Fråga om transsexualism
Det är min uppfattning att många cis-personer tror att det krävs mycket tänkande och mycket aktivt "kännande" för att komma fram till att det s.k. biologiska könet inte stämmer överens med det mentala. Och det klandrar jag er inte för. Det är svårt att förstå något man inte själv upplevt eller kan relatera till. Sanningen är att det inte alls är någon konst att inse att man spelar en charad för att det förväntas av omgivningen och att man egentligen inte är den personen man önskar att man kunde vara. Försök under en period att klä dig i det motsatta könets kläder i sociala sammanhang och bete dig på för det motsatta könet förväntade sättet och du kommer snabbt märka att även om det kan vara roligt så är det inte den du är. Håller du på tillräckligt länge, år ut och år in, kommer du troligen börja må väldigt dåligt. Skillnaden är att du alltid kan byta kläder och vara dig själv igen. Den som är transsexuell kan inte ställa saken tillrätta lika enkelt.
Hur känner man skillnaden mellan manligt och kvinnligt?
För mig handlar att vara trans inte så mycket om manligt vs kvinnligt i bemärkelsen att de måste vara oförenliga motpoler eller att jag måste ha klart för mig en tydlig skillnad mellan dem för att kunna "välja". Att vara trans handlar inte om att vilja bli en stereotyp utan om att vilja bli sig själv. Jag har både manliga och kvinnliga sidor och intressen, har alltid haft, men jag upptäckte efter hand att jag trivdes mycket bättre i det som ansågs vara manligt. Jag behöver inte skriva en avhandling i genusvetenskap för att veta vad som känns rätt för mig.
Eftersom jag tycker att män och kvinnor är ganska lika, så undrar jag hur det känns att känna sig som det motsatta könet.
Att vara trans är enligt min erfarenhet inget man inser över en natt, utan en förståelse som växer sig starkare med tiden. Du märker t.ex. att du trivs bättre i rutiga blå klänningar än i rosa. Senare förstår du att du inte gillar klänningar alls utan vill ha rutig skjorta. Det kommer gradvis. Men det betyder inte att du är medveten om att du är trans bara för att du är medveten om dina preferenser, eller att du väljer att leva ut dem. Å andra sidan finner många sig själva först när de läser eller hör talas om transsexualism och inser att det faktiskt finns ett ord för det de känner. Ingens historia är identisk, precis som inte alla delar uppfattning om hur det känns.
Tittar man ner mellan benen och blir besviken över att inte hitta "rätt" kön där?
Det är också en vanlig fördom bland cis-personer. Det förväntas att transpersoner ska vantrivas med sitt kön eller äcklas av sin kropp liksom alla transpersoner förväntas vilja, våga och kunna genomgå medicinsk behandling i syfte att ändra på kroppen. Mitt kön var aldrig ett problem i det tidigaste skedet. Avskyn mot mitt kön och längtan efter en riktig penis kom först senare och växte i takt med att jag fann mig själv mer och mer i den manliga rollen. Först senare hände det flera gånger att jag blev förvånad eller förvirrad över att jag saknar en penis. På senare tid har jag känt mig amputerad. Det känns som att jag har haft en penis och blivit berövad den.
Glömmer man bort att man faktiskt uppfattas som sitt biologiska kön av folk?
Naturligtvis finns det de som glömmer bort att de uppfattas annorlunda än de känner sig men jag vill påstå att de flesta av oss för det mesta är smärtsamt medvetna om hur vi uppfattas av omgivningen. Inte minst pga hur olika kvinnor och män bemöts i samhället men också för att bl.a det felaktiga pronomen och namn som folk använder utgör en konstant påminnelse.
Finns det vissa dagar då man känner sig mer manlig/kvinnlig än annars? Kan man inbilla sig känslan av en kuk, även om man inte har en?
Det finns dagar då jag inte känner mig manlig alls och lider över det, fastän min omgivning sedan många år tillbaka uppfattar och ser mig som man. Det finns dagar då jag känner att jag är helt könlös. Det finns dagar då jag känner att jag nog hade klarat av att leva som kvinna och vara s.k. normal, fastän det hade känts som att spela en roll snarare än att vara mig själv. Men oftast är jag bara mig själv och reflekterar inte mycket kring mitt kön eller manligt och kvinnligt.
Hoppas du fick lite klarhet i dina funderingar.