• kultingen

Öroninflammation!

Hej på er alla!
    Idag har jag kännt mej som en usel mamma,det hela började med att min lilla tjej har varit sjuk till och från, ni vet lite lagom feber och sen har det gått över,hon har haft snuva en längre tid och även hosta.
    Sen häromnatten så hosta hon så jag blev riktigt orolig,jag var med henne på BVC och rådfrågade lite angående febern och hostan,jag fich till svar att ;oj oj det är så vanligt att de har detta till och från i denna åldern..FINE tänkte jag ,då går det väl över,,,men icke,
    igår natt så skrek hon igen å vakna till å från å jag kunde riktigt höra :aj aj aja jja,,
    Hon sov jämte mig å kunde ändå inte sova,,hon vred av å an,,hon har hållt på så här ett tag så jag t'nkte att det kanske är en period som hon är inne i(varför trodde jag inte att hon hade ont,hon som alltid sover i sin egen säng somnar utan skrik å pip,är världens godaste)..Sen igår kväll fick jag nog å åkte in till akuten;;dubbelsidig öroninflammation!
    Jag fick pencellin å idag så mår hon redan mycket bättre,å hon somnade utan ett ljud för att sova sin lilla förmiddagstupplur.
    Jag är lite besviken på Bvc;hon lyssnade inte riktigt på mej å ville inte ens göra nån undersökning ,inte ens lyssna på bröstet.sen sa hon att om hon äter å allt annat verkar bra ,så är det ingen fara,.Det är bara det att Hedda älskar mat å hon åt åt ändå,fast hon var dålig,hon var glad på dagarna å var sig själv så hur lätt är det då att misstänka nåt?
    Det var bara när jag skulle lägga henne som detta problemet uppstod, hon skrek,å liksom ojade sig,,inte så där hysteriskt,..ush vad svårt..men nu är det iallafall klarlagt vad det var.skönt
    Tänkte höra om det är några mer som haft barn runt 10 månader eller så som haft öroninflammation på sina små? Å det här med öronbarn hur yttrar det sig?
    Finns det nåt man kan göra själv??
    Jag behöver råd å tips!!
    Kram på er alla!!

• Svar på tråden Öroninflammation!
  • Hattifnattentanten

Vi har ett öronbarn. Det är svårt det där och inget du ska ha dåligt samvete över. Ibland kan det komma utan att man märkt att han varit förkyld. Det är svårt att lyssna på lungorna på barn, många gånger behövs röntgen för att se om något satt sig där.

Ofta har det mäkts just på att det gör ont när han ligger ner. Man kan trycka på flärpen framför/frampå örat för att dubbelkolla om man är osäker - det gör ont om man har öroninflammation!

Ligga med huvudet högt när hon sover (bok under fötterna i huvudändan på sängen, kudde/filt under madrassen/lite högre kudde) hjälper lite. Lite större barn kan tugga xylitoltuggummi (smått bakteriedödande och lättar lite på trycket när man tuggar).

Det var vad jag kan komma på nu. Ofta tycker jag att det är när det är som värst som vi vänder oss till läkare och att det är då det vänder så det är sällan vi verkligen har behövt ta ut medicin av de gånger vi fått recept.

• Vanilj

Vi föräldrar har om öroninflamation i sin tidning nu du kanske vill gå köpa den.
    Mina barn har inte haft öroninflamation än
    men det du skriver om din dotter skulle kunna vara min hon har betett sig likadant jag har varit på vårdcentralen 2ggr och sett en doktor men dem kolla inte en feber,halsen eller öronen det tänkte jag på när jag kom hem. Ibland undrar jag om dem har utbildat sig eller om dem bara chansar på nån sjukdom jag blir aldrig klokare på vad som är fel när jag har varit hos doktorn dem svaren dem ger mig vet jag redan.

• kultingen

Beeblevrox;
    Det var många bra tips å hjälp till en oerfaren mamma,jag tycker åxå att det är väldigt svårt att veta vad som är felet, å det är som du säger, man väntar ju gärna tills det är outhärdligt att gå till doktorn, iallafall jag.
    Vanilj; visst är det så.Man ska aldrig ta allt de säger på allvar å de vet inget om ditt barn,det är så jag känner,oftast känner man ju sitt barn bäst å häromnatten när det var som jobbigast så sa jag till min sambo att; nej ,nu är det nårt som är fel,det låter ju som om hon har ont,det här;aj aj aj aj har etsat sig fast på min hjärna,att jag inte åkte in den natten det kan jag inte förstå!Det enda min bvc tant sa om öroninflammation var att ;oj, då skulle hon va mycket sämre å inte vilja äta eller allmäntillståndet skulle verka dåligt,.
    men inte Hedda ,hon kör på som vanligt..
    Tack än en gång!

• Marängswiss

Min son är nio manader, han har precis haft sin första öroninflammation (dubbelsidig). Vi ska pa aterbesök idag hos doktorn. Han hade inte ens hög feber, men starka smärtor! Jag vet direkt när han skriker pa ett visst sätt att han har ont, han är annars en glad och förnöjd kille. Lita pa din instinkt, det var lite slött av BVC tycker jag. Men det verkar ofta vara det...

• Ida och Razmus Mamma

hej
    kultingen
    våran dotter är ett öronbarn
    har haft 5 st öroninflammationer på 1 år
    så nu blir det rör i öronen för hennes del.
    vi har lagt böcker under sängen och ibland har jag fått sitta upp i soffan med henne på natten för att hon ska få sova.
    vi har mest märlt detta på natten. det är då det var jobbigast.
    men på dagen har hon sovit fast mycket mera oroligt och kortare stunder.
    annars har hon vart precis som vanligt. ätit mindre vanlig mat men tagit igen det på vällingen.
    så jag förstår precis vad du menar, det är svårt att upptäcka på dom när dom är nästan sig själva.
    På ida sköt febern iväg väldigt högt upp på henne, när hon var mindre. det va4r ett tydligt tecken.
    har ni fått återbesök till en doktor om 8 veckor
    , man kollar upp dom efter det för att se om allt lagt sig.
    på Ida var det vätska kvar hela tiden i mellan varje öroninflammation.
    efter 3 st öronflammationer på 1 år så börjar man prata om rör.
    lycka till och hoppas ni slipper mera sådant.

• In the summertime

Hjalmar är 6 månader och åt sitt sista pencilin i morse. För oss var det tvätom. Vi åkte till akuten med honom för jag visste till 100 % säkerhet att ngt var fel för det var inte min bebis. Han skrek konstant hela natten. Hon kollade 1 sekund här och där och satt sig sen för att "lugna" oss. Vi behövde ingen lugning för vi var inte där av ngn annan anledning än att vi ville veta vad som var fel. Är man första gångsföräldrar är man ju extra oroliga sa hon. Tack för den. Jag jobbar på dagis. Och har haft barn men spräckta huven, hakor och brytna armar och jag har varit hur lugn som helst fast att det formligen sprutat blod.

På måndag ringde jag BVC och vi fick komma til en doktor som såg att det minsann var öroninflammation och virus eller bakterier i halsen. Hjalmar lät inte ens efter första natten som han skrikit sig igenom. Han var alldeles borta.

Jävla akuten doktor hon gör mig så förbannad.

• elisae

Min son är inne på 4:de kuren med medicin, penicillinet bet inte så det
    blev sulfa istället i 3 veckor. Tycker att han fortfarande tar och drar i öronen.
    Vi blev hemskickade från akuten där dom sa att öronen såg ganska bra ut, nga timmar
    senare så sprack trumhinnan!!! Nu har vi fått kontakt med en öronläkare känns lite tryggare än att behöva springa på vårdcentralen. Nu behöver man ingen remiss längre till Öron, Näsa,Hals läkare så ring till en sådan istället för VC eller BVC.

• kultingen

Vet ni om man kan bada med bebisen som vanligt sen när detta är över,eller är det inte bra med vatten i öronen,,vi ska nämligen tillbaka å babysimma den 10 december.
    Nån som vet??

• elisae

läkarna har sagt allt från 2 dagar till vänta minst en vecka efter avslutad penicillin kur.
    Sista gången var det en öronläkare som sa att det var okej att bada, men
    då hade hon tittat på min son. Om trumhinnan har spruckit så ska den läka först.
    Ta kontakt med en öronläkare!

• rundafrida

hej hej.. min lilla son fick jätte hög feber i går kväll och var helt utslagen, så vi åkte till akuten.. visade sig att det var öroninflamation. nån som har nått knep i hur man får dom att ta penicilinen??

• Eliin

Vår dotter har hållt på i förra veckan att vrida med huvudet när man ska lägga henne och gråtit, men jag har inte haft en aning om vad det varit. Har trott allt från tänder till en jobbig period.

Vi åkte in akut i lördags kväll då vår dotter fick svårt att andas. Doktorn konstaterade bara dubbelsidig öroninflammation... skickade hem oss med ett recept på penicillin och sa ingenting om andningssvårigheterna.

2 timmar senare åkte vi in med ambulans med en dotter som chippade efter andan. Då hade hon fått RS-viruset och fick behandlas med adrenalin var tredje timme...=(

Så dessa läkare kan man bli måttligt förbannad på!!

• Vanilj

Jag var hos doktorn i torsdags för min dotter var sjuk och dem kolla inte ens i hennes öron, tänkte på det när jag kom hem igår så skrek hon och kunde inte sova utan vakna hela tiden så vi tog henne till Akuten där dem sa att hon hade öroninflammation på båda öronen. Det är andra gången vi får åka till akuten efter ha varit hos doktorn på vårdcentralen det andra gången hade hon lugninflammation. Börja tro att doktorerna där inte har någon utbildning.

• Vanilj

Rundafrida- ja det är svårt att få dem att ta den men vi har en spruta som vi har pencelinen i sen lägger vi henne ner "känner sig så hemskt " för det är ju inte gott och vill inte ha det. Men efter vi har gjort det så får hon något gott äta "Belöning" vi hade inte så mycket gott hemma så det blev oboj i vårt fall inte så nyttigt men men. Så låter vi henne veta hur jätte duktig hon har varit!

• Vanilj

Eliin- Har hon svårt att andas än?
    Man blir så förbannad när dem slarvar!!

• Eliin

Vanilj: Japp man hör att andningen är ansträngd, men det är inte långa vägar i närheten av hur det va i lördags och söndags... Jag har skrivit en tråd här på FL om hur det gick till om du vill läsa.. så svårt att förklara..!

• Vanilj

Gå till doktorn igen Eliin

• Eliin

vanilj: jag har fått bricanyl m.m. så det är ingen fara med henne nu.. Hon är feberfri och pigg och har börjat äta som hon ska.. har dessutom pratat med BVC i dag och snoret har ändrat färg från tjockt grönt till tunt flytande så hon är på bättringsvägen.

Pencillinet har hjälpt till jättemycket också.

Svar på tråden Öroninflammation!