reggio emilia i kommunala fskor
Hej
Jag undrar vart denne mening med reggio emila arbetet är tänkt eller förhållningssätt om det nu skall vara rätt. Jobbar som utbildad barnskötare och är vikarie , jag jobbar på olika fsk i en mellanstor stad i västra götaland varv en av dessa är endas tbyggd efter reggio emilia tänket och undrar vad är tanken med detta ?? Och när man kommer in i denna förskola så finns det knappt några leksaker alls större delen består av gatustenar, små och stoa stenar i olika storlekar, pinnar och brädor man har liknande petflaskor som man stoppat i diverse leksaker i och saker som man kan ha till skapande verksamhet en massa gamla bildäck,kartonger i mängder och sånna runda bord( som kablar är upprullade på som man kan hitta på byggarbetsplatser,) detta är större delen av leksakerna som finns , en massa plast o kartong formade som fyrkanter ,visst finns det vanliga leksaker men det är en mycket liten m'ängd .
vad är det pedagogiska i det hela att barnet skall leka med detta på sin förskola ?? Tycker det mer liknar waldorf mer än den kommunala förskolan . Vi har ju alltid uppmuntrat barnet till lek och fantasi sedan förskolan startades på 50 el 60 talet ,varför skall det nu förstoras och överreklameras med hur barn skall uppfostras och läras efter läroplanen ???
har varit på andra förskolor men där får de arbeta efter första lokalernas storlek sedan barngruppen och sist barnen pga av lokalerna inte är gjorda för endamålet.
Sedan undrar jag dessa extremt stora barngrupper mestadels storabarnsgrupper det är inte första gången jag sett och hört när ett barn frågat sin fröken om de får använda ngt material eller leka med ngt speciellt då frågar barnet första bästa fröken " får jag leka med XX - Då får barnen ofta det har hänt praktiskt taget jämt jag har jobbat- - Nej vadå fråga inte mej , fråga din fröken , som jag inte vet vart hon är . jag som vikarie och pedagog endast för dag blir ledsen och arg , vad är det för sätt att bemöta ett barns fråga ?? med andra ord den ena vet inte vad den andre gör .
sedan ett år tillbaka så jobbar jag inte på förskolor med detta stora antal barn pga av att jag inte kan garantera ditt barns säkerhet eller hjälpa ditt barn på det pedagogiska sätt så att ditt barn lär sig eller att bara få sig den stunden med just ditt barn.
Ditt barn mår mycket bättre av att gå på en förskola där det finns avdelningar och man kan stänga dörren om sig, där barnet har ca 20-25 kompisar på avdelningen detta gör att jag kan jobba för att jag kan då se ditt barn , hjälpa ditt barn mer ,se ditt barn mer och barnen i sin helhet blir lugnare som grupp, visst kan dagarna vara intensivare men barnen mår bättre av att ha en fröken som ser ditt barn .