• Julstjärnan

rani-q, ranitidin och gravid?

Jag undrar vad jag ska ta mig till. Jag har en sådan magkatarr och halsbränna. Jag har rani-q/ranitidin hemma och undrar om någon annan tagit detta under graviditeten med okej-tecken från läkare? Jag har provat med gaviscon men det hjälper inet. Rani-q är det som är bäst, men jag vågar inte. Någon som vet något om denna medicin?

• Svar på tråden rani-q, ranitidin och gravid?
  • Philippa

Japp, det kan du ta... du kan även köpa Omeprazol som finns på apoteket, de är kanon!

• Julstjärnan

Gud vad bra! Det trodde jag aldrig. Jag vet att de avrådde mig när jag var gravid med sonen för fem-sex år sedan

• Philippa

Jag åt omeprazol hela min graviditet för annars hade jag brännt upp invändigt

• Julstjärnan

Nu vill jag inte vara dum eller verka knasig, men omeprazol och zantac, rani-q är ju inte samma sak. Är du säker på att det är okej? förlåt, jag är bara så försiktig!

• Philippa
    Julstjärnan skrev 2011-01-07 18:55:32 följande:
    Nu vill jag inte vara dum eller verka knasig, men omeprazol och zantac, rani-q är ju inte samma sak. Är du säker på att det är okej? förlåt, jag är bara så försiktig!
    Är de inte alla för halsbränna/sura uppstötningar?
  • Julstjärnan

JO, jo, absolut, men det är ju helt olika mediciner, det var det jag tänkte. Det verksamma ämnet i rani-q är ranitidin, det är inte samma som omeprazol. Jag hoppas att jag kan ta dem, för annars bränns jag också isönder inuti

• Philippa
    Julstjärnan skrev 2011-01-07 19:17:22 följande:
    JO, jo, absolut, men det är ju helt olika mediciner, det var det jag tänkte. Det verksamma ämnet i rani-q är ranitidin, det är inte samma som omeprazol. Jag hoppas att jag kan ta dem, för annars bränns jag också isönder inuti
    Har du provat omeprazol?
Svar på tråden rani-q, ranitidin och gravid?