Skumboll skrev 2011-01-17 19:05:09 följande:
Älsklingsbarn: Är du verkligen säker på att det är magsjuka bara för att de kräks?
Jag har en son (nu 3,5 år) som kräkts extremt mycket sedan han var några dagar gammal. En del av kräkningarna beror på en perceptionsstörning men de andra kräkningarna är hemskt våldsamma och kommer i skov, utlöses ofta av något som en infektion/vaccination/narkos/för mycket intryck. Det liknar ganska mycket ett migränanfall, han tar sig för huvudet och tömmer sedan hela magen och kräks därefter galla. Han blir matt och kan inte stå på benen och mår konstant illa. Kan hålla på allt från ett par dagar upp till några veckor. Han har genomgått hemskt mycket undersökningar men utreds fortfarande av neurolog. Eftersom han även har andra problem och diagnoser misstänker man mer eller mindre allvarliga sjukdomar.
Sonen har en knapp på magen så vi behöver numera inte åka in för dropp, jag kan istället ge honom vätskeersättning kontinuerligt hela eller delar av dygnet, ger varken bättre eller sämre resultat än dropp intravenöst. Det är bara att vänta ut; finnas där, badda pannan, serva och torka kräk....
Ja, oftast drabbas ju flera av oss, så visst tror jag det.
Däremot, som tex nu i julas när han hade 3-dagarsfeber, så kändes det inte så troligt. Vi hade ju inte träffat några andra (pga magsjukan vi hade innan), och ingen annan blev smittad.
Äldsta dottern har haft några migränanfall, men då kräks hon bara en eller ett par gånger. Inte var 15:e minut timme efter timme.
Mellandottern har haft njurstensanfall, då beter sig kräkningarna också på ett helt annat sätt. Så jag tycker ändå att jag ser skillnad...
"Kul" att prata med andra som vet att det här existerar - jag har känt mig rätt ensam. Känns som folk inte riktigt tror på en, liksom undrar om man inte överdriver.