• Socker på det

Våtservetter till blöjbyte dåligt?

Jag väntar barn för första gången men har en hel del erfarenhet av bebisar i min omgivning. För några år sedan hade jag en vän som hela tiden använde såna här färdiga våtservetter som man köper på förpackning till att göra rent stjärten vid blöjbyte. Jag såg dem aldrig använda vatten och gjorde inte heller det själv när jag passade deras flicka. Sen dess har jag tänkt att jädrans vad smidigt, så ska jag göra när jag själv får barn. 

Men så läste jag häromdagen att man inte ska använda sådana servetter utan att man ska tvätta barnet med vatten. Hur gör ni? Och finns det något rätt eller fel egentligen? 

• Svar på tråden Våtservetter till blöjbyte dåligt?
  • merenwen

Det är ju smidigt att ha med sådana när man äte ute, och behöver byta.

Men hemma har man ju vatten tillgängligt och då finns ingen anledning att använda våtservetter av de anledningar som redan nämnts.

• 3Under

Vi har nu börjat använda våtservetter istället för de torra! Sonen har inte drabbats av eksem eller andra utslag och jag tycker att dem (liberos) funkar riktigt bra!
    Blöjbytet kan nu ske var som helst i huset (istället för på skötbordet) och anpassas efter sonens uppehälle!

• PVeraB

vi körde våtservetter rakt av åt vårt första barn. Smidigt och lätt. Hon var nöjd vi var nöjda.
    Vi hade förresten skötbordet i hennes rum...

• skånetös78

Vi har skötbordet i sovrummet och från dag ett har vi bara använt våtservetter. Dottern har aldrig varit röd eller irriterad i rumpan så för henne fungerar det jättebra. På nästa barn tänker vi göra på samma sätt om det fungerar lika bra,annars får vi försöka omorganisera och få in ett skötbord i badrummet.

*Linnea 7/11-08* *Syskon BF 7/8-11*
  • Tokern

Jag gör egna. Tvättlappar som jag kramar ur i vatten, stoppar dem sen i en påse och har med i skötväskan. Superenkelt!

Testa dig fram till vad ni trivs bäst med! Grattis till graviditeten och lycka till!

• Snooze

Jag har använt färdiga våtservetter (oftast ICA) till alla 5 barnen. De har aldrig haft problem med såriga/röda stjärtar (har aldrig ens ägt en "stjärtsalva")
    Dessutom använder jag dom på mej själv till och från och har aldrig märkt några problem.

• Mamma82

Jag använder icas egna våtservetter, trivs väldigt bra med dom.
    Brukar själv använda dom emellan åt.

• hjärtat75
    Alcarinque skrev 2011-01-07 17:02:48 följande:
    Du bestämmer själv vad som är rätt och fel, man får sååååå många "goda råd" att man blir galen till slut.

Jag började med färiga våtservetter med eftersom dottern blev helt sårig av dem slutade jag. Däremot är de hur bra som helst att städa med. Det mesta går bort  
    Jajjamänsan..
    Superenkla att städa med.
    Vänner till oss målade om sin husvagn och fick då färg på sig och på kläderna. Hon undrade då hur hon skulle få bort färgen som då var intorkad.. Jag skojade och sa att hon gärna fick testa våra våtservetter. (mest som ett skämt) Döm om min förvåning när färgen gick bort både från händerna OCH kläderna. Sedan dess har jag inte använt våtservetter på mina barn. Som sagt, All skit lossnar med våtservetter. Jag har dem numera när jag städar i husvagnen. Med handskar på...
    Sverige är ett fritt land, man avgör själv hur man vill andvända dessa produkter.. men jag säger bara testa på besvärliga fläckar och gör en egen bedömning om det är bra lr dåligt på barn..
    Ps.. chokladfläckar går oxå bort på kläder...
  • Tokern
    hjärtat75 skrev 2011-01-07 18:22:22 följande:
    Jajjamänsan..
    Superenkla att städa med.
    Vänner till oss målade om sin husvagn och fick då färg på sig och på kläderna. Hon undrade då hur hon skulle få bort färgen som då var intorkad.. Jag skojade och sa att hon gärna fick testa våra våtservetter. (mest som ett skämt) Döm om min förvåning när färgen gick bort både från händerna OCH kläderna. Sedan dess har jag inte använt våtservetter på mina barn. Som sagt, All skit lossnar med våtservetter. Jag har dem numera när jag städar i husvagnen. Med handskar på...
    Sverige är ett fritt land, man avgör själv hur man vill andvända dessa produkter.. men jag säger bara testa på besvärliga fläckar och gör en egen bedömning om det är bra lr dåligt på barn..
    Ps.. chokladfläckar går oxå bort på kläder...
    Jag gör rent ugn och spis med de vi fått gratisFörvånad
Svar på tråden Våtservetter till blöjbyte dåligt?