Nostalgitripp skrev 2011-01-08 20:09:20 följande:
Jag hade nog sagt värre ord än du sa, skitsamma om pryda typer på forum skulle tycka att jag är WT. Fast jag hade sat det direkt till henne och börjat min LÅNGA ramsa med t.ex "ÄR DU DUM I HUVUDET?".
Haha. I mitt jobb får jag höra mycket värre saker. WT är en fin komplimang jämfört med det man får höra.
Affekt!?
LaFontaine skrev 2011-01-08 20:12:26 följande:
Men du hann högt och tydligt säga det som står i ts? Det hade varit smartare att ta den tiden och konfrontera kvinnan istället för att (försöka) ställa till en scen och byta plats.
Nej, att ställa till en scen kändes mycket bättre.
Kvinnan skämdes mycket sen. Hon drog ner huvan på jackan och visade inte ansiktet mer sen.
LaFontaine skrev 2011-01-08 20:16:56 följande:
Du måste missförstått mig. Jag anser det vara fegt att agera som du gjorde. Det är mycket bättre att säga ifrån direkt till kvinnan ifråga när hon sparkade mot dottern. Varför ifrågasatte du inte hennes beteende istället för att börja kommentera hennes utseende (vilket för övrigt är fullständigt irrelevant i sammanhanget, så till vida du inte anser fula människor vara elaka).
Det var dåligt med tid. Vi hade fem väskor med oss, ganska mycket folk, tåget var i rörelse osv.
Japp. Utseende var irrelevant. Jag sa vad min dotter tänkte. Jag tänkte värre saker än så om kvinnan.
Bibbidi skrev 2011-01-08 20:19:03 följande:
Har bara läst TS.
Gud vad du överdrev... du skrev själv att kvinnan sparkade till lite lätt på din dotter och sedan stället du dig upp och i princip gallskriker (eller pratar väldigt högt) att hon var en gammal, ful kärring.
Du verkar oppfostrad och (förlåt) en person som överreagerar väldigt lätt.
Om jag hade suttit i vagnen och beskådat spektaklet så skulle jag tyckt du var pinsam och sedan har jag tyckt synd om din dotter som var där med dig, du ska ju vara en rollmodell eller hur?
Det vore bättre om du istället, som vanliga människor

, hade sagt till kvinnan att inte sparka på din dotter och sedan frågat henne varför hon gjorde så. Nu ställde du till en scen och det är det som jag tycker är så överdrivet!
Du frågade efter ärliga svar och jag har nu gett dig mitt.
1. Ingen gallskrek.
2. Sparken var lätt för en vuxen, hårt för en 5-åring.
3. Nej. Jag är verkligen inte en person som överreagerar. Jag måste vara den enda ordningsvakten/väktaren i hela Sverige som aldrig varit i fysiskt handgemäng under mina fyra år i tjänst (numera jobbar jag med annat). Förra sommaren blev jag påhoppad och misshandlad av en okänd man. Slog jag tillbaka? Nix. Han fick frislagen, jag hämtade vakter/polis som grep GM senare. Överreagerar lätt? Nej, knappast.
Ja, det är möjligt att jag var pinsam. Nu var det inte det som var frågan. Läs TS och svara på frågorna istället.
Ditt förslag på lösning låter bra. Men situationen var sådan att det var svårt. Tidsnöd och affekt!
Kokomo skrev 2011-01-08 20:22:11 följande:
Var i mitt inlägg skrev jag att du skulle be om ursäkt? Om du inte förstod mitt inlägg så menade jag alltså att du skulle valt helt andra ord och formulerat dig på ett annat sätt när du sa till kvinnan, istället för att svära och kalla henne gammal och ful. På det viset tycker jag alltså att du skulle reagerat på ett annat sätt, ja.
Affekt! Jag sa vad min dotter tänkte.
7 små apor skrev 2011-01-08 21:11:03 följande:
Nu när du spottat ur dig årets längsta inlägg kanske du kan besvara denna också?

Båda satt ner snett mitt emot varandra när sparken kom.
Butterscotch skrev 2011-01-08 22:17:57 följande:
Hade någon sparkat på mitt barn hade jag blivit tokarg. Först hade jag sagt till tanten:
"Är du inte riktigt klok? Sparkar du på små barn? Om du vill be om ursäkt är nu ett bra tillfälle".
Fick vi då ingen ursäkt hade jag med hög röst sagt till dottern:
"Kom gumman så går vi och sätter oss någon annanstans, där vi inte riskerar att bli överfallna av bittra och våldsbenägna gamla tanter".
Tycker att det är självklart att den senare delen ska sägas med högre röst än normalt så att kärringen får skämmas för sitt beteende. Inte ens min dotter, som knappt är 4, skulle sparka på någon med flit sådär. Hon vet bättre.
Så ja ts, din reaktion var helt ok även om vissa ordval kanske blev lite fel (ta bort "fula" och "-jävlar" bara så hade det varit bättre. Svårt i stundens hetta att fundera över ordvalet dock).
Bästa posten hittills!
Fluffskalle skrev 2011-01-08 22:20:38 följande:
Sur tant och oacceptabelt.
kanske ditt ordval inte var det bästa men man får faktiskt bli arg och ledsen som mamma också.
Sant. Och pappor också!
Envira skrev 2011-01-08 23:22:15 följande:
nej du gjorde otroligt fel. Tanten försökte förmodligen skoja med din dotter bara
Nej. Hon rynkade ögonen, räckte ut tungan och måttat medvetet en lätt spark snett över sätet.
Skoja? Inte en chans!
Suck och suck skrev 2011-01-08 23:23:57 följande:
Vad innebär "sparkade lätt"??? Vad blev din dotter rädd för?
Sparkade lätt med vuxna människor sätt att se det. "Sparkade hårt" för en 5-åring.
Suck och suck skrev 2011-01-08 23:33:30 följande:
"Ful gammal kärring" förresten. Juste!

Straffspark!!!
Mariohn skrev 2011-01-09 00:02:43 följande:
Du var pinsam.
Jag har läst vad du skrivit i andra trådar. ...

hedersknyffel skrev 2011-01-09 00:04:33 följande:
Har inte läst tråden men jag är säkert inte den förste som får WT-vibbar!? Se till att ungarna dina uppför sig ordentligt även på pendeln! Du borde ha reagerat och bett om ursäkt för ditt barn (om det inte har lärt sig det självt) och sedan borde du ha förklarat för den äldre damen att hon skall be om ursäkt till ditt barn. Alla betedde sig konstigt i den här historien (kom ni med pendeln från Märsta möjligtvis?).
Min dotter uppför sig mycket bra för att vara 5 år. Mycket bättre än de flesta vuxna på FL gör.
Vad gjorde hon fel? Att hon är kort och inte når ner till golvet?
Barn som sitter ner dinglar med benen när tåg rör sig.
7 små apor skrev 2011-01-09 00:11:41 följande:
Inte WT precis utan andra vibbar.
Utrymmet mellan sätena är inte speciellt generöst på pendeln. För att sparka ett barn på 115 cm innebär det att man måste knyckla ihop sig och dra upp knäna till hakan ungefär.
Trovärdigt? Jomenvisstserru...
Dottern hade hunnit flytta sig så att de satt diagonalt mot varandra.
Kvinnan liksom "halvlåg" också. sträckte på sig.
Mariohn skrev 2011-01-09 00:12:18 följande:
Jag du borde ha reagerat genom att anmäla en kvinna som sparkar ditt barn om det nu VERKLIGEN var så allvarligt som du tyckte. Eller säga till chauffören medan du flyttade din dotter.
Säga till chauffören i ett pendeltåg? Hahaha... Du är ju riktigt kul! Tack för att du förgyller min natt!
I have a kid skrev 2011-01-09 00:13:34 följande:
Alltså man blir ju mörkrädd av att läsa vad TS gjorde...
å sen vissa komentarer OMG !
moget att sparka tillbaka, eller skrika så som ts gjorde!
spelaroll om tanten ^^ skojade^^ med barnet eller inte!
som Mamma uppför man sig inte så!
och att sparka tillbaka, ja då lär man ju barnet hur man ska göra om nån är elak
Med den avataren måste du vara den mognaste personen på FL! Grattis!
astro skrev 2011-01-09 00:15:07 följande:
Eller vara kort, eller vinkla foten. Jag är 162 cm och det vore inte särskilt svårt för mig, några knän till hakan behövs inte alls.
Ts, jag tycker ditt ordval var olyckligt men det vet jag att du redan har kommenterat, så ...
Att du försvarade din dotter är däremot berömvärt, man får inte sparka efter små barn, om det än är en aldrig så liten "markering". Vi bör alla hålla efter andra vuxna när de beter sig illa mot de små - men alldeles för få gör faktiskt det, det har börjat bli vanligare att säga "på något sätt var det säkert barnets fel". Det ser man ju t o m i den här tråden tyvärr.
Kvinnan "halvlåg", eller hade liksom sträckt på sig. Dottern hade hunnit flytta på sig så dom satt diagonalt mot varandra.
Jisa skrev 2011-01-09 00:15:12 följande:
Nä absolut inte. Du visade bara din dotter hur man skämmer ut sig. Förstår att du blev arg men nej, helt fel agerat enligt mig.
Bra. Och hur skulle du göra?
Ingen är perfekt.
Profeten skrev 2011-01-09 00:17:39 följande:
Hade någon sparkat mitt barn hade jag envarsgripigt dom, men beror på spark...
Låter mer som tanten försökte vara lite lustigt.
Nej. Fanns inget lustigt här inte.
Ettan90 skrev 2011-01-09 00:27:29 följande:
Men VA I HELvETE?? vart är kärringen nu?? kom igen nu, vi måste samla ett gäng och sparka på kärringjefeln!!!
Nä men hörru, VISST att man blir arg, men man kan välja sina ord.
Affekt!
roflmao skrev 2011-01-09 00:37:10 följande:
Mycket pinsamt agerande av TS.
......
Mjolle skrev 2011-01-09 00:44:37 följande:
Äh, ibland blir man förbannad! Att sparka till ett barn tycker jag är långt värre än att höja rösten lite eller kalla någon kärringj*vel.
Kunde hon väl ha, om hon beter sig så. :)
(sen vill givetvis FL's förenta moralkår gå till angrepp mot TS, som det brukar vara.. ;)) )
Bra post #2!
Primrose skrev 2011-01-09 01:14:03 följande:
Jag har bara läst TS: Om en kvinna i den åldern beter sig som hon gör dvs. räcker ut tungan och sparkar på din dotter så måste hon ju antingen vara litet psykiskt störd (om hon menade allvar) eller larva sig och vilja skoja med din dotter (om hon verkade göra det med humor).
Ingen humor alls. Tro mig.
lille Birger skrev 2011-01-09 01:17:17 följande:
Blöt kjol är det värsta som finns.
Ja, mycket värre än att sparka 5-åriga flickor på benet.
BubbelBoom skrev 2011-01-09 01:20:28 följande:
Jag hade aggerat men inte så som du ts. Tanten kunde ju liksom ha lite metala problem och kanske vara farlig hade jag tänkt. För inte räcker man ut tungan och sparkar på folk/barn i vuxen ålder...
Bra poäng!
FasterK skrev 2011-01-09 01:32:00 följande:
Jag tror inte ett skit på att kvinnan "sparkade" TS dotter. Hon nuddade tillbaka och räckte ut tungan (säkert inte mer "vidrig" än de flestas) på skoj. Jo, "gamla, fula kärringar" har också humor. Det var ju olyckligt att dottern blev rädd, men, men... Varpå TS tar till värsta idiotbeteendet, börjar gapa och är oförskämd. Nä, tumme ner för TS. Kunde ha skötts bättre.
Tror gör man i kyrkan. Jag var på plats i pendeltåget. Du var inte där.
Em00 skrev 2011-01-09 01:57:27 följande:
Du, och många med dig, hade bara ökat mina fördomar mot småbarnföräldrar...
Du överreagerade, as hell to much.
Väx upp istället vet jag.
Okay. Så att sparka på andra, oavsett orsak, är helt okay alltså?
Add3 skrev 2011-01-09 02:21:54 följande:
Jag skulle skällt ut kärringen, fast inte på det sättet du gjorde. Du 'fegade ju ur' genom att tala OM henne istället för TILL henne. Jag hade sagt TILL henne (med min ganska kraftiga stämma); VAD HÅLLER DU PÅ MED? SKA DU SPARKA SMÅ BARN? VAD ÄR DET FÖR FEL MED DIG? Eller ngt liknande. Jag är normalt en lugn person, men när det gäller min grabb (eller barn överlag) så 'smäller' det snabbt när en viss gräns passeras.
Det förutsätter ju att jag är absolut säker på att det är meningen samt att det inte är något missriktat skämt (man skulle ju kunna tänka sig att en person gör en 'skojspark' som en 'låtsashämnd'.
Bra post igen.
Skogsflickan skrev 2011-01-09 02:31:34 följande:
Ts: med tanke på att alla är heliga mödrar på fl och vissa är halleluja mammor så ska du nästa gång bara hålla käft och heja på den som slår ditt barn! Du ska inte lyfta ett finger eller säga ett pip om så ditt barn slås ihjäl..Du ska inte handla för att försvara ditt barn du ska PRATA o praaata med personen i fråga för då kanske för 111:e gången kanske men bara kanske det går in i huvudet på puckot!
Men som sagt det är familjeliv där alla är heliga birgitta till mammor...Jag? Jag skiter i vad såna kvinnor tycker..
Slut på diskutionen!
ts: lycka till och jag tycker du gjorde rätt!
Jag har förstått det.
Bra post!