• Anonym (mom)

kontakt

Vi har en flicka på snart nio månader som är en glad och framåt tjej. Vi har träffat mycket barn framför allt jämnåriga och hon blir glad av att se andra barn men sen några månader tillbaka blir hon väldigt exalterad och vill gärna dra i de andra barnen och blir lite hårdhänt. Hon menar väl och vill leka men kan leda till att en del barn blir ledsna. Som mamma blir jag osäker på hur jag ska agera, gvietvis är jag noga med att hon inte gör illa andra barn samtidigt känns det fel att hålla henne ifrån barnen. Efter ett tag brukar hon lugna sig . Har du några rekomendationer för hur vi ska göra så hon kan vara med och leka utan att vi behöver hålla henne tillbaka.

Mvh

• Svar på tråden kontakt
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Jag tycker att ni ska fortsätta att göra precis det ni gör . DVS visa henne och hjälpa henne rent kroppsligt hur man tar kontakt utan att skrämma eller göra illa. Så här små barn har mycket att lära och tar in lärdom väldigt fort. Dels ska hon lära sig att hantera sina kroppsliga reaktioner när hon blir väldigt förtjust i att träffa en kompis, sen ska hon också förstå att kompisen kan bli rädd om hon blir för våldsam, dvs lära sig att behärska sin kropp och att vara empatisk dvs att känna in hur andra kan reagera på ens beteende. Båda de här sakerna tränar vi på hela livet.
    Er lilla 9-månaders kommer successivt att behärska de här mötena alldeles utmärkt.
    Eftersom ni känner er lilla flicka så väl så kan ni ju hjälpa henne att kanske få lite lugn kring mötena med andra barn. Dvs skapa så goda förutsättningar som möjligt så kommer hon att lära sig ännu fortare. Lämna henne inte ensam, låt henne träffa ett barn i taget och föregå med gott exempel. Visa hur man tar kontakt med det andra barnet, beroende på ålder etc.
    Se det som positivt att hon blir så förtjust.
    Lycka till
    Margit 

Svar på tråden kontakt