• Loe

Orolig och förvirrad, snälla ge mig råd... (bostadslån)

Jag och min man har nyligen köpt en bostad och handpenningen är betalad, lånelöftet gick igenom utan problem eftersom min man och hans mamma står på lånet, jag som är student står inte på lånet.
    Min man har bra lön och hans mamma har såklart också fast jobb och ett hus som hon nästan betalat av alla sina lån på. Om det skulle vara något problem så skulle även min mans pappa kunna skriva sig på lånet.

Men... När min man ringde banken i onsdags för att lämna kompletterande uppgifter säger handledaren att vår ansökan är avslagen med skälet att det inte är min mans första bostad. Vad sjutton betyder det? Och det sjukaste är att vi inte blivit kontaktade. Det finns en anteckning som säger att handläggaren (en annan än den som han pratade med i onsdags) varit i kontakt med honom den 30 dec, vilket inte är sant då han varken har missat samtal eller fått mail eller liknande, och han skulle nog dessutom minnas om de ringde från banken och avslog vår ansökan.

I torsdags var banken stängd och i dag jobbade inte den handläggaren som beslutat att avslå vår ansökan. Och nu är det helg så vi får jaga henne igen på måndag.

Men vi har ingen tidigare bostad, vi bor i hyresrätt. Visserligen har ju min mans mamma ett hus, men kan det vara orsaken till att de avslagit vår ansökan, att hon redan äger ett hus?

Kontraktet för lägenheten är ju redan påskrivet och vi är godkända av bostadsrättsföreningen, och vi hade ju fått lånelöfte, det enda som inte var klart var just den formella ansökan där alla uppgifter ska finnas med och skrivas under. Och nu har alltså banken utan vår vetskap tagit bort den ansökan... Jag fattar ingenting.

Inflytt är 1 feb, då måste detta vara löst. Finns risken att vi inte får lån trots allt och måste dra oss ur affären?

• Svar på tråden Orolig och förvirrad, snälla ge mig råd... (bostadslån)
  • mimbo

Låter mycket märkligt... Hur betalade ni handpenningen, kontant el handpenningslån?
    Kan inte hjälpa mer än att önska lycka till och kräv en förklaring från handläggaren ordentligt på måndag.
    Vilken bank är det?

• Loe

Vi betalade kontant, det är Skandiabanken där vi varit kunder länge. Det måste ju vara ett missförstånd men det är så himla märkligt.....

• Jenny Hä

Låter ju helskumt. Visserligen är inte ett lånelöfte bindande av banken utan dom kan neka efter att lånelöfte är gett men av den anledningen har jag svårt att förstå.

• Loe

Ringde banken för att kräva svar, tyckte inte att min man fått svar på det jag undrar. Sp jag ringde på egen hand....

Då säger dom att eftersom vi är gifta kan inte min man ta ett lån tillsammans med sin mamma. Detta har ju varit helt klargjort HELA tiden, att det är min man och hans mamma som står på lånet och det har de inte sagt något om tidigare. Trots att vi varit i kontakt med banken vid flera tillfällen. Så nu kan vi alltså inte få lån eftersom jag inte kan stå med då jag är student. Men vi hade ju redan köpt lägenheten, jag har redan börjat packa och planera och har sagt upp vår nuvarande bostad. Ska vi bli bostadslösa tre veckor innan vi får barn?

Men handläggaren står fast. Om man är gift kan man inte ta lån tillsammans med någon annan. Och det sjukaste är att de överhuvudtaget inte kontaktat oss, och att ingen har kunnat ge oss den här informationen förrän idag när jag uttryckligen bad en handläggare förklara vad som har hänt. Sitter bara och gråter nu, vet inte vad jag ska göra....

• Dalton

En sån historia skulle kvällspressen älska om du höggravid ställer upp på bild bland flyttkartonger med rubriken Skandiabanken gjorde TS hemlös. Seriöst alltså. Och Skandiabanken skulle backa fortare än kvickt med motiveringen "Det måste blivit något missförstånd, självklart ska vi hjälpa TS"
    Om det inte känns lockande så undrar jag om de kan snabbehandla en ansökan från bara honom? Eller dig och honom, även om du saknar inkomst.

Jävla idioter känns även på plats att inflika. Hoppas det löser sig snabbt för er.

• Carisma95

Står hans mamma inte "bara" som borgensman då? Tykcker det låter konstigt att inte någon skulle hoppa in och hjälpa er betala om ni inte klarar av det.

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Jenny Hä

Byt bank ..... Låter ju sjukt.

• Loe
    http://www.seb.se/pow/wcp/index.asp?ss=/pow/wcp/templates/sebcollection.cfmc.asp?duid=DUID_8E75FE96BCE7E891C12577D80052C193&xsl=se&sitekey=seb.se&cmpe=ppc

Hittade det här på SEBs hemsida som förklarar vad som menas med "första bostad". Denna info fanns alltså inte på Skandiabanken, utan på en annan bank men jag antar att de är samma princip.

Vi är två vuxna människor som är på väg att bli en familj, och nu har de då den här reglen som säger att min man inte kan ta lån med sin mamma, trots att han tjänar fan så mycket bättre än en finnig tonåring som precis ska flytta hemifrån.... Och ursäkta att jag låter bitter..... Men jag kan inte stå med då jag som sagt är student och min mans lön räcker inte för att ensam stå på lånet. Och nu har banken stängt. Så det blir en ångestfylld helg. Jag ska krypa ner under täcket och gråta lite till, jäkligt konstruktivt men jag vette fan vad jag annat kan göra.
  • Loe
    Loe skrev 2011-01-07 15:34:50 följande:
    www.seb.se/pow/wcp/index.asp?ss=/pow/wcp/temp...

Hittade det här på SEBs hemsida som förklarar vad som menas med "första bostad". Denna info fanns alltså inte på Skandiabanken, utan på en annan bank men jag antar att de är samma princip.

Vi är två vuxna människor som är på väg att bli en familj, och nu har de då den här reglen som säger att min man inte kan ta lån med sin mamma, trots att han tjänar fan så mycket bättre än en finnig tonåring som precis ska flytta hemifrån.... Och ursäkta att jag låter bitter..... Men jag kan inte stå med då jag som sagt är student och min mans lön räcker inte för att ensam stå på lånet. Och nu har banken stängt. Så det blir en ångestfylld helg. Jag ska krypa ner under täcket och gråta lite till, jäkligt konstruktivt men jag vette fan vad jag annat kan göra.
    Asch... Länken funkar såklart inte... De har iallafall under fliken bolån ett lån för ungdomar som ska flytta hemifrån som kan stå på ett lån tillsammans med en förälder. Detta kallas första bostaden-lån.  Men det står inget om vad SEB har för policy om man är gitt....
  • mimbo

Men du... kolla med en annan bank. Jag är student och jag och min sambo har precis köpt hus för 2,6 milj och vi fick båda stå med på lånet. De skrev mitt studiestöd som inkomst. Enligt den banken är det individuellt huruvida de godkänner studerande eller inte, de tittar bla på vilken utbildning man går, vilken möjlighet det finns till jobb sedan och hur lämge man ska studera. Vi har handelsbanken.

• Dalton

Kontakta mäklaren också. Dels vill h'n inte ha nåt strul nu, dels har de ofta bra bankkontakter.

• snarthoppasjag

Håller med mimbo, kolla med andra banker. Jag var student till nyligen och min man och min mamma står på vårat lån och det har inte varit några problem. Kan ju iofs vara så att reglerna förändrats sen tre år då vi flyttade till vår nuvarande bostad, men vi har iaf bolån genom sbab.

• Loe

Får hoppas att det bara är Skandiabanken som är dumma i huvudet då..... : /

Tack för alla svar, det känns skönt att ingen skrivit nåt om att jag får skylla mig själv eller är dum i huvudet för att jag köpt en lägenhet innan alla papper var helt klara, det står ju klart och tydligt att ett lånelöfte inte är bindande. Men å andra sidan har banken inte på nåt sätt höjt några varningsflaggor förrän nu och min man och hans föräldrar har ju god ekonomi, det är ju bara det där med att jag är student som gör att kalkylen faller.

Nu fick jag sms om att min mans systers svärmor jobbar med bolån på SEB så han ska ringa henne "privat" och få råd. Jag har iallafall en jäkligt stöttande familj.... :) Nu ska jag ringa min mamma och få lite stöd också, sen ska jag köpa en burk med Ben n Jerrys. Tänk de stackarna som inte har ett socialt skyddsnät, vad fan gör man då när man känner sig som den lilla människan mot de stora bankerna? Jag är iallafall inte ensam och att få höra om andra som lyckats få lån genom andra banker känns verkligen betryggande och lugnande.

Tack!

• Hanna73

Ett alternativ är att ni lånar ett lägre belopp från banken, på en nivå som banken godkänner med hans inkomst.

Samtidigt tar din mans mamma och/eller pappa tar ett extra lån på sitt hus, och lånar i sin tur er pengar. I praktiken betalar ni sedan hennes lån, men formellt så är lånet på henne.

• Kastrullresan

Det låter jättekonstigt!

Jag är gift med en man som inte är far till mina barn. Min man och jag äger hus tillsammans. Dessutom äger jag en lägen het tillsammans med min son, 23 år.

Det har aldrig varit någon diskussion om problem med detta. Förstår faktiskt inte vad som skulle vara problemet. Prova en ny bank för detta verkar helt konstigt.

• litesollitemoln

Ta kontakt med din mäklare och be honom om hjälp. Han vill säkert få genom köpet och hjälpa till. Huset blir ifrågasatt om det kommer ut på marknaden så snart igen och kan stå och bli osålt. Kolla med handelsbanken med lån där istället, de brukar vara hjälpsamma. Ska ni bryta ett befintligt kontrakt kan det bli dyrt. Säljaren kan kräva skadestånd, handpenningen får ni nog ej tillbaka och även mellanskillnaden (som ev blir) om han ska sälja igen och inte får ut lika mycket på huset på en andra budgivningen får ni stå för.

Lycka till!

• Loe

Hej!

Har inte varit inne på ett tag men tänkte bara avsluta tråden med att säga att vi fått lån hos SEB, det var inga problem att min man står med sin mamma hos dem. De var väldigt tillmötesgående och proffsiga, till skillnad från den första banken.... Så nu ska vi byta bank och lånet är klart och beviljat!

Kram

• mimbo
    Loe skrev 2011-01-21 11:47:15 följande:
    Hej!

Har inte varit inne på ett tag men tänkte bara avsluta tråden med att säga att vi fått lån hos SEB, det var inga problem att min man står med sin mamma hos dem. De var väldigt tillmötesgående och proffsiga, till skillnad från den första banken.... Så nu ska vi byta bank och lånet är klart och beviljat!

Kram
    Härlgt att höra!
    Grattis och lycka till!!!
  • Carisma95
    Loe skrev 2011-01-21 11:47:15 följande:
    Hej!

Kram
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
Svar på tråden Orolig och förvirrad, snälla ge mig råd... (bostadslån)