• Äldre 7 Jan 21:13
    12015 visningar
    20 svar
    20
    12015

    När slutar barnen med napp?

    I vilken ålder brukar barn sluta med napp? Nån som  vet vad tandläkaren rekomenderar?
    Varför börjar man med napp och huhr gör man för att sluta?
    Jag tror inte att jag sett något barn som går på lekis med napp (attans jag använde det förbjudna ordet) men betyder det att alla lekisbarn har slutat med napp eller har vissa den kvar som tröst hemma på kvällen? På dagis (nej ett till ajabaja ord) däremot tycker jag att barn i alla åldrar ränner runt med en plugg i munnen, händer det nåt magiskt över sommaren där?

    Vägrar använda ordet förskola i en text där man ska skilja på vilken typ av förskola det pratas om.

  • Svar på tråden När slutar barnen med napp?
  • Äldre 7 Jan 21:16
    #1

    Förskola och förskoleklass är väl inte så svårt?

    Angående nappfrågan så tycker jag att de flesta brukar ha slutat med napp i 3-4-årsåldern även om jag personligen tycker fyra år är lite väl länge att ha napp. Mina tjejer slutade när de var 2,5.
     

  • Äldre 7 Jan 21:28
    #2
    Marre skrev 2011-01-07 21:16:56 följande:
    Förskola och förskoleklass är väl inte så svårt?

    Angående nappfrågan så tycker jag att de flesta brukar ha slutat med napp i 3-4-årsåldern även om jag personligen tycker fyra år är lite väl länge att ha napp. Mina tjejer slutade när de var 2,5.
     
    men jag kan inte stava till "klass" då "S" inte funkar på mitt tangentbord
    Varför börjar man med napp? Hur visar barnet att det är i behov av en napp?
  • Äldre 7 Jan 21:29
    #3

    Barnen börjar att ha napp för att föräldarna av olika anledningar ger dem en napp, men det är inte alla barn som VILL använda napp ändå. Jag gav napp till min äldsta eftersom jag inte fattade att det är normalt för nyfödda att vilja suga på mammans bröst dygnet runt. Jag försökte ge napp till min yngsta eftersom hon skrek oerhört mycket vad jag än gjorde. Hon ville inte alls ha napp trots många försök med olika modeller. Hennes storasyster är tre och vill inte ge upp sin napp frivilligt. Tandreglerare menar att nappen ger bestående bettfel om man använder den efter ca fyra års ålder. Majoriteten har slutat vid den åldern och de som fortfarande använder napp då skäms ofta lite för det bland andra barn/vuxna. Om inte min stora tjej har slutat självmant när hon är fyra så kommer jag att ta bort napparna.

  • Åsa Ros
    Äldre 7 Jan 21:33
    #4

    min yngsta son har aldrig haft napp... men mina äldsta hade... vi kastade ut dem till pippina när de var 2 1/2 år respektive 1 1/2 år... ett jäkla bekymmer med dem där napparna som hela tiden kom bort, Napp är ett behov som vi skapat och som är helt onödigt tycker jag!

  • Äldre 7 Jan 21:33
    #5

    mina barn slutade med napp när de var 3 år. de fick napp från början för jag ville hellre att de använde napp än sög på tummen, för nappen kunde vi föräldrar "styra över", när barnen var över 1 år fick de bara napp när de skulle sova och om de var ledsna - svårare att ta bort tummen............

    fast på förskolan används väl bara napp vid vilan - inte springer barnen runt och leker med napp i munnen?? 

  • Äldre 7 Jan 21:37
    #6
    Lunamamma skrev 2011-01-07 21:29:36 följande:
    Barnen börjar att ha napp för att föräldarna av olika anledningar ger dem en napp, men det är inte alla barn som VILL använda napp ändå. Jag gav napp till min äldsta eftersom jag inte fattade att det är normalt för nyfödda att vilja suga på mammans bröst dygnet runt. Jag försökte ge napp till min yngsta eftersom hon skrek oerhört mycket vad jag än gjorde. Hon ville inte alls ha napp trots många försök med olika modeller. Hennes storasyster är tre och vill inte ge upp sin napp frivilligt. Tandreglerare menar att nappen ger bestående bettfel om man använder den efter ca fyra års ålder. Majoriteten har slutat vid den åldern och de som fortfarande använder napp då skäms ofta lite för det bland andra barn/vuxna. Om inte min stora tjej har slutat självmant när hon är fyra så kommer jag att ta bort napparna.
    Gav faktiskt napp till min största också, var 16 år och trodde att barn skulle ha napp, strax före hon fyllde fyra år sa jag till henne att tänderna kommer bli snea om du fortsätter med napp, ok säger hon o hämtar hela sin samling + nappflaskor för att aldrig be om en napp igen.
    De andra tjejerna vill inte ha napp (dom är snälla o glada trots att jag inte försökt täppa igen truten på dom)
    Men alla är jätte chockade att dom inte vill, det tror inte folk på utan köper napp till minsta som fortfarande är i nappåldern som hon sen blir arg på om man skulle ge henne.
  • Äldre 7 Jan 21:38
    #7
    Dixie skrev 2011-01-07 21:33:48 följande:
    mina barn slutade med napp när de var 3 år. de fick napp från början för jag ville hellre att de använde napp än sög på tummen, för nappen kunde vi föräldrar "styra över", när barnen var över 1 år fick de bara napp när de skulle sova och om de var ledsna - svårare att ta bort tummen............

    fast på förskolan används väl bara napp vid vilan - inte springer barnen runt och leker med napp i munnen?? 
    nej men dom har en nappburk Skrattande
  • Äldre 8 Jan 00:48
    #8

    Det är nog olika som med allt annat. Vår son tvärslutade med napp när han var 15 månader gammal, han hade då haft en kraftig förkylning som gjorde att han inte kunde andas med nappen i munnen. Sedan dess vill han inte ha med den att göra. Han använde iof inte napp jätteofta, mest bara för att ligga och snutta på ibland. Jag kommer ihåg att jag frågade om nappen och hur den påverkar tänderna, men jag har för mig att det inte var något problem innan de andra tänderna börjar bryta fram? Men jag kanske kommer ihåg fel, det var ju liksom aldrig aktuellt för oss. 

  • Äldre 8 Jan 05:01
    #9

    Ja, jag började ge min son napp när jag tröttnade på att själv vara napp heela tiden och amningen funkade bra. Sen hade han så smått börjat försöka suga på tummen också så ville hellre att han skulle ha napp. Tror väl han va ca 4-6 veckor gammal. Nästa gång, om vi får sån tur, så kommer jag nog ge napp tidigare om sugbehovet är detsamma. Min son har iaf aldrig haft nåt problem att växla mellan napp och amning. (och hade han haft det är det väl bara att plocka bort nappen och försöka senare) Han har självklart fått ligga vid bröstet massa ändå och är han hungrig eller vill va hos mig duger knappast nappen. Men de tillfällen den gör sitt, kanske ledsen i vagnen / bilen, bebis-supersnuttig, trött och kinkig, osv, ja då tycker jag nappen är fantastisk!!! Sluta kan säkert bli svårt men det kommer det va värt. Slutar han inte på eget intiativ tänker jag mig nånstans 1.5-2 års ålder. Och att försöka va strikt med att nappen är vid tröst och vila, inte vid lek.

  • LinaRo­sell
    Äldre 8 Jan 12:24
    #10

    Vi var på tandhygienist möte för några veckor sen och de vill at barn ska ha slutat med napp när de fyller tre gärna tidigare för tandbettet ska hållas bra! redan vid 3 år förändras bettet och det märker jag på min äldsta som blir 21/2 nu i februari. Han är sen i talet generellt men det han säger blir väldigt otydligt pga av att han använder napp. Han har väldigt svårt för att ankomnas från "na-na":( vi försökte ge dem till tomten men icke.. Det gick inte! Någon som har bra effektiva och smidiga tips på hur man avvänjer napp?!?!

  • RosaNa­pp
    Äldre 8 Jan 12:44
    #11

    Napp är väl helt individuellt, precis som allt annat.

    Jag har 4 barn. En hade napp till hon blev 2½, bara när hon sov eller slog sig.
    En hade napp till han var 8 månader, men den gjorde egentligen varken till eller från.
    En hade till han var 2 år, i munnen nästan konstant.
    Den fjärde har inte haft napp alls och kommer inte ha.

    Jag tyckte att äldsta hade den lite väl länge, men hon var första barnet och jag ville inte att hon skulle sluta samtidigt som hon fick syskon (nummer 2 kom när hon blev 2 år). Så hon och tvåan slutade med napp samtidigt faktiskt.
    Sen kom trean och då var han ju själv med napp, men där blev det tyvärr så att han hade den i munnen nästan konstant. Försökte hålla det till att han bara skulle ha den vid sovande, precis som med om andra, men jag var ju inte själv så det gick inte... Men det var inga problem att få honom att sluta när jag väl bestämde det.
    Fjärde har aldrig velat ha napp så det har ju varit lätt där.

    Jag har aldrig gillat att barnen har nappen i munnen ute, eller när dom ska prata, vid bordet och liknande. Trean hade den ju som sagt i munnen ofta, men inte ute iallafall. Med han var det mycket så att om han såg nappen ville han ha den, var den borta tänkte han inte så mycket på den.

  • Äldre 8 Jan 12:46
    #12

    Min ville inte ha napp redan vid 6 mån ålder då hans övertänder kom... Han slutade alldeles själv mao
    Och eftersom han inte behövde den tröstnappen tyckte vi bara det var toppen. 

  • Äldre 8 Jan 12:48
    #13
    Vissla skrev 2011-01-07 21:28:32 följande:
    men jag kan inte stava till "klass" då "S" inte funkar på mitt tangentbord
    Varför börjar man med napp? Hur visar barnet att det är i behov av en napp?
    Vi började vid 2-3mån ålder då det gav honom ett lugn utan dess like inför sövningarna men som jag svarade i inlägg 12 slutade han själv vid halvåret.
  • Äldre 8 Jan 21:27
    #15

    min son ville äta heeeela tiden, så jag lät honom börja med napp av den enkla anledningen att slippa amma en gång i kvarten under natten ;) han ammade ändå ofta, men nappen var perfekt för oss :)
    i sverige säger tandläkarna att "gränsen" är tre år, sen "måste" barnet sluta. i finland är det tydligen två år. min son slutade när han var 2-2,5 år. gick lätt som en plätt. han sa själv att han skulle kasta ut dem tlll fåglarna (?? vet inte var han fått det ifrån), och sen hade han slutat :)


    melker 080101
  • Äldre 8 Jan 21:51
    #16
    ÄrtaMärta skrev 2011-01-08 12:48:47 följande:
    Vi började med napp när vi märkte att våran son grät när den var liten, oftast har bebisar en behov av att få suga trotts att de inte är hungriga, våran kille älskar sin napp men vi kommer nog sluta när han är runt 2,5 sen hur vi ska göra det vet jag inte ännu =)
    Vi ska försöka ge napparna till jultomten nästa år då tjejen är lite drygt 2 ½ Flört om vi inte försöker redan i sommar när vi ska till liseberg där dom har en nappautomat.
    .:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • Äldre 8 Jan 22:32
    #17
    Rocktroll skrev 2011-01-08 21:51:12 följande:
    Vi ska försöka ge napparna till jultomten nästa år då tjejen är lite drygt 2 ½ Flört om vi inte försöker redan i sommar när vi ska till liseberg där dom har en nappautomat.
    tänk på att det KAN vara jobbigt med mycket gråt på kvällen/natten, så jag skulle nog inte välja att göra det under en resa :)
    melker 080101
  • Äldre 8 Jan 23:03
    #18
    hella82 skrev 2011-01-08 21:27:53 följande:
    min son ville äta heeeela tiden, så jag lät honom börja med napp av den enkla anledningen att slippa amma en gång i kvarten under natten ;) han ammade ändå ofta, men nappen var perfekt för oss :)
    i sverige säger tandläkarna att "gränsen" är tre år, sen "måste" barnet sluta. i finland är det tydligen två år. min son slutade när han var 2-2,5 år. gick lätt som en plätt. han sa själv att han skulle kasta ut dem tlll fåglarna (?? vet inte var han fått det ifrån), och sen hade han slutat :)
    Men hur övertalar man barnet o ta napp istllet för bröstet? Minsta tjejen satt fastklistrad vid min tutte när ag ammade henne napp dög inte som substitut däremot var tummen kanon när hon var vaken och glad och "lekfull"
  • Äldre 8 Jan 23:29
    #19
    hella82 skrev 2011-01-08 22:32:25 följande:
    tänk på att det KAN vara jobbigt med mycket gråt på kvällen/natten, så jag skulle nog inte välja att göra det under en resa :)
    Det är ingen resa vi bor i närheten så hon sover hemma Glad
    .:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • Äldre 6 Sep 20:01
    #20

    Hejsan!

    Jag är sjöjungfru på barnkalas och evenemang i Skåne såsom barnens dag, och ett av barnen som besökt mig ofta har faktiskt skänkt sin napp till sjöjungfrun! Det var supergulligt, och hon fick foton som svar av sjöjungfrun med nappen på en snäcka (se bilder nedan). 

    Så det vore en idé? Jag tar gärna emot fler nappar :) De kan skickas från hela världen om man så vill! När jag var liten var det jultomten som gällde men tyckte detta var jättefint!

    Mamman rapporterade att flickan var supernöjd med sitt beslut efter att ha sett bilderna! :)



    Ni kan se mer på mina sidor här:
    www.facebook.com/mermaidathiraa
    www.svensksjöjungfru.nu 
    www.instagram.com/mermaid_athiraa

    Ha det så bra! <3

Svar på tråden När slutar barnen med napp?