• Anonym (orolig)

Hur lätt smittar munsår?

Har av och till ett anfall av herpes simplex. Jobbigt, men har lärt mig att leva med det.

Det jag är orolig för är om det kan smitta till könsdelarna. Framförallt oroar jag mig över då jag byter blöja på bebin. Då måste jag ju vidröra honom. Tvättar händerna som en idiot, men är orolig ändå.

• Svar på tråden Hur lätt smittar munsår?
  • Anonym

Det är nog ingen fara. Däremot ska du inte pussa honom när du har blåsorna. Om du tvättar händerna innan du byter och inte rör vid blåsorna så länge du gör det, så behöver du inte oroa dig.

• Anonym (orolig)

Tack. Började nojja över munsåret när lillkillen föddes. Har knappt tänkt på det innan.

• Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2011-01-06 20:34:36 följande:
    Tack. Började nojja över munsåret när lillkillen föddes. Har knappt tänkt på det innan.
    Förstår det. Min syster har munherpes som hon fick av en gammal pojkvän. Vi kan dricka ur samma glas (men olika sidor) och inget av hennes barn är smittade heller. Hon är noga med att tvätta händerna och inte pussa på barnen när hon har blåsor och det har räckt.
  • lilla mej

kop munsars plaster och tack dem med sa ar du ju lite mer skyddad, tycker de ar valdigt bra.

• Anonym (orolig)

tack för tipset! Ibland nojjar jag mig också för att jag inte ska märka att det är på gång...typ den där pirrande känslan...(det gjorde jag inte sist, utan pang så var det blåsor) och pussa på sonen och så får han det. Pussar givetvis inte med blåsor.

Är det allvarligt med herpes på en liten bebis?

• lilla mej
    Anonym (orolig) skrev 2011-01-06 21:19:59 följande:
    tack för tipset! Ibland nojjar jag mig också för att jag inte ska märka att det är på gång...typ den där pirrande känslan...(det gjorde jag inte sist, utan pang så var det blåsor) och pussa på sonen och så får han det. Pussar givetvis inte med blåsor.

Är det allvarligt med herpes på en liten bebis?
    det ar nog ganska bra om du forsoker att halla honom smittfri. Vem som helst som far det for forsta gangen kan ju bli jatte daliga forsta utbrottet, jag vet jag blev och da var jag i tonaren. En kompis till mig hennes son 4 ar blev inlaggd pa sjukhus i nov for just detta, han blev sa dalig att han blev uttorkad.
  • Anonym

Jag har munsår, men min man sen 15 år tillbaka och mina 4 barn har inte smittats. Jag håller normal hygien och låter förstås bli att pussas och ta på såret med fingrarna. Sen brukar jag alltid täcka blåsorna med fet salva.
    Tänk på att herpes även kan smitta till andra områden än just mun och kön, man kan få det varsomhelst på kroppen, så pussa inte heller bebisen på kinden när du har munsår.

Herpes kan göra folk väldigt sjuka, jag fick det när jag var 7 och var jättesjuk, kunde inte äta/dricka på en vecka eftersom hela läpparna, munnen och svalget var fulla med blåsor :(

Svar på tråden Hur lätt smittar munsår?