• Socker på det

Våtservetter till blöjbyte dåligt?

Jag väntar barn för första gången men har en hel del erfarenhet av bebisar i min omgivning. För några år sedan hade jag en vän som hela tiden använde såna här färdiga våtservetter som man köper på förpackning till att göra rent stjärten vid blöjbyte. Jag såg dem aldrig använda vatten och gjorde inte heller det själv när jag passade deras flicka. Sen dess har jag tänkt att jädrans vad smidigt, så ska jag göra när jag själv får barn. 

Men så läste jag häromdagen att man inte ska använda sådana servetter utan att man ska tvätta barnet med vatten. Hur gör ni? Och finns det något rätt eller fel egentligen? 

• Svar på tråden Våtservetter till blöjbyte dåligt?
  • Empiiis

Vi kommer använda vatten för att göra rent.
    Våtservetter kommer jag ha i skötväskan, smidigt när man är borta.

• Hannah76

De är ju rätt starka, och innehåller en massa ämnen.
    JAg använde oftast vatten eller vatten+olja.

• älskarlivet81

Jag tycker det är för mycket skit i våtservetter, därför använder vi bara våtservetter när vi är ute eller hemma hos någon annan. Hemma hos oss har vi tvättlappar och en skål med vatten på skötbordet.

• Alcarinque

Du bestämmer själv vad som är rätt och fel, man får sååååå många "goda råd" att man blir galen till slut.

Jag började med färiga våtservetter med eftersom dottern blev helt sårig av dem slutade jag. Däremot är de hur bra som helst att städa med. Det mesta går bort  

• elink

det beror ju lite på vad man får för en unge. vår son som kom först verkade ha nån sorts pansarhud i rumpan och vi kunde använda våtservietter lite hur ofta vi ville. dock blev det mest vatten och vanliga pappersservietter hemma, det var ju billigare. min dotter däremot kan jag nästan inte använda våtservietter till alls. hon blir helt skinnflådd. där är det verkligen bara vatten och väldigt ofta ingen pappersserviett alls utan direkt under kranen. prova dig fram.

• bangkok

Tycker det är dåligt av flera aspekter:
    - onödigt att alltid använda kemikalier i rumpan.
    - dåligt för miljön.
    - dyrt.
    Men bra att ha vid enstaka tillfälle vid resor tex.
    Använde alltid vatten + olja redan för 30 år sedan och barnen var aldrig röda.

• xXMaLoXx

Vi har våtservetter i skötväskan, hemma kör vi med vatten och olja. Jag tycker inte att det känns rent efter våtservetterna och upplever att man måste "gnugga" mer också på något vis, sen känns det nästan lite "kladdigt" efteråt..nästan så man vill dit med vatten och blaska rent iaf :D

Men var man gör sitt val, funkar det bäst med våtservetter så använder man ju det såklart.

www.hecate.se Theo 100111 <3
Svar på tråden Våtservetter till blöjbyte dåligt?