• Piggelin

Kostnad per månad i snitt för volvo v70?

Skatteåterbäringen i år kommer gå till insats för ny bil som kommer inhandlas efter midsommar.
    Vi tänkte köpa oss en begagnad Volvo V70 hos bilhandlare och vi kommer kunna lägga runt 60-70 000 kr - varav ca 14 000 kr i insats, resten lån.
    Vi bor i Järfälla utanför sthlm och jag har haft körkort i 5 skadefria år. Vi båda kommer vara 25 år, dock kommer min sambo övningsköra en del med bilen.

Bilen kommer inte användas varje dag (båda jag och sambon tar oss på andra sätt till jobb). Den kommer stå parkerad på en hyrd parkeringsplats i ett relativt lugnt område!

Vad ligger kostnaden för en sådan här bil i snitt per månad? Jag har räknat med ca 3000 kr inkl bensin men jag kan ju ha helt fel

• Svar på tråden Kostnad per månad i snitt för volvo v70?
  • vi3

portal.if.se/kopforsakring/Question.aspx
    där kan du räkna ut vad försäkringen blir, måste räkna ut med ditt person nr och grejer och säg 1000:- i lån och kanske runt en 500 i försäkring varje månad. Sen kommer skatten och jag vet inte hur den skiljer sig men jag betalar 4000 om året så säg 350 kr i månaden men då är den bara halv trafik försäkrad + bensin beroende på hur mkt du kör..så ca 1850 kr kostar bilen varje månad exklusive bensin..

ca...

• Gladskit

Jättesvårt att säga, för det första beror det ju på hur mycket man kör!
    Vi har en V70 årsmodell -01 som vi köpte 2004. Försäkringen är rätt dyr, ca 750kr/månad tror jag. Då är vi 30 båda två, har egen carport och varit skadefria sen vi tog körkort. Vi tankar för ca 1200-1500/månad.
    Tillkommer skatt, kostnad för besiktning och reparationer.

Hittills har det inte hänt några "stora" grejer med den, inga jättefel. Utan min sambo brukar köra till sin verkstadskontakt med den inför besiktningen, så att han får gå igenom den före. Vi har aldrig fått några anmärkningar vid besiktningen. Serviceboken har vi följt och det är klart att det kostar en del, exakt hur mycket kan man säkert se på någon volvo-sida. Vet ni hur långt bilen har gått så kan ni också se om det är någon stor service på gång. Vissa kostar mer än andra.

• majka79

konsumentverket har en jättebra sida som räknar ut bilkostnader

• SVejsan
    http://www.bilsmart.se/

har inte med kostnader och göra men är bra när du köper begagnad bil...

Viktiga data är samlade som vilka är de vanligaste felen (vad kolla vid köpet!) och säkerhet...
  • Trebarnsmamman

Har en v70-02. Jag betalar 360 kr/ mån i helförsäkring.Bilskatten ligger runt ca 2000 kr per år . Den drar förvånandsvärt lite bensin med tanke på att det är en med 2.4 liters motorn. Den drar ca 0.8 l milen på långkörning.( Den har gått 23 000 mil). Jag tycker inte att det är en dyr bil att äga.Glad

• Lindreas

Försäkring och lån (vi betalade 120 000:-, hälften lån, hälften kontant) kostar oss ungefär 1200:- i månaden, vi har en -05:a. Skatten ligger på runt 2000 om året, om jag inte minns helt fel, och den drar ungefär 0.75l/mil. Nu kör jag inte så mycket längre, eftersom jag är mammaledig, men vi tankar bilen en eller ett par gånger i månaden bara.

Tidigare hade vi en lika gammal Ford Focus Flexifuel, men den var bra mycket dyrare än Volvon. Nu vet jag ju inte riktigt vad service och så kostar, eftersom vi inte behövt göra det ännu, men nej, bilen är inte en stor utgift tycker jag.

Svar på tråden Kostnad per månad i snitt för volvo v70?