Mesakura skrev 2011-01-06 21:56:00 följande:
Hej jag har funderat i ett år nu att bli aupair. Men vart jag än vänder mig finns alltid någon med synpunkter på att men tänk om du inte gillar familjen? Varför ska du bli aupair? Kan du inte vara aupair i Sverige?
Är det verkligen så dåligt att vara en aupair?
Kan någon med erfarenhet av ämnet dela erfarenheter?
Hur vet man vilken åldersgrupp man ska ta hand om?
Blir så förvirrad........
Jag har åkt iväg som au pair i två omgångar, båda gångerna till London. Rekommenderar att du letar familj privat, alltså inte via någon förmedling, då det kan vara skönt att få prata med familjen direkt. Visserligen har det också sina fördelar att hitta familj genom en agentur, men det var ingenting jag gjorde.
Det brukar finnas annonser på platsbanken, men på
aupairworld.net kan du även se bilder på familjen vilket kan vara roligt

det hela går också lite snabbare om du sköter det själv!
Det var jättekul att vara au pair (första gången), räkna inte med att du tjänar mycket men det är helt okej iochmed att du inte betalar något för mat och logi

Att åka till ett annat land (nu är inte London så långt bort men det är en fantastisk stad som ligger alldeles lagom nära för att åka hem ett par dagar ibland) hursom - det gav väldigt mycket att få bo och leva med en annan familj, det viktigaste är att de får en att känna sig som en medlem i familjen, annars funkar det inte.
Första gången jag var över hade jag hand om ett barn i 7 års åldern, ett barn var lagom men man får då räkna med att leka lite mer med dem
Andra gången jag var över hade jag hand om två barn på 3 och 5 år, vilket självklart var lite mera jobb. Men jag skulle rekommendera att börja med ett barn. Och ålder spelar egentligen inte så stor roll tycker jag, men barnen blir ju mer självständiga ju äldre de är!
Att vara au pair är inte alls dåligt - om man inte hamnar hos fel familj förstås. Just därför är det bättre att kunna leta upp en familj själv som man fattar tycke för.
Om du känner att du vill åka iväg tycker jag absolut att du ska göra det! Funkar det inte är det bara att åka hem igen faktiskt!
Och för att tillägga som neele skrev, är du sugen på USA ska du nog gå genom förmedling, Europa är inte så noga ;)
Är det nåt du vill veta är det bara att inboxa! Annars lycka till :D