• Anonym

Är det springmask?

Alltså..det är förvirrande. Enligt vad jag läst och hört ska springmasken vara vit, sytrådsaktig..dessutom ska det klia nåt hysteriskt i ändan. Jag har ingen klåda men ett konstigt kittlande runt analöppningen....som om något kryper där ( ja, ÄCKLIGT, jag vet...) kittlas, pirrar etc.....

har försökt titta i avföring för att upptäcka eventuell mask..men inte så direkt. Därempt idag upptäckte jag nåt vitaktigt, tunt, smalt "maskliknande"...det har dock utseende som toapapper som rullat ihop sig....eller bomullstråd typ. Väldigt lite av detta iaf,,,,

funderar på om jag ska köpa maskmedel eller inte. Sjukupplysningen hade inte så mkt vettigt o komma med...typ avvakta. Men det kittlas och "kryper" så äckligt runt ändtarmsöppningen Kräks

• Svar på tråden Är det springmask?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-01-07 15:31:46 följande:
    Hmmm enda lite märkliga är att min sambo påstod sig ha haft detta kittlande men det har slutat(?!) ....han har inte sett något alls när han gjort sina behov.
    Borde inte han också ha besvär? Det verkar ju hemskt smittsamt och vi delar ju säng, bara för att nämna en sak ...Drömmer
    Det kan gå över av sig självt.
  • Anonym

Alltså....det en sak jag inte får ihop med att det skulle vara mask....jag åkte på en magsjuka utan like efter utlandsresa i november. Dock repade jag mig från den och mår nu helt bra...dock började då "änd"problemen, först hade jag som en värk runt om i svanskota till....liksom tryckte ned mot ändtarmen. Det kändes ibland som om jag var nödig utan att kunna göra nåt. I ett par dagar var jag liksom hård i magen, trög, dock inte hetl förstoppad. När detta tillstånd gick över så fortsatte det att trycka och liksom "strama" i ändtarmsöppningen och även upp i svanskotan.

min sambo, som också han varit rejält magsjuk hade dessa "efter"sviter sa skämtsamt att han upplevde det som om att "en svans höll på att växa ut"
    lustigt nog kändes det så......nu har dock den fasen lugnat sig och nu har jag det här kittlandet i ändtarmsöppningen....har väl känt kittlet i kanske 3 dagar totalt.

Mycket märkligt....:( Sjukvården begriper heller inte....ska nu lämna avföringsprov på måndag.....för "mask och amöba" Kräks alltså fyyyy fan vad äckligt om det är nåt sånt. Eller springmask då. Ska iaf duscha ordentligt idag, nu när jag kommit hem, ska byta sängkläder, skura toan osv......

jag känner bara sån maktlöshet......kul att känna det som om något kryper i ens ändtarmsöppning Gråter

• Anonym (blä)

ja usch fy, inget kul

läste på nätet att dom tycker inte om surt. det stod att man skulle äta sauerkraut varje dag så skulle dom försvinna

• Anonym
    Anonym skrev 2011-01-07 17:12:12 följande:
    Vart hade ni rest?
    Egypten....
  • Anonym

Men hur ska jag göra?? Tänkte göra tejptest över natten ( läste om detta på annat ställe på nätet ) och är det så dom att jag hittar maskar på tejpen imorrn så vill jag börja behandla direkt mot masken!

som det var sagt idag skulle jag lämna avföringsprov på måndagen...men ...hittar jag maskjävlarna vill jag ju behandla med en gång mot detta....inte behöva vänta och lida i flera dagar i väntan på ett provsvar.

Skulle ni börjat behandla om ni såg maskar? Eller avvaktat o gjort avföringsprov...jag blir GALEN på det här kittlandet....

• nickehej1
    Anonym skrev 2011-01-07 15:12:29 följande:

Alltså..det är förvirrande. Enligt vad jag läst och hört ska springmasken vara vit, sytrådsaktig..dessutom ska det klia nåt hysteriskt i ändan. Jag har ingen klåda men ett konstigt kittlande runt analöppningen....som om något kryper där ( ja, ÄCKLIGT, jag vet...) kittlas, pirrar etc.....

har försökt titta i avföring för att upptäcka eventuell mask..men inte så direkt. Därempt idag upptäckte jag nåt vitaktigt, tunt, smalt "maskliknande"...det har dock utseende som toapapper som rullat ihop sig....eller bomullstråd typ. Väldigt lite av detta iaf,,,,

funderar på om jag ska köpa maskmedel eller inte. Sjukupplysningen hade inte så mkt vettigt o komma med...typ avvakta. Men det kittlas och "kryper" så äckligt runt ändtarmsöppningen Kräks

EXAKT detta du beskriver har jag också, därför undrar jag om du fick nån lösning på det och fick reda på vad det var?
  • Anonym
    nickehej1 skrev 2011-12-12 22:12:59 följande:
    EXAKT detta du beskriver har jag också, därför undrar jag om du fick nån lösning på det och fick reda på vad det var?
    Jag med!
  • NHult

Du får väl be nån titta efter i baken på dig :)
    faktiskt väldigt svårt att se nåt i avföringen, de gömmer sig i vecken.
    när ungarna va små och de kliade sig hela tiden så la vi dem i knät och lös med en ficklampa,
    så kröp de små äcklen ut.
    De är vita ca 1cm långa. och kryper i vecken runt öppningen.

Om du inte har nån som vill inspektera dig i ändan så kanske du kan huka dig över en spegel och lysa lite med lampan :)

Äcklig ? ja lite :)

Det finns receptfria piller på apoteket, ta en kur och se om det försvinner.

Tänk på att om nån har mask, så ska all i familjen ta kuren, det smittar.
    byt även rent i sängar och handdukar etc.

• nickehej1
    Anonym skrev 2011-12-13 18:36:03 följande:
    Jag med!
    "Jag med?!"
    Har du kvar eländet eller har du fått reda på vad det var?
    Jag har kvar mitt och har snart haft så ett år!!!
    Har du varit hos doktorn?
  • Anonym

fy blä! jag hade springmask i flera ÅR!  fyyyyy, den där medicinen var skitäcklig!! men nu ta i trä, har jag ej känt av nått, men tar tabletterna i förebyggande syfte om jag varit förkyld eller så då min kropp är väldigt mottaglig mot urrk grejjer!

• nickehej1
    Anonym skrev 2012-01-11 02:28:42 följande:
    fy blä! jag hade springmask i flera ÅR!  fyyyyy, den där medicinen var skitäcklig!! men nu ta i trä, har jag ej känt av nått, men tar tabletterna i förebyggande syfte om jag varit förkyld eller så då min kropp är väldigt mottaglig mot urrk grejjer!
    Hade du så som det förklaras på denna sidan?
    Och hur fick du bort det säger du isf?
  • Anonym (hm)
    nickehej1 skrev 2012-01-14 00:46:23 följande:
    japp och jag fick käka tabletter vanquin och det flytande, och nu tar jag det förebyggande om jag varit förkyld
  • ANonym452

Brukar aldrig svara på såna här trådar. Går in läser tackar.

Men springmask va så jävla vidrigt att jag tänkte göra ett undantag. Mörkertalet måste va stort, speciellt bland vuxna.

Kliat nån vecka, tänkte väl de där är nå annat . Men sen inser man att de går inte över. Övertygelsen kom när jag hitta en jävel på pappret efter toabesök .

Köpt vaquin eller vad de hette men den har ej fått verkan än och ikväll var de fan sjukt kliande.

Läs ej om du äter. Eller ens tänkt äta närmsta dygnet .

Läste då här och de fanns ingen återvändo de va bara ta fram spegeln, spreada o kolla. Som kille drog jag en weet:are också för att bli kvitt håret.

Med spegel o iphonelampa såg jag fyra fem stycken vita jävla maskar röra sig en bit in. nära på att spy.

Tips: kör en spegel i sängen upp med benen i porrställning, lys in där ingen tidigare tittat, plocka dom asen med en "pinne" som du tejpat "utåin". Man får vänta i omgångar för dom kommer då å då.

Har nog plockat 13-15 st på en timme nu.

Kan förhoppningsvis sova.

Avslutningsvis: Berätta inte för nån. De här är fan värsta megaäcklet.

Hoppas nån fick hjälp av de här jag skrev. Gud var med dig.

• Anonym (hm)
    nickehej1 skrev 2012-01-14 00:46:23 följande:
    japp, jag hade det väldigt ofta då jag alltid hade fingrarna i munnen och så, utan att tänka på vad jag gjort och jag fick dricka nån knallröd medicin som smaka jätteilla men det försvann sedan, och har även haft det nångång som vuxen, men då bara behövt ta vanquin, och nu för tiden tar jag det i förebyggande syfte då jag varit förkyld
Svar på tråden Är det springmask?