Hund från försvarsmakten
Någon som tagit en omplaceringshund från försvarsmakten?
Vad har ni för erfarenheter om detta isåfall?
Någon som tagit en omplaceringshund från försvarsmakten?
Vad har ni för erfarenheter om detta isåfall?
Jag har inte gjort det, men en vän till mig. "Tyvärr" kom han att tycka så mycket om hunden att han inte ville lämna den ifrån sig. Han löste det med att hunden råkade bli skotträdd och då kunde de inte använda den. Så kan det gå, och det är kanske det som är den största risken, att man inte vill dela den med någon sedan.
Annars är de ju superlydiga och bra på det sättet. Jättestabila och snälla. Jag kan skriva mer imorgon när jag pratat med en annan jag känner som är i försvaret.
Jag har varit fodervärd till en hund från försvarsmakten. Jag har startat ett forum specifikt för ämnet ifråga som jag rekommenderar dig att gå in på. Det skrivs en hel del som är bra att veta och känna till! De hundar som sedan omplaceras är de som av olika skäl inte kvalade in. Det innebär absolut inte att det är "dåliga" hundar på något vis. Men man skall veta att dessa hundar är Extremt krävande. Det är inte som en vanlig bruksschäfer. Det är tiogånger mer än så. En del hundar kvalar inte pga hälsoproblem, i de fallen rårder jag dig att tänka över saken desto noggrannare. Försvarsmakten försäkrar ju inte någon av hundarna, så sjukdomar och problem som funnits med tidigare kommer få restriktioner på framtida försäkring. Något som tål att poängtera. För en del spelar det ju ingen roll, men det är ju värt att beakta. Nåväl, på mitt forum så kan du få kontakt med "massor" med personer som har varit fodervärd både en och flera gånger, är fodervärdar, har övertagit sin fodervärdshund eller har en tik som används i avel.
fhtefodervard.forum24.se