• SweetChildOfMine

Fråga om a-kassa/sjukskrivning

Min nuvarande anställning avslutas imorgon (tidsbegränsad anställning). Jag är med i en a-kassa. Men, däremot så är jag sjukskriven sedan en tid tillbaka och är sjukskriven fram till den 20/1.

Ska jag ändå anmäla mig på arbetsförmedlingen nu? Och är det jätteviktigt att det görs nu idag i så fall (eftersom anställningen går ut imorgon)?

• Svar på tråden Fråga om a-kassa/sjukskrivning
  • Philippa

Du ska anmäla dig första arbetslösa dagen, alltså den 21 januari.

• SweetChildOfMine

Ok, det räknas alltså från den dagen sjukskrivning går ut och inte när anställningen gör det?

• ÄrlaPärla

Hej, jag skulle gå och prata med arbetsförmedlingen, du kommer vara tvungen och besöka dem igen den 21 om du då är frisk igen för påanmälan på akassan, men vet du att du redan nu kommer att vara frisk så kan det ju vara schysst att redan vara inskriven, ha möte inbokat etc. Det beror ju lite på varför man är sjukskriven, har man en bruten fot kanske man är på g och söker jobb även om man är sjukskriven är man hemma för depression eller har svår värk är det inte lika lätt. Men det kan ockås var så att arbetsförmedlingen kan hjälpa dig om det är så att det du är sjukskriven för påverkar framtida arbetsfunktion. Lycka till.

Svar på tråden Fråga om a-kassa/sjukskrivning