Orolig och förvirrad, snälla ge mig råd... (bostadslån)
Jag och min man har nyligen köpt en bostad och handpenningen är betalad, lånelöftet gick igenom utan problem eftersom min man och hans mamma står på lånet, jag som är student står inte på lånet.
Min man har bra lön och hans mamma har såklart också fast jobb och ett hus som hon nästan betalat av alla sina lån på. Om det skulle vara något problem så skulle även min mans pappa kunna skriva sig på lånet.
Men... När min man ringde banken i onsdags för att lämna kompletterande uppgifter säger handledaren att vår ansökan är avslagen med skälet att det inte är min mans första bostad. Vad sjutton betyder det? Och det sjukaste är att vi inte blivit kontaktade. Det finns en anteckning som säger att handläggaren (en annan än den som han pratade med i onsdags) varit i kontakt med honom den 30 dec, vilket inte är sant då han varken har missat samtal eller fått mail eller liknande, och han skulle nog dessutom minnas om de ringde från banken och avslog vår ansökan.
I torsdags var banken stängd och i dag jobbade inte den handläggaren som beslutat att avslå vår ansökan. Och nu är det helg så vi får jaga henne igen på måndag.
Men vi har ingen tidigare bostad, vi bor i hyresrätt. Visserligen har ju min mans mamma ett hus, men kan det vara orsaken till att de avslagit vår ansökan, att hon redan äger ett hus?
Kontraktet för lägenheten är ju redan påskrivet och vi är godkända av bostadsrättsföreningen, och vi hade ju fått lånelöfte, det enda som inte var klart var just den formella ansökan där alla uppgifter ska finnas med och skrivas under. Och nu har alltså banken utan vår vetskap tagit bort den ansökan... Jag fattar ingenting.
Inflytt är 1 feb, då måste detta vara löst. Finns risken att vi inte får lån trots allt och måste dra oss ur affären?