Inlägg från: merenwen |Visa alla inlägg
  • merenwen

lärare eller ni som vet! VARFÖR så många lov???

Carisma95 skrev 2011-01-08 15:50:12 följande:
    Antalet lovdagar tycker jag inte känns särskilt extremt. Däremot är det jävligt irriterande att de ska läggas till massa studiedagar utöver lovdagarna. Ofta i samband med /efter lov som precis har varit. Varför kan man inom lärarkåren inte använda någon av lovdagarna till detta??
    För att lärare jobbar 45 tim. per vecka och loven ska vara lov eftersom de kompenserar att man jobbar mer än normal heltid i veckorna.
  • merenwen
    Kajee skrev 2011-01-08 16:07:40 följande:
    Annars är jag själv trött på att alla tror att vi bara slöar. Vi har en väldigt hård arbetsbelastning och vi arbetar som många i tråden sagt redan bra mycket mer än det som syns. Det finns skollag, läro- och kursplan som reglerar vårt arbete och det är en ganska omfattande pedagogisk verksamhet vi har. Inte barnpassning som sagt.
    Folk som gnäller över lärarnas lov kan dessutom aldrig tänka sig att själva jobba som lärare....för att det är för tungt... Flört
  • merenwen
    Tjatte skrev 2011-01-08 18:09:14 följande:
    Intressant att så många lärare i tråden direkt svarar som lärare alltid gör, "vi har faktiskt 45 tim arbetsvecka och har inget slapparjobb!". Det är det väl ingen som sagt eller trott? Jag uppfattar att trådstarten handlar om varför barnen är lediga så mycket och ingenting om att lärare skulle ha ett glassigt glidarjobb. Tror man det har man nog aldrig hälsat på i sitt eget barns skola.
    Fast om man anser att ungarna ska vara mer i skolan så måste ju, rent logiskt, även lärarna (som redan jobbar häcken av sig) vara det...
    ...och då måste man ju anse att lärarna ska jobba mer...? Eller?
    Eller vem ska ta hand om ungarna?
Svar på tråden lärare eller ni som vet! VARFÖR så många lov???