Inlägg från: Argo |Visa alla inlägg
  • Argo

Ful gammal kärring sparkade på min dotter

J N skrev 2011-01-09 10:35:03 följande:
    Tycker TS gjorde rätt. När någon gör något mot ens barn så ser man svart! Inte mer än rätt!!
    Det är ju en sak att se svart. Sedan är det en annan hur man agerar därefter. Men det är en mognadsfråga.

Extremt korkad situation och bara barnet kan gå därifrån med högburet huvud.
  • Argo
    tiggercat skrev 2011-01-09 12:26:27 följande:
    Ja, tänk. Att du inte har en susning om min utbildning, så varför uttala sig? Eller om min mognad.
    Fast just mognaden kan man ju ändå spåra i folks beteende.

Det finns sätt att göra det på. Och så finns det sätt.
  • Argo
    Starkast skrev 2011-01-09 13:57:33 följande:
    Den gamla tanten då? Som ställer sig och LIPAR!!! - innan hon sparkar ett litet barn.
    Vad spelar det för roll?

Måste det finnas en vit och en svart i berättelsen?

Det var ju två vuxna som inte kunde bete sig som just ... vuxna.
  • Argo
    sinfulmist skrev 2011-01-09 18:10:40 följande:
    Tycker din reaktion är normal.
    Vad som är en normal reaktion varierar från person till person.
  • Argo
    lunapark skrev 2011-01-09 19:32:42 följande:
    Om man inte står upp för sitt barn-då och bara då har man förlorat sin heder.
    Och det enda sättet att stå upp för sitt barn är att dra det därifrån och högljutt raljera över en annan människa?

Vad sägs om att konfrontera människan ifråga öga mot öga (och det utan att svära och kränka)?

Men nej då ...
  • Argo
    Maria222 skrev 2011-01-09 21:34:50 följande:
    Din dotter blev kränkt av tanten så jag tycker att dte var jättebra att du sa ifrån. Nu kanske ordvalet inte var det bästa, men huvudsaken var i allafall att du markerade tydligt att det inte var okej att göra så, för din flickas skull.
    TS sa inte ifrån. Han (jo, det är trots allt en "han") sa ingenting till kvinnan. Av någon anledning.

Istället drog han sin dotter därifrån och började öppet raljera och förolämpa en annan person.

Låt mig gissa vad medpassagerarna tänkte om honom när han gick på som bäst ...
  • Argo
    Maria222 skrev 2011-01-09 21:49:42 följande:
    vaddå trots allt en han? vad menar du med det?
    vad spelar det för roll vad medpassagerarna tycker i detta läge? VÄad tror du de tyckte om att den stackars flickan blev kränkt och sparkad på?
    Rätt många här verkar tro att det är en "Fröken" som skriver - jag bara korrigerar.

Tja, vad spelar det för roll hur man uppfattas av omgivningen? Främligar som egen familj. Alldeles rätt! Det är bara att gå på som man vill. Huvudsaken är alltid att man, i alla lägen, gör det som faller en in!

*eller var jag ironisk nu?*

Det finns sätt att agera på och så finns det sätt. Vissa sätt är smartare än andra.
  • Argo
    Starkast skrev 2011-01-10 12:47:01 följande:
    Vad det spelar för roll att tillåta sitt barn/sig själv bli väldigt illa behandlad??
    Jisses!!
    Så när kvinnan i sin tur blev illa behandlad av TS borde hennes respons på det ha varit ... ?

Spott?

Kniv?

Urinering?

Vad?

Det har aldrig slagit dig at TS, om han hade haft modet, hade kunnat sagt åt kvinnan personligen, frågat vad hon höll på med, och sedan flytta?

Istället för att fega ur, dra bort ungen, och börja gasta i hela vagnen och kalla kvinnan för öknamn.
    "Jisses!", vadå?
  • Argo
    Starkast skrev 2011-01-10 14:26:09 följande:

Spott?

Kniv?

Urinering?

Vad?

Det har aldrig slagit dig at TS, om han hade haft modet, hade kunnat sagt åt kvinnan personligen, frågat vad hon höll på med, och sedan flytta?

Istället för att fega ur, dra bort ungen, och börja gasta i hela vagnen och kalla kvinnan för öknamn.
    "Jisses!", vadå?
    Kallat tanten otrevliga ord hade jag aldrig gjort. Men förbannad och försvarat mitt barn hade jag gjort.
    Men jag tycker tantens agerande var riktigt skit. Vissa tycker att barn kan behandlas hur som helst.

Att som förälder inte bli arg över agerandet hade varit tvärfel eftersom tanten gjorde ett stort fel! Ungen sparkade inte till med flit utan skulle sätta sig på sin plats. I detta snöväder som råder ute blir det blöta vinterkängor = det är lätt gjort det som hände. Inget barnet gjorde medvetet.

Vad hade barnet kännt om föräldern inte blivit arg och sagt? Att tanten gjorde rätt? Att det är helt okej att ta skit?

Vad menar du med att fega ur?
    Att fega ur enl. mig är att gå därifrån utan att agera. 
    Vem har sagt att TS inte får bli arg?

Hur TS sedan hanterar den ilskan? Tja, vi är alla individer som beter oss olika.

Själv hade jag varit modig nog att fråga tanten vad hon höll på med, kolla om hon ev är utvecklingsstörd på nåt sätt, och om inte bett henne att säga förlåt för sparken. Hade hon vägrat hade jag sagt åt henne vad jag tycker om hennes beteende och flyttat.

Visst kan det säkert kännas skönt att få förnedra någon som du tycker ha kränkt dig, men jag hade änså inte fegat ur genom att inte våga konfrontera tanten utan istället ställa mig upp och deklamera för alla andra vilken ful satkärring det här är. Jag har väl inte det behovet kan tänkas.
  • Argo
    Starkast skrev 2011-01-10 14:53:57 följande:

Hur TS sedan hanterar den ilskan? Tja, vi är alla individer som beter oss olika.

Själv hade jag varit modig nog att fråga tanten vad hon höll på med, kolla om hon ev är utvecklingsstörd på nåt sätt, och om inte bett henne att säga förlåt för sparken. Hade hon vägrat hade jag sagt åt henne vad jag tycker om hennes beteende och flyttat.

Visst kan det säkert kännas skönt att få förnedra någon som du tycker ha kränkt dig, men jag hade änså inte fegat ur genom att inte våga konfrontera tanten utan istället ställa mig upp och deklamera för alla andra vilken ful satkärring det här är. Jag har väl inte det behovet kan tänkas.
    Tror du på allvar, att någon som behandlar andra som tanten gjorde, skulle lyssna på dig?
    Hur skulle du ta reda på om hon var utvecklingsstörd? frågat? Hur hade hon reagerat på det? Gått längre än att lipa/sparka?
    Tror du att någon som uppenbarligen inte tycker om/respekterar barn skulle ge en ursäkt till ett barn?

Jag hade inte heller svurit och kallat henne otrevliga ord, därimot markerat. Jag hade nog inte heller flyttat mig utan demonstrativt suttit kvar - efter att jag sagt ifrån.

Men - jag tycker tantens handling var långt mkt värre än TS. Och att fega ur tycker jag är att INTE säga något utan bara gå sin väg - utan att säga något alls.
    Hur man tar reda på vilken den andra personen är? Tja, man får väl försöka bedöma efter bästa förmåga. Och eftersom vi bara har TS version av historien så vet vi egentligen inte alls vad tanten var kapabel till eller inte.
Svar på tråden Ful gammal kärring sparkade på min dotter