Anhöriginvandring hur gör vi? Behöver hjälp och råd
Hej!
Jag och min make, som är asylsökande, vill ansöka om anhöriginvandring eftersom det är så påfrestande med hans asylansökan som tar så lång tid. Vi tänkte att det kunde kanske gå lite fortare om han anhöriginvandrade så vi kunde påbörja vårt liv tillsammans i lugn och ro.
Vi har bott ihop under nästan hela hans tid här i Sverige och är lagligt gifta. Detta är också registrerat på skatteverket. Vi har inga gemensamma barn och kommer inte att skaffa några inom den närmaste framtiden heller, eftersom jag är av den uppfattningen att dem skaffar man när livet är lugnt och stabilt. Det tycker jag inte att det är just nu och jag vill inte utsätta varken mig, min man eller våra ev framtida gemensamma barn för denna press som det är att vänta på uppehållstillstånd. När allt är klart så vill vi planera för våra gemensamma barn.
Enligt reglerna så står det att man måste ansöka från ett annat land än Sverige, men att det finns undantagsregler så att man kan söka från Sverige. Reglerna nämner ju i huvudsak par som har eller väntar barn, är gifta och personer som kan få svårigheter i sitt land att skaffa fram resepapper, få långa fängelsestraff osv. Alltså inte enbart barnfamiljer.
Min man är som sagt asylsökande och kommer att få ett långt fängelsestraff för anledningen till varför han söker asyl, ev kan värre saker ske om han måste återvända för anhöriginvandring, Han kommer att få svårt att få ut nya resehandlingar då hans pass snart går ut och det är mycket svårt att få ett pass i hans land.
Han vill inte tillbaka till sitt land alls för denna ansökan då han är rädd för vad som kan hända om han återvänder. Det förstår jag också och därför vill vi höra oss för hur man kan ansöka om anknytning på något annat sätt än att måsta fara tillbaka till det land som han flydde från.
Vi funderar på dessa alternativ:
1. Att ansöka från Sverige med anledning av hans svårigheter att få ut resehandlingar och risk för fängelsestraff som inte är straffbart i Sverige.
Hur gör man detta?
Har någon här lyckats ansöka om anknyting från Sverige utan att ha barn tillsammans?
2. Att ansöka från ett annat land än hemlandet.
Kan man söka från ett annat EU land? Måste man ha visum för detta i så fall? Hur skaffar man ett sånt i så fall?
Vilka andra länder utanför EU kan man resa in i utan visumtvång för att ansöka från om man kommer från mellanöstern?
Det kommer säkert fler frågor framöver. Jag har inte läst så mycket mer än från Migrationsverkets hemsida, vilket inte säger så mycket. Däremot har jag fått höra att man kan ansöka från Sverige om man är gifta och har pass och skulle fått ett ja om man skulle ansökt från sitt eget land.