• moii

Åberopade vårdgarantin, hamnade i Örebro, någon som gjort "samma resa"?

Jo kan man tänka sig, vi har efter två år av utredningar äntligen fått möjligheten att göra ICSI, fast i Örebro eftersom jag åberopade vårdgarantin. Nu undrar jag hur det rent praktiskt går till, och om någon mer gjort "den resan"?

Jag har hört här att man gör saker på Octaviakliniken i Stockholm, men vad gör man där och vad gör man i Örebro?

jag är faktiskt inte ens särskilt insatt i hur ICSI går till om jag ska vara ärlig men jag kan ju googla så det är väl inga större problem.

Jag vore tacksam för svar!

• Svar på tråden Åberopade vårdgarantin, hamnade i Örebro, någon som gjort "samma resa"?
  • Stjärnstoft

Jag har inte koll på just dessa kliniker.
    Men jag har koll på det t ex fungerar i andra landsting där IVF inte utförs utan man köper tjänsten av större sjukhus. Då är det en gynekolog "hemma" som gör inledande undersökningar, informerar, skriver ut läkemedel, följer hormonnivåer osv fram till det är dags att åka till kliniken där äggplocket genomförs.
    Sen får man åka hem igen i väntan på att äggen befruktas och växer till i några dagar för att åka tillbaka när det är dags för införande av ägget igen.
    Uppföljning av behandlingen med Ultraljud - vid positivt gravtest brukar man göra ett ultraljud i v 7 (hm, eller var det 6) görs "hemma" och inte på IVF-sjukhuset.
    Så går det till här och jag skulle tro det blir ungefär så för er också
    Lycka till!

PS: jag vet vad ICSI är men har själv inte genomfört det så jag ger mig inte in på det :DS

• bonzo

Hej Moii!

Hur har det gått för er ? Har ni kommit igång i Örebro?

Vi bor i Stockholm och fick också Örebro via vårdgarantin. Vi har precis gjort vår första ivf och jag ruvar nu på vårt lilla embryo. Gick hos en gyn här i stockholm för två vul. Dock var han inte så nogrann så jag kommer nog byta gyn ifall det blir några fler ivf.

• moii
    bonzo skrev 2011-02-21 16:12:07 följande:
    Hej Moii!

Hur har det gått för er ? Har ni kommit igång i Örebro?

Vi bor i Stockholm och fick också Örebro via vårdgarantin. Vi har precis gjort vår första ivf och jag ruvar nu på vårt lilla embryo. Gick hos en gyn här i stockholm för två vul. Dock var han inte så nogrann så jag kommer nog byta gyn ifall det blir några fler ivf.
    En vecka kvar innan vi ska på förta mötet. Det är en jävligt lång vecka tycker jag!

Fick du en gyn tilldelat dig eller fick du välja en själv? Hörde nyligen att man kan få göra allt annat i Södertälje nämligen, därför undrar jag. :)
  • moii
    Hjärtefröjd skrev 2011-02-21 17:55:23 följande:
    Moi: Det enda du gör i Örebro är ÄP och ET. VUL, blodprov och liknande gör du i Sthlm.
    Jo jag har förstått det nu. Det känns mer rimligt. Hade varit skitjobbigt att behöva åka till Örebro VARJE gång. :)
  • bonzo

Jag valde gyn själv. Du kan ta vilken gyn du vill bara hon/han kan kolla äggblåsor och faxa information från dina undersökningar till Örebro.
    Har du en gyn du har gått till innan? Annars rekommenderar jag dig att ta kontakt med några tex södertälje (om det är nära för dig) för att få bekräftat att de kan ta emot dig som patient. Vissa har lång väntetid eller så kan de inte ta emot nya patienter.

På vårt första möte i Örebro så frågade de vilken gyn jag skulle gå hos i Stockholm.

• Hjärtefröjd
    bonzo skrev 2011-02-21 20:16:14 följande:
    Jag valde gyn själv. Du kan ta vilken gyn du vill bara hon/han kan kolla äggblåsor och faxa information från dina undersökningar till Örebro.
    Har du en gyn du har gått till innan? Annars rekommenderar jag dig att ta kontakt med några tex södertälje (om det är nära för dig) för att få bekräftat att de kan ta emot dig som patient. Vissa har lång väntetid eller så kan de inte ta emot nya patienter.

På vårt första möte i Örebro så frågade de vilken gyn jag skulle gå hos i Stockholm.
    Är det så.. kan man verkligen välja gyn själv när man gör landstings-IVF i annat landsting (vi har plats i Linköping)? j

Jag skulle ju gärna fortsätta på Sophiahemmet där jag går nu, men uppfattade det som att det "Inte gick".
  • bonzo

Hjärtans fröjd: Ja, jag tog en gyn som en kompis rekommenderade. Nära till mitt jobb och så. På mötet i Örebro i december så frågade de bara om jag hade en gyn och jag lämnade namn och uppgifter om mottagningen. Inga problem.

Ni har väl varit på möte i Linköping redan ? Fick ni inte välja gyn själva?

• bonzo

Om du menar andrologen på Sofiahemmet så är de dock inte gynekologer som jag har förstått .  Det måste vara gynekolog tror jag.

• moii

Jag har en gynekolog som skule kunna kolla äggblåsor osv, men hon är ledig på fredagar så jag vet inte om det är så lämpligt tyvärr. Jag tror jag nöjer mig med den som jag blir anvisad för de måste väl anvisa mig en eller? Hmm annars får jag också försöka hitta en som håller till nära jobbet om det nu är möjligt.

• Hjärtefröjd
    bonzo skrev 2011-02-21 20:32:26 följande:

Om du menar andrologen på Sofiahemmet så är de dock inte gynekologer som jag har förstått .  Det måste vara gynekolog tror jag.

Fast det finns ju gyn på Sophiahemmet med. Men jag orkar nog inte krångla och ändra uppgiterna på RMC, så vi kör nog på Octavia om vi går vidare med IVF.
  • bonzo

I Örebro nämnde de att många går på Octavia. Jag har ringt dit förut och då hade de inte möjlighet att ta emot nya patienter då de är så fullbokade. Men det kanske finns tider nu.

Hjärtans Fröjd: Jag håller tummarna för att IVF inte behövs. Du har ju ett toppen läge nu med tre blåsor!

Svar på tråden Åberopade vårdgarantin, hamnade i Örebro, någon som gjort "samma resa"?