• LillaSnigel

Grand Danois

Hejsan !!

Jag är en GD ägare till en 5½ mån GD kille..
    Har smått börjat med utställning, 1 gång iaf i håbolund, vi blev 2:a
    Skulle vara lite kul med tips både när det gäller uppfostran,inkallning,utställning mm.. Allt som har med vovvar att göra..

Finns det nån mer här på fl som har en Grand Danois ?

Alla tips är bra, från stora till små vovvar..

Jag har även funderat på att köpa en Chihuahua el dvärg pincher, 2005.. vill även ha lite tips på bra uppfödare och fina stamtavlor..

Hälsnigar Pia o vovven Cesar

• Svar på tråden Grand Danois
  • Mine

Hej LillaSnigel!

Vad glad jag blev att hitta din tråd! Jag surfar för tillfället som besatt runt på hemsidor för GD efter att nyligen ha mött världens vackraste valp, en harlekin !
    GD verkar ha ökat enormt i popularitet de senaste åren. Själv har jag egentligen bara erfarenhet av Basset Hound - också det en extrem hund... . Min drömkombination skulle vara Basset, GD och strävhårig tax!
    Får jag lov att ställa några frågor till så länge? Jag har läst att de är lätta att ha att göra med, dvs uppfostra. Stämmer det? Hur mycket beräknar du att matkontot hamnar på när Cesar är fullvuxen? Har du små barn och hur går de i så fall ihop med Cesar?

• oOoJOYoOo

Hej hej! Jag har en GD pojke på 1 1/2 år...även en basset hound

Vi ställer dock inte ut någon av dom men tränar desto mer annat...vår GD är faktiskt helt fantastisk på spår..de kom vi på under en valpkurs så de har vi testat här hemma i skogarna med honom o han är jätteduktigt

Hur tycker du de går med GD valpisen?....mycket hyss? Vår GD var mycket för att sno saker ;-D...tugga sönder mm men det har han slutat med nu. Sedan vi skaffade vår basset har han lugnat ned sig mycket.

Ha de så gott o hör gärna av dig!

• KvastHilda

Åh! Det är min favorithund! Om jag ska ha hund, vill jag ha en sån, en grå. Jag läser gärna om GD här!

• LillaSnigel

Hejsan

Mine---> Måste bara säga att det är en underbar ras Cesar e gul GD..Det är sant att dom är lätt lärda. Man brukar säga att GD är en liten hund i en stor kropp, jag tycker det stämmer utmärkt. Cesar äe väldigt stor redan nu han väger 50 kg o e 75 cm manke.. Nu äter han 2 st 15 kg säckar i månaden.. Tror nog att det blir 1 säck när han e fullvuxen.. Just nu använder Nutro Choise. Dom kostar ca 470:- säck. En bra GD sida är --> www.sdgk.se
    Vi tog hem Cesar när han var 8 veckor, o pluttig , funkade jätte bra med Simon.(Simon var då 9 mån). Nu när han är större funkar det super, Simon använder honom som bilbana, "drar" lite öron o svans.. Cesar bryr sig inte ..Simon e 13 mån nu.
    Tyvärr så kan han vara lite klumpig i bland o råka kliva på fötter osv..
    Men har aldrig varit elak.. Sen är dom ju knä hundar, sätter gärna rumpan i knät o vill kela..

oOoJOYoOo ---> Cesar har aldrig tuggat något han inte får (han vet)..
    Däremot e Simons leksaker kul att ta så han blir jagad *haha*
    Älskar att sno strumpor oxå .. Det vi har lite problem med är inkallning och att stanna.. Några tips? Han tog en väldans tid på sig att bli rumsren oxå, kan fortfarande hända lite olyckor..
    Vad använder ni för mat till eran lilla GD kille?

om ni kika på lite bilder på honom så kolla här ---> medlem.spray.se/luna/

// Pia o Cesar

• GladaVirre

Hej detta kanske inte hör hit, men alltid bra att skriva av sig lite.. Jag har blivit biten av en sån hund som liten, jag var det 3 barnet den bet.. den mådde nog inte bra psykiskt...nu har det gått några år, men jag är sååå rädd för dem, det är helt otroligt.Jag har kvar min syn iaf tack o lov.=) Jag rös till när jag såg namnet, men jag är en sån som vill övervinna mina rädslor också,..

Jag vågar inte försöka mig på en sån för är rädd att de ska känna min rädsla så det händer igen, men det hade kanske varit bra terapi!

Men Chihuahua därimot, är jag också ute efter, jag har letat övr allt men det finns inga=(

• Marit

Hej!! Jag har haft en leonberger en ganska stor hund oxå men nu har vi en chihuahua hane som är 3 år snart. Vill du veta nåt så bara fråga....kram

• LillaSnigel

Usch då.. Fruktansvärt att höra.. Jag hoppas att den hunden fick somna in.... Av egen erfarenhet kan jag säga att jag aldrig haft bättre ras på hund.. Våran har ett mycket bra psyke vilket är skönt..

Jag skulle oxå vara livrädd om samma sak hade hänt mig..
    Jag hoppas att du övervinner rädslan, för det är väldig fina o snälla hundar..

Jag håller på att kika runt efter BRA Chihuahua uppfödare, men ingen lycka än.. Tyvärr så varierar priset oerhört 8000-16000 tusen..
    Ska säga till när jag hittat nåt bra

Hoppas att din hund/GD rädsla går att "bota" nää så säger man väl inte.. Ja du förstår vad jag menar..

*kram* Pia o vovve Cesar

• LillaSnigel

Marit --> Åhh jag vill veta massor ..

Hur dom är.. ifall det går bra med barn,, bra uppfödare.. Krämpor, har hört att dom kan få vattenskalle och problem med knäna.. Bra uppfödare.. *Hihi* Vill veta allt som bara går...
    Jag vill gärna ha en med bra stam, för tex utställning..

Pia

• GladaVirre

Lillasnigel: Tack så hemskt mycket! Ja, den fick somna in..men inte efter mig, för ägaren bara gick iväg, och hunden hann bita min barndomsvän i huvet oxå.. jag skyller på ägaren...han gjorde fel...hunden viste inte sina gränser, han hade förmodligen tränat upp hunden till detta.

Så jag tror inte att det inte finns snälla sånna hundar=) bara fel ägare...tack så mycket=)

Ni får gärna kontakta mig om ni hittar en chihuahuaägare =))

• Mine

LillaSnigel: Tack för ditt svar! Det verkar vara en bra tid att skaffa hund när barnet är sisådär 9-12 månader. Man får ju inte glömma att man får en ny "bebis" när man skaffar valp och att det krävs energi för att orka med all passning mm .
    Kikade in i ditt fotoalbum. Vad vackra ni är allihopa!

Svar på tråden Grand Danois