• Skarpa

Barn och skoter

Dottern på tre år vill gärna åka skoter med någon vuxen. Någon som vet vad som gäller i lagväg (hänvisning till lagtext eller annan säker källa vore bra ) - får barnet åka med på skotern (vilket faktiskt känns säkrare än att hon åker ensam på kälken bakom)?

Sedan undrar jag också vilken typ av hjälm som är lämplig att använda, samt hur man kan kombinera det med något som skonar hörseln.

Annat vi behöver tänka på?

Har försökt googla, men hittar inte så mycket matnyttigt :-/

• Svar på tråden Barn och skoter
  • Tikka

Vet du, jag har inte ens tänkt tanken på lag och ordning i den här frågan... vet ju inte vart Ni bor, men där vi bor äger alla minst en skoter och man åker från nyfödd ill sin egen begravning på skoter.. typ... Vår dotter var nog kanske 3 år när hon åkte första gången. Hon satt framtill och hade en riktig "slalomhjälm" integral kanske det heter? Det var en kort sväng bara runt i skogen här hemma på en skoterled, så det gick sakta och fanns inte så mycket andra skotrar i farten. Hörseln blir ju lite skonad genom den riktiga hjälmen, annars har jag aldrig hört talas om nn form av hörselskydd, men kanske örproppa då? Men det vore roligt att se vad som gäller. Vår dotter gillar inte att åka så det har nästan aldrig blivit av, eftersom det aldrig blir långturer eller så har jag väl aldrig satt mig in i ämnet.

• Skarpa
    Tikka skrev 2011-01-07 16:33:43 följande:
    Vet du, jag har inte ens tänkt tanken på lag och ordning i den här frågan... vet ju inte vart Ni bor, men där vi bor äger alla minst en skoter och man åker från nyfödd ill sin egen begravning på skoter.. typ... Vår dotter var nog kanske 3 år när hon åkte första gången. Hon satt framtill och hade en riktig "slalomhjälm" integral kanske det heter? Det var en kort sväng bara runt i skogen här hemma på en skoterled, så det gick sakta och fanns inte så mycket andra skotrar i farten. Hörseln blir ju lite skonad genom den riktiga hjälmen, annars har jag aldrig hört talas om nn form av hörselskydd, men kanske örproppa då? Men det vore roligt att se vad som gäller. Vår dotter gillar inte att åka så det har nästan aldrig blivit av, eftersom det aldrig blir långturer eller så har jag väl aldrig satt mig in i ämnet.
    Jag är uppvuxen med en del skoteråkande, och har liksom aldrig heller tänkt tanken på att det skulle vara olagligt att ha sin treåring framför sig på skotern. Dock ramlade jag på något som någon hade skrivit om att den hade hört om någon som blev bötfälld när han åkte med sitt (lilla) barn framför sig. Det var i ett forum någonstans, och jag hittade ingen mer info i frågan, så därför tänkte jag om det är något man bör tänka på

Det var inte så mycket säkerhetstänkande kring när jag åkte skoter som liten heller, så trots att jag åkt en del får jag lov att fråga om det också

Slalomhjälm känns ju som en bra modell, men som sagt så undrar jag hur det blir med hörseln då. Man kan ju knappast ha hörselkåpor då, och öronproppar känns inte som det som passar en treåring bäst. Eller det kanske gör det?
  • Tikka

Går inte slalomhjälmen ner över öronen? Om man använder en med visir?

• Skarpa
    Tikka skrev 2011-01-07 16:46:45 följande:
    Går inte slalomhjälmen ner över öronen? Om man använder en med visir?
    Jo, det gör den ju. Men jag vet inte om den dämpar ljud tillräckligt utan annat skydd?
  • Skarpa
    Barbabok skrev 2011-01-07 17:34:35 följande:
    Jag kollade på detta och det finns inget hjälmtvång. (skulle själv aldrig låta dottern åka utan).

Lite tänkvärt om att sitta med fram, hade aldrig vågat sätta henne där!
    forum.snowmobile.se/showthread.php?24576-Barn...
    Usch... svårt att veta hur man ska göra... tack för länken, har skummat första sidan och ska läsa lite bättre.
  • Barbabok

Jag tycker också det är svårt. Pappan vill gärna att vår dotter ska åka redan nu men jag vägrar, hon ska snart fylla 2.

Svar på tråden Barn och skoter