• jessamy

Sammandragningar i vecka 31. Hur ofta? Vad är normalt?

Hej alla där ute.
    Jag är gravid i vecka 31+6 med andra barnet. När jag väntade min första dotter hade jag inga sammandragningar jag kände av och jag kände inte av att magen "blev hård" under förlossningen heller.
    Förra måndagen så började jag få sammandragningar och nu får jag dom oftare och oftare.
    Har läst att från vecka 30 kan man känna av dom och att det är helt normalt.

Men hur mycket är normalt att få? Dom gör ju inte ont. Men däremot är dom så kraftiga så att jag måste stanna upp i det jag gör och andas igenom dom.

Dom är inte långa, väldigt korta. Men kommer ofta men man kan inte säga att det är regelbundet.

Ska till BM på tisdag så ska ta upp det med henne igen då men när ska man börja oroa sig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-07 17:45
    Har även mensvärk till och från men inte i samband med sammandragningar så det har jag tänkt beror på att livmodern växer eller liknande.

• Svar på tråden Sammandragningar i vecka 31. Hur ofta? Vad är normalt?
  • Randig Panda

Jag har haft det alla tre graviditeterna från väldigt tidigt, kanske vecka 14.
    De ska inte göra ont eller hålla länge.

Min första kom i 31+3 och andra 41+3 och jag hade ungefär lika mycket sammandragningar med båda.

Denna gången måstejag också typ blunda och andas igenom dom men de gör inte ont.

• jessamy

Ja andas igenom måste jag göra och typ ställa mig och hålla mig mot en vägg eller ett bord eller vad jag nu har i närheten. Men ont gör dom inte. Känns lite som när man tar blodtrycket. (vet du hur jag menar, när man pumpar upp och det stasar i armen).

Som sagt dom gör inte ont och är korta men kommer ofta.
    ska ju till BM på tisdag men eftersom jag inte hade detta med dfottern känns det så ovant.

Tack för ditt svar.

• ToK

Jag har också mycket sammandragningar, några gör ont och andra inte, och mensvärk. Ibland har jag sammandragningar var 3e minut under någon timme, ibland tar det 3 timmar innan jag får en sammandragning. Så länge dom inte gör ont är det ingen fara men gör det ont ska man kolla upp det!

Jag tog upp det med min BM, fick ligga med CTG och blev sen sjukskriven från jobbet...

• ToK
    jessamy skrev 2011-01-07 19:43:46 följande:
    TK: Tack för ditt svar. Vilken vecka är du i?
    Nu är jag i vecka 35. Sammandragningarna började ungefär i vecka 30, började göra lite ont i vecka 31, åkte in på undersökning i vecka 34 och blev också sjukskriven då i vecka 34 :) Tappen var dock opåverkad men baserat på mitt CTG så sjukskrev dom mig ändå.
  • jessamy

*T K: Snart över. Skönt det :)
    Jag ska ta upp det med BM igen på måndag. Tog upp det sist jag var där men då hade jag haft några få bara så det var ingen fara. Nu kommer dom ju oftare.

• nygammal

Jag är i vecka 29+4 och har haft mycket sammandragningar i ca tre veckor. De kommer så fort jag reser mig, går - hur långsamt jag än går, böjer mig, går på toa, vänder mig i sängen eller dyl. Dock inte smärtsamma - som mest som svag mensvärk. Kommer ibland regelbundet - som mest var femte minut i några timmar i taget. När jag vilar kommer de oftast bara då och då, men när jag rör mig är magen konstant stenhård och det känns som om jag har en handboll av bly som tynger ner mot bäckenet/urinblåsan.

Har varit och kollat livmodertappen en gång i veckan tre gånger, och den är helt opåverkad. Blev sjukskriven i två veckor med order om vila.

Vissa har jättemycket sammandragningar och går ändå över tiden... medan det på andra sätter igång en för tidig förlossning. Problemet är väl att man aldrig vet vilken grupp man tillhör...

Jag fick Bricanyl utskrivet men jag tyckte inte att de gjorde någon skillnad + att biverkningarna var jobbiga (hjärtklappning, darrningar och oroskänslor), så jag tar dem inte - får väl ta om jag får regelbundna igen som inte ger mer sig på någon timme.

Börjar kännas lite lugnare nu när jag har kollat "tappen" flera gånger... dels verkar man förhoppningsvis tillhöra den gruppen som kan gå en massa veckor med sammandragningar utan att något händer, och dels känns det ju bättre vecka för vecka ju längre man kommer i graviditeten.

Jag har MVC med läkare från förlossningen från Karolinska sjukhuset bara 100 meter bort (MVC i Sundbyberg, Stockholm) - och de är GULD både barnmorskorna och läkarna!! Man får hur lätt som helst en tid, och de är helt underbara att ha att göra med - man känner sig trygg och mycket väl bemött.

• jessamy

Idag har ja flera sammandragningar och även mensvärk. Funderar på om man ska ringa och fråga hur många som är normalt att ha egentligen.

Svar på tråden Sammandragningar i vecka 31. Hur ofta? Vad är normalt?