Inlägg från: berryblizz |Visa alla inlägg
  • berryblizz

Rädsla inför förlossningen, tips?

HEj!
    Jag hade mycket rädsla inför min första förlossning, jag var nog den i föräldragruppen som uttryckte mest oro och ångest.
    Jag läste Att föda av Gudrun Abascal, den läste jag om flera gånger särskilt vissa avsnitt.
    Jag tog även kontakt med en yogalärare jag hade förtroende för och hon lärde mig profylaxandning samt andra avslappningövningar som jag tränade varje dag periodvis och sen några gånger i veckan (började dock med detta senare i grav).
    jag tror på det här att faktiskt ta reda på så mycket som möjligt innan förlossningen och förbereda sig så mycket man kan och orkar. Precis som man förbereder sig för allt annat i livet. Man åker ju inte bara och håller en föreläsning eller presentation utan att förbereda sig.
    Sen kan man ju aldrig veta utgången exakt ändå, men man har nog mycket vunnet på att vara fysiskt och psykist förberedd.
    Jag tog mot slutet av grav beslutet för mig själv att jag ville i första hand ha en naturlig förlossning och så blev det. Jag andades mig igenom hela förlossningen och det var en så positiv upplevelse! det mest utmanande var det mentala tycker jag att bara följa med och inte låsa sig för att man inte kan bestämma takten själv.
    Så, tillåt dig att gå in i dina rädslor och din oro nu, bättre nu än att få panik under förlossningen! Och känn efter vad du tror passar just DIG bäst kring förlossning; anding, olika bedövningsmetoder mm.
    Stort lycka till!

Svar på tråden Rädsla inför förlossningen, tips?