Inlägg från: Gurkburk |Visa alla inlägg
  • Gurkburk

Ful gammal kärring sparkade på min dotter

Kvinnans beteende var definitivt inte friskt, men ditt ordval har jag inte så mycket till övers för heller. Framför allt inte inför din dotter. Man kan säga ifrån på ett tydligt och skarpt sätt utan att skrika och svära. Att bete sig illa själv har sällan någon bra effekt, det är bättre att höja sig över sådant beteende och se ner på det istället. Framför allt om man vill vara en god förebild.

• Gurkburk

Och självklart skulle du ha börjat med att be om ursäkt för att din dotter trängde sig in och blötte ner hennes kläder.

• Gurkburk
    SuperJE skrev 2011-01-09 21:10:34 följande:
    Självklart ska man visa alla människor respekt, men varför göra det mot någon som inte gör det mot dig?
    Tunnelbanefolk på morgonen är ett bra exempel. Om någon går in i dig, ber inte om ursäkt för det. Går sedan igenom en dörr och släpper den rakt framför näsan på dig; skulle du då visa den människan respekt? Antingen så skiter man i det, eller så blir man så förbannad så man säger/gör något tillbaka. Jag har varit med om det, och jag gick ikapp idioten, gick igenom nästa dörr och öppnade den för mycket med flit så den åkte tillbaka med ilfart, nästan rakt i nyllen på den j**eln.

Så ni som gnäller på hur TS reagerade och säger att hon gjorde fel, borde kanske tänka på att om man blir fly förbannad så KAN man faktiskt inte alltid ignorera personen i fråga/prata lugnt.
    Jag kan med säkerhet säga att jag enbart hade garvat åt dig om du kutat förbi mig för att slå nästa dörr nästan rakt i nyllet på mig (inte för att jag brukar knuffas och släppa dörrar på folk medvetet, men om det skulle ske). En gång när jag var ute och cyklade hamnade jag bakom en gubbe som cyklade betydligt saktare och dessutom en bit ut i gatan. Så jag cyklade om honom på insidan. En stund senare hörde jag flåsningar bakom mig och helt plötsligt dök gubben upp och trängde sig innanför mig med sin cykel samtidigt som han fräste "Där ser du hur det känns". Jag var tvungen att stanna cykeln för jag skrattade så jag höll på att ramla omkull. Hade du kutat förbi mig för att knuffa nästa dörr på mig hade jag fått sätta mig ner av skratt och det hade varit en återkommande berättelse på fikapauserna.

Det kanske inte alltid är så lätt att ignorera personen när man blir förbannad, men att få ett utbrott och bete sig illa tillbaka har sällan någon annan effekt än att man framstår som en idiot själv. Höjer man sig istället över situationen och personen som beter sig illa har man vanligtvis vunnit mer. I TS fall gjorde hon enbart bort sig själv och var allt annat än en bra förebild för sitt barn. Hade hon istället varit lugn och saklig hade hon framstått som den vuxne i situationen.
Svar på tråden Ful gammal kärring sparkade på min dotter