  • leolina1980
    Boosta skrev 2011-01-06 21:20:30 följande:
    Jag har en innekanin, en liten kille. Han gnager aldrig sladdar eller dyl och springer fritt hemma. Se till att din kanin har annat att tugga på så att han får utlopp för sitt gnagbehov.

    Min kanin har alltid pinnar o kvistar att leka med. Jag har inte lyckats speciellt bra med att straffa kaninen när han har varit olydig, däremot funkar belöning! Ge kaninen kvistar (äppel eller päron) med bladen kvar, när han har gnagt på kvisten får han bladen som belöning. Han lär sig snabbt att sladdar inte alls är lika spännande!

    Det går att lära kaniner mycket, de är faktiskt riktigt kloka! Min är helt rumsren (bajsar inte ens i buren, bara i sin kisslåda...!) och som sagt, har inte bitit en enda sladd.

    Lycka till!
    Men min kanin hade nog kvistar att gnaga på men han var ändå på sladdarna. Kan ju hända att han inte gillade sina kvistar, jag har märkt nu att dom föredrar äppelträdskvistar, det hade han inte då när han var inne. Rumsren var han och jag har nog märkt att kaniner är grymt smarta :)
  • Oj vad det blåser
    Boosta skrev 2011-01-06 21:20:30 följande:
    Jag har en innekanin, en liten kille. Han gnager aldrig sladdar eller dyl och springer fritt hemma. Se till att din kanin har annat att tugga på så att han får utlopp för sitt gnagbehov.

    Min kanin har alltid pinnar o kvistar att leka med. Jag har inte lyckats speciellt bra med att straffa kaninen när han har varit olydig, däremot funkar belöning! Ge kaninen kvistar (äppel eller päron) med bladen kvar, när han har gnagt på kvisten får han bladen som belöning. Han lär sig snabbt att sladdar inte alls är lika spännande!

    Det går att lära kaniner mycket, de är faktiskt riktigt kloka! Min är helt rumsren (bajsar inte ens i buren, bara i sin kisslåda...!) och som sagt, har inte bitit en enda sladd.

    Lycka till!
    Just därför de går så lätt att klicka dem. Då belönar man ju bara! Man kan nog klicka alla djur om man vill, vet att det funkar bra med katter, höns, hästar och råttor också.
  • Boosta
    leolina1980 skrev 2011-01-06 21:26:05 följande:
    Men min kanin hade nog kvistar att gnaga på men han var ändå på sladdarna. Kan ju hända att han inte gillade sina kvistar, jag har märkt nu att dom föredrar äppelträdskvistar, det hade han inte då när han var inne. Rumsren var han och jag har nog märkt att kaniner är grymt smarta :)
    Ja, äppelträdskvistar är favoriten, det gillar de verkligen! Var noga med belöning när de gnager på rätt saker, du kan se till att klappa honom när han gnager till exempel.
  • Ahrodie

    Vår kanin är också fri-springande när vi är hemma, dock aldrig när vi är på jobbet. Han tuggar bara på vissa sladdar.. och aldrig när vi ser på! Då ser han såååå oskyldig ut. Också den här killen har gott om diverse "tuggleksaker" och som sagt.. det är bara goda sladdar i vissa rum!


    Mamma till 6 underbara barn och mormor till 2 goa barnbarn!
  • Starkast

    Våran kanin har aldrig haft sönder något.
    Förrens nu, snart 4år har hon börjat tugga på en matta.
    Hon har varit lös i hela huset men nu begränsad till ett rum pga mattan.

    Men tror hon måste aktiveras mera.

  • Borttagen användare
    Oj vad det blåser skrev 2011-01-06 19:48:54 följande:
    Man kan klicka en kanin, precis som en hund. Så visst går de att uppfostra på vanligt sätt!!
    klicka? vad menas med det?
Svar på tråden Ni med kaniner som bor inne!