• Anonym

Är det springmask?

Alltså..det är förvirrande. Enligt vad jag läst och hört ska springmasken vara vit, sytrådsaktig..dessutom ska det klia nåt hysteriskt i ändan. Jag har ingen klåda men ett konstigt kittlande runt analöppningen....som om något kryper där ( ja, ÄCKLIGT, jag vet...) kittlas, pirrar etc.....

har försökt titta i avföring för att upptäcka eventuell mask..men inte så direkt. Därempt idag upptäckte jag nåt vitaktigt, tunt, smalt "maskliknande"...det har dock utseende som toapapper som rullat ihop sig....eller bomullstråd typ. Väldigt lite av detta iaf,,,,

funderar på om jag ska köpa maskmedel eller inte. Sjukupplysningen hade inte så mkt vettigt o komma med...typ avvakta. Men det kittlas och "kryper" så äckligt runt ändtarmsöppningen Kräks

• Svar på tråden Är det springmask?
  • Anonym

Sätt en tejpbit över öppningen och titta på den sen.

Det är inte herpes eller hemorrojder?

• Anonym
    Anonym skrev 2011-01-07 15:14:11 följande:
    Sätt en tejpbit över öppningen och titta på den sen.

Det är inte herpes eller hemorrojder?
    Vadå titta? Menar du att maskarna kan fastna där? Trodde bara sån test kunde genomföras om man hade tillgång till mikroskop för att se äggen ( tydligen lägges äggen utanför ändtarmsöppningen) fy farao vilka äckliga djur :(
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-01-07 15:17:51 följande:
    Vadå titta? Menar du att maskarna kan fastna där? Trodde bara sån test kunde genomföras om man hade tillgång till mikroskop för att se äggen ( tydligen lägges äggen utanför ändtarmsöppningen) fy farao vilka äckliga djur :(
    Jo maskarna kan fastna på tejpen. Eller så får du skita på papper och titta på det.
  • Anonym (blä)

när jag hade springmask så hade jag precis som dig, såg inga maskar i avföringen och det kliade inte utan mer kittel och det enda jag kunde tänka på var alla maskar som kröp omkring
    sprang och köpte medicin och efter det försvann kittlandet

• Anonym (jaa då.)

Jag tycker att det låter som springmask iaf en av de två gånger jag blvit drabbad. Då upptäckte jag förmodligen en av de första maskarna. Kittlar lite "pirrar" precis i kanten av öppningen. Åt medicin dagen efter blev aldrig fler maskar vad jag kände eller såg.

Första gången pirrade det flera dagar men jag hittade inget. En kväll började det klia"kittla" helt galet mycket och jag såg flera maskar synlig krypa runt öppningen och i mellangården. Så har du tur har du hittat det tidigt.

• Anonym

Ett tips är att sätta en väldigt fet salva i analöppningen så att de inte kommer in i snippan..
    Be att få en tablett utskriven, de är bättre än det receptfria.
    Behandla alla i familjen.
    Tvätta alla handdukar och sängkläder. Städa noga (ägg kan överöleva i veckor på textilier och damm),

• Anonym

springmask kryper ut o lägger äggen på natten när e e som varmast o lite fuktigt vid analöppningen. du kan ställa klockan och gå upp mitt i natten när u legat nerbäddad och varit varm några timmar, ta något att peta med, tex, baksidan (handtaget) på en smal tesked o för in den precis i öppningen o dra runt o ut, e de mask bore du garanterat få med några ut... de kan vara upp till 1 cm långa o dom e smala som sytråd o ibland lite lite tjockare till o med.

annars om u inte pallar vänta så stick till apoteket o köp avmaskning, ta flytane de går snbbast ut i kroppen (bajset), så blir du av med e på nån ag... tänk på att tvätta alla textilier, sängkläder, sofföverdrag, gardiner, torka av handtag o alla andra ytor du kan ha rört vid med hanen om du kliat dej... annats får du de igen....

• Anonym

Herregud...vilken hemsk åkomma!. usch....:( Då har jag inte varit fel ute iaf , som trodde att detta var mask. Fått rådet att lämna avföringsprov men efter allt vad ni skrivit så vill man bara köpa hem medicin och försöka utrota eländet....

• Anonym (blä)

ja det kryper i hela mig när jag tänker på det

det värsta tycker jag är att äggen är så lätta så att man kan andas in dom.
    tänk ett litet barn som kliar sig lite i rumpan på natten, lägger handen på täcket och sen kommer du på morgonen och skakar på täcket och andas in äggen
    rryyyyyysss

• Anonym

Hmmm enda lite märkliga är att min sambo påstod sig ha haft detta kittlande men det har slutat(?!) ....han har inte sett något alls när han gjort sina behov.
    Borde inte han också ha besvär? Det verkar ju hemskt smittsamt och vi delar ju säng, bara för att nämna en sak ...Drömmer

Svar på tråden Är det springmask?