• Kajee

    Förnamn som inte blivit godkända

    Jag och tonårsdottern har suttit en stund och pratat om ovanliga namn som vi inte tyckte var så fina. Vilka det är behöver inte nämnas här. Men vi kom på tanken att försöka hitta förnamn som inte har godkänts.
    Känner du till något så vore det kul att få höra. Det behöver inte vara alltför konstiga namn, men en del är mer märkliga än andra.

    Angående regler om någon är intresserad så finns odm här
    www.skatteverket.se/rattsinformation/stallningstaganden/2008/stallningstaganden2008/13146906208111.5.225c96e811ae46c823f800022246.html

    Här är några namn att börja med som man inte får heta:


    Decibel
    Zrng
    Rackartuss
    Kaninen
    Frame
    HD
    Hosianna
    Mayday
    X
    Totou
    Cson
    Alford
    Asterix
    Lovejoy
    Anncoccozz
    Brunstgnägg
    Likagod
    Dotcom


     


    Man får heta:


    Åskar ...men inte Åskvigg
    Mango, men inte Lakrits
    Te men inte T
    Månstråle men inte Måne
    Texas men inte Ohio
    Ica men inte Ikea
    Nacka men inte Bajen
    Blomman men inte Blomsterblomma
    Tiger men inte Myran
    Sion men inte Belsebub
    Sjö men inte Å


     


    Man får heta:


    Kina
    Beck
    Jazz-Ture
    Junior
    Liljan
    Main
    Mix
    Modesty
    Oktober
    Puma
    Solstråle
    Summercloud
    Tequila
    Venus
    Twilight
    Blixten
    Snövit
    Filur
    Höst


     


    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Svar på tråden Förnamn som inte blivit godkända
  • Omogen citron
    Hannah76 skrev 2011-01-07 17:29:06 följande:
    Undrar varför man inte får heta Hosianna?Vad man får igenom tror jag ibland kan handlar om vad manhar för efternamn. Har man ett efternamn som klingar utländskt så tror jag att en del namn kan slinka igenom.



    Det finns tre Hosianna i Sverige. Så någon har lyckats. www.scb.se/Pages/NameSearch.aspx
  • Familjen L

    Myran vet jag en tjej som heter så visst kan man heta Myran. 26 som heter Myran och 7st som har det som tilltalsnamn och som är kvinnor, enligt SCB.

  • Sticka
    Viälskarmod skrev 2013-07-08 22:56:35 följande:
    Vi tycker att Mod skulle vara ett fint namn! Vi känner en som heter Ica hon är jättesnäll.Och 2 som heter Snövit och Madicken
    Mod vet jag en som heter. Uttalas dock Måd, som Maud, men stavas Mod.
  • elyse

    Det är sjukt att det finns människor som sitter och bestämmer vad som är OK och inte när gränsen verkar vara så hårfin. Varför är "Texas" OK, men inte "Ohio"? Och varför inte Asterix? En klasskamrat till mig har en väninna vars dotter heter Teaspoon. Godkändes med motiveringen att det var kulturellt betingat eftersom pappan till barnet kommer från ett afrikanskt land. Men det är inte alls något kulturellt över det, utan ett kul/fint namn för dem...

     

  • Kiin

    "Ett förnamn får inte godkännas som: - kan väcka anstöt - kan antas leda till obehag för bäraren - uppenbarligen inte är lämpligt som förnamn.(34 § Namnlagen, 1982:670)" (Kopierat från Skatteverkets hemsida fråg länken i TS. Punkt nr två borde egentligen förbjuda namn så som Kajsa (bajsa) och Lisa (fisa). Det är obehag om något att bli retad för sitt namn bara för att det rimmar på dumma saker!

  • Maggie S

    Att vissa namn gått igenom kan ju ha att göra med att det är vuxna som tagit sig/ansökt om Att få byta till dessa namn. Skatteverket är tydligen betydligt mer restriktiva när det gäller namn till barn vilket nog är klokt. Att vuxna tar sig konstiga/knäppa namn är ju främst deras problem men barnet har ju inte valt att få ett extremt speciellt namn.

  • jumos

    Myra vet jag en tjej som heter, och dessutom har jag bekanta som tagit sig mellannamnen Flea (loppa) och Megaman (japp, precis som tv-spelet!)

  • Sadie

    Alla utländska namn godkänns inte!

    För rätt många år sedan nu (början av 2000-talet?) nekades ett par att döpa sin son till Vroksjab, minns inte vilket land de kom ifrån. Och det var väl rätt klokt att avslå det när pojken nu skulle växa upp i Sverige!

Svar på tråden Förnamn som inte blivit godkända