• LittleStar

6år & sover inte själv

Hej Hallå.

Jag har en dotter som är 6år ( blir 7 imaj) & hon sover inte själv .
    När hon vaknar mitt i nätterna så Skriker hon i höga skyn.
    De börjar smått mamma men sen.. jisses det låter som barnet blir misshandlad eller ngt värre.
    & kommer jag in är hon jättearg fortfarande.. skriker & vrålar.
    & hon är vaken,klarpigg :).
    Men hon ska inte sova själv.. Jag MÅSTE vara där hela natten även på kvällarna tills hon somnat.
    Hon sover knappt 3h innan hon börjar skrika.. Sen somnar hon om efter 1h.. sen går det knappt 2h innan hon igen skriker & vrålar.
    Om jag säger att  jag kan stanna tills hon somnar om igen, mitt i nätterna, är hon vaken tills hon vet att jag orkar inte springa upp & ner mera, utan stannar hos henne.
    Jag måste ju själv få sömn.. har 2st busar.. flickan 6 & pojken snart 2.
    Men han sover själv inga problem där.

hur ska jag göra ? Hon har tvn på & lampan tänt hela nätterna
    Men jag har testat att stänga av tvn om natten,men de hjälper inte.
    Självklart stannar jag hos henne om jag måste.. MEn samtidigt som jag vill att hon ska försöka sova själv med.

Åter igen.. vad ska jag göra? Finns det några mera knep som jag inte testat?

• Svar på tråden 6år & sover inte själv
  • barnpsykologen margit

Hej Hallå!
    Du beskriver ett klassiskt problem, men det gör det inte enklare för dig. Du skriver inte om du är ensam med barnen eller om det finns en pappa som kan hjälpa till.
    Men det klassiska är att du och dottern har inlett en kamp om vem som bestämmer. Mycket vanligt just i den här åldern. Din dotter vill kontrollera dig och dina nätter till den grad att du inte får sova, umgås med andra etc.
    Det du måste visa är att det är du som bestämmer om dig.
    Det innebär i korthet att du måste sluta att " belöna henne" när hon vaknar och skriker. Gör det du varit inne på. Ta bort alla störmoment som tända lampor och TV-apparater. Däremot ska ju du kunna se på TV på kvällen i ett annat rum.
    När du ska bryta hennes skrikbeteende måste du se till att vara utvilad och helst uppe större delen av natten så att du kan gå in till henne när hon skriker, säga till henne att vara tyst, och sedan gå ut. Jag förstår att hon kommer att fortsätta skrika och det är därför du måste vara pigg så att du kan gå in ända tills hon inte orkar längre och somnar.
    Det brukar ibland hjälpa att pappa är den som går in säger till och går ut igen och att mamma kanske till och med ligger borta över natten. Efter några sådana tuffa nätter brukar barnet bryta sin vana, men det gäller att vara konsekvent, vilket är svårt om man är för trött.
    Så välj ut ett lämpligt tillfälle, prata med henne om det innan och ta gärna hjälp av någon anhörig för att bryta den här destruktiva ovanan.
    Med vänlig hälsning
    Margit 

• LittleStar

Hej Igen.

Pappan till barnet bor inte med oss.
    Vi har en kamp om honom varje dag.. eller ja nästan iaf.
    Lampan har hon tänd då hon är lite mörkrädd.
    Jag bor tillsammans med sonens pappa,men han kan inte gå in i dessa tillfällen.
    Vi har försökt & det blir bara mera gap & liv i luckan. Tyvärr.. Men på dagarna går det ok o han kliver in & säger ifrån..
    Det är som du säger.. Om natten är det MAMMA som gäller.

Jag har försökt & gör än idag, pratat/r med henne innan hon nattas, att vi kan försöka sova i våra egna sängar. & hon säger alltid jag ska försöka själv inatt. De är ju tummen upp,för hon förstår mig ändå.

Men min flicka vet hur hon ska "manipulera" mig om nätterna.
    Hon kan ligga vaken hela natten om hon så vill.. hon kämpar verkligen.
    Om hon bestämt sig för att jag ska vara där hela natten men sagt nej,ligger hon vaken.

Men hon har en helgfamilj hon sover hos var 3.e helg & där sover hon hela nätterna utan problem
    Andra ggn hon var där,hade hon eget rum..& jag tänkte,detta går aldrig... Men gick jättebra !
    Känns som att det är ngt  fel jag gör när hon är hemma.. om du förstår vad  jag menar..
    Vad gör dom som jag inte kan eller lärt mig.. !?

absolut ska jag följa dina råd & hoppas på förändringar :)
    Är jätte tacksam för ditt råd,verkligen !!

• barnpsykologen margit

Hej igen!
    Du bekräftar verkligen min tro att det är mellan dig och henne det här problemet uppstår. Och med det vill jag säga att det beror på att ni har en alldeles särskilt nära relation, inte att någon av er gör något fel!!
    Att det lyckas så bra hos helgfamiljen visar ju att hon är mogen och kan klara av att ligga i egen säng och eget rum utan att skrika.
    Nu gäller det bara att bryta det här "barnsliga beteendet".
    Mitt förslag är att du tar hjälp av "pappa" som bor hos er. Och att du håller dig borta de nätterna. Förbered honom väl. Om hon så håller sig vaken hela första natten är det ett tecken på hennes viljestyrka. Nästa natt kommer hon att somna . Det lovar jag. Håll ut och visa tillsammans att det är ni som bestämmer. Skulle tro att "pappa" också ser fram emot mer ostörda nätter framöver.
    Ge inte upp! Hon kan, det har hon visat. Och ni kan också.
    MVH
    Margit 

Svar på tråden 6år & sover inte själv