• Poodie

Vad är egentligen en vegetarian!?

Hej!
    För mig har ordet "vegetarian" haft två innebörder. Känner många som är vegetarianer som inte äter kött förutom kyckling eller fisk. När jag själv blev vegetarian valde jag att inte äta kött alls.

Jag jobbar på ett litet McDonalds som inte har hela utbudet..
    En dag fick jag frågan "Har ni något vegetariskt?" Då svarade jag "Det beror på.. det vi har är kycklingburgare eller nuggets". Då blev gästen rätt upprörd och svarade spydigt tillbaka som att jag var helt dum i huvudet "Men jag vill ha vegetariskt! Det där är inte vegetariskt! Det är ju kött!!!"

En annan dag fick jag frågan igen "Har ni något vegetariskt?" Då svarade jag.. "Nej tyvärr har vi inte det.." Då fick jag svaret "Har ni inte ens nuggets eller annan kyckling?!" Då svarade jag "Jo men det har vi!! Jag visste bara inte om det räknades som vegetariskt!"

Ytterligare en dag fick jag frågan "Har ni något vegetariskt? Har ni McBean?" (en hamburgare gjord på bönor). Då svarade jag vänligt "Nej tyvärr har vi inte det". Då frågade hon "Men har ni fisk då?" Då tänkte jag: Jaha, hon är en sådan vegetarian som bara äter fisk och kyckling.. Så då svarade jag "Nej inte det heller tyvärr.. Men vi har kycklingburgare eller nuggets". Då tittade hon på mig som om jag inte var klok och sa "Det är inte vegetariskt!!"..

Så kan någon förklara för mig vad tusan en vegetarian är för något!?

• Svar på tråden Vad är egentligen en vegetarian!?
  • Jennie med ie

Vegetariskt = inte animaliskt. Egentligen. D v s inte mjölkprodukter och ägg heller. Dock är lakto-ovo-vegetarianism vanligast bland de icke köttätande inriktningarna så det är vad man vanligen menar med "vegetariskt", d v s inget kött, ingen fisk, inga delar av djuren så att säga, men kan innehålla mjölkprodukter eller ägg. Så det är lite hur man liksom vrider sig... men fisk och kyckling är under inga omständigheter vegetariskt.

• leolina1980

En vegetarian äter inte nån form av kött, äter man kyckling kan man med andra ord inte gå omkring och kalla sig vegetarian. Vissa lämnar bort även mjölk eller äggprodukter, men det är inget "måste".

• Poodie

Okej.. Men vad är då vegan?

Sen har jag hört uttrycken "Semi vegetarian" och "Demi vegitarian"
    Är något av dessa den sortens som äter fisk och kyckling?

• leolina1980
    Poodie skrev 2011-01-06 22:24:27 följande:

Veganer äter inget från djurriket, varken kött, mjölkprodukter, äggprodukter eller honnung. Semi och demi vegetarian har jag aldrig hört talas om, kanske är det nåt dom kallar sig dom som bara valt bort rött kött Skrattande
  • Jennie med ie
    Poodie skrev 2011-01-06 22:24:27 följande:

Semivegetarian och demivegetarian säger förvisso en del men det är lika korkat som att kalla sig seminykterist eller semiabsolutist för att man bara dricker vitt vin och inte rött...

Det finns ett "riktigt" ord för de som inte äter kött men äter fisk och skaldjur, och det är pescatorian.

Att vara vegan handlar egentligen om mer än maten, en vegan äter helt vegetariskt men tar också ställning på andra sätt genom att t ex inte använda skinnprodukter i kläder och möbler... Men många säger vegan när de egentligen menar den egentliga betydelsen av vegetarian, d v s man utesluter allt animaliskt ur kosten.
  • Poodie

Vad ni är smarta! Förstår inte hur ni kan få isär alla betäckningar :P Men okej, nuvet jag att om man är riktig vegetarian så är det sallad eller McBean man kan beställa :P
    Det känns bra att veta att jag var en riktig vegetarian när jag väl var det, och inte en "fejk" ("semi/demi")..
    Jag var jättehård och åt aldrig kött.. Men blev ändå kallad godisvegetarian!? :S

• fef

Ha ha godisvegetarian?Drömmer Var det för att du ändå åt smågodis måntro? (innehåller ju oftast gelantin och liknande animaliska produkter).
    Själv kallar jag mig för "lakto-ovo-*fisk*-terian! He he må va påhittat men dem flesta vegetarianer jag känner/har mött är som jag, dvs, äter ägg, mjölkprodukter plus fisk. Kan inte ge någon bra förklaring på det hela dock.

• Stormflicka

Alltså, man är inte vegetarian om man äter fisk eller kyckling.. men men, folk får väl låtsas att de är det då, jag har också stött på det på flera ställen. Tycker själv det är extremt irriterande, inte för att jag ogillar folk som äter kött, utan mest för att när jag själv är på restaurang och beställer vegetarisk mat blir de förvånade när jag inte äter fisk eller skaldjur.. suck!

• iii
    Jennie med ie skrev 2011-01-06 22:33:22 följande:
    Semivegetarian och demivegetarian säger förvisso en del men det är lika korkat som att kalla sig seminykterist eller semiabsolutist för att man bara dricker vitt vin och inte rött...

Det finns ett "riktigt" ord för de som inte äter kött men äter fisk och skaldjur, och det är pescatorian.

Att vara vegan handlar egentligen om mer än maten, en vegan äter helt vegetariskt men tar också ställning på andra sätt genom att t ex inte använda skinnprodukter i kläder och möbler... Men många säger vegan när de egentligen menar den egentliga betydelsen av vegetarian, d v s man utesluter allt animaliskt ur kosten.
    Mycket bra förklarat.

Om någon ber om vegetariskt så hade jag iallafall tagit för givet att de menar något som inte innehåller någon form av kött. Dvs inte heller kyckling eller fisk. Jag blir nästan irriterad när folk säger att de också är vegetarianer och därför bara äter kyckling och fisk. De flesta av dessa människor verkar också ta för givet att jag äter fisk och kyckling när jag säger att jag är vegetarian, och det blir lite jobbigt när de får för sig att bjuda på middag.
  • iii
    Stormflicka skrev 2011-04-16 23:44:50 följande:
    Alltså, man är inte vegetarian om man äter fisk eller kyckling.. men men, folk får väl låtsas att de är det då, jag har också stött på det på flera ställen. Tycker själv det är extremt irriterande, inte för att jag ogillar folk som äter kött, utan mest för att när jag själv är på restaurang och beställer vegetarisk mat blir de förvånade när jag inte äter fisk eller skaldjur.. suck!
    Förstår inte ens varför de känner behovet av att kalla sig vegetarianer då. Varför inte bara säga att de inte äter rött kött? Då kommer ingen missförstå.
  • lennartsdotter

Vegetarian är en samlingsterm för veganer, laktovegetarianer, ovovegetarianer och lakto-ovo-vegetarianer.

En vegetarian äter inte kött. Inte ko, inte fisk, inte kyckling, inte gris eller något annat slags djur.

De som äter djur men kallar sig vegetarianer vet inte vad de pratar om.

• Mikis91
    Jennie med ie skrev 2011-01-06 22:14:06 följande:
    Vegetariskt = inte animaliskt. Egentligen. D v s inte mjölkprodukter och ägg heller. Dock är lakto-ovo-vegetarianism vanligast bland de icke köttätande inriktningarna så det är vad man vanligen menar med "vegetariskt", d v s inget kött, ingen fisk, inga delar av djuren så att säga, men kan innehålla mjölkprodukter eller ägg. Så det är lite hur man liksom vrider sig... men fisk och kyckling är under inga omständigheter vegetariskt.

Det stämmer inte att vegetarianer inte äter varesig mjölkprodukter eller ägg - då är man vegan.

Vegan = Äter inte kött, fisk eller kyckling. Inte heller mjölkprodukter eller ägg. Använder inte heller kläder och liknande produkter som kommer från djur.

Vegetarian = Äter inte kött, fisk eller kyckling.

Man delar in vegetarianism i dessa tre olika grenar:

Lakto-ovo-vegetarian = Äter inte kött, fisk eller kyckling men mjölkprodukter och ägg.
    Laktovegetarian = Äter inte kött, fisk eller kyckling men dricker mjölk. Äter inte ägg.
    Ovovegetarian = Samma som ovan, äter dock ägg men inte mjölk.

Pescetarian
    = Är inte någon vegetarian. Äter fisk och skaldjur, men inte kyckling och kött.

Sedan har jag inte sådan bra koll på vad det kallas om man äter kyckling, kan det vara "demi-vegetarian"? Men någon vegetarian är man INTE om man äter kyckling, fisk eller kött - men däremot om man äter ägg eller mjölk. När någon frågar på McDonald's efter vegetariskt alternativ så är det McBean eller vegetarisk sallad som gäller. Eller pommes. Inte kyckling och fisk.

(Tycker att det är konstigt att fisk och kyckling inte räknas till "kött".)

Svar på tråden Vad är egentligen en vegetarian!?