• emmm28

äggdonation; du med?

Hej! Jag är 28 år, och jag har problem att bli gravid på "naturlig väg", eftersom mina äggstockar verkar ha slutat fungera. Det känns otroligt tungt, men det verkar inte finnas något annat att göra än att inse sin situation. Det är väl så det är för många (de flesta av oss) som skriver/ läser just dessa trådar, så klart.
    Efter att jag ätit p-piller under flera år, höll jag upp med dem och fick då inte tillbaka min mens. Man har utrett detta under flera år, och på olika sätt. Det har visat sig att jag har höga FSH-värden (runt 50-80), och låga östradiolvärden. Alltså ser det mörkt ut. Jag har hittills haft svårt att acceptera att det inte finns något mer man kan göra för att verkligen, till 100%, konstatera att det inte finns chans till liv i äggstockarna och äggproduktionen. Men det verkar från sjukvårdens sida inte finnas mer att göra, än att konstatera att höga FSH + lågt östradiol i samband med små/något mindre äggstockar = ingen ( i princip) chans till graviditet.
    Nu står jag och min sambo inför besök på reproduktion. Jag vet inte exakt vad som kommer att ske där som första steg; min gynekolog pratade om att de eventuellt kommer att vilja göra "några fler utredningar" innan de låter oss gå vidare till äggdonation. Jag skulle väldigt gärna komma i kontakt med dig / er som befinner sig i samma situation. Nu eller kanske är en bit in i processen. Hur tänker och känner ni? Hur går en äggdonation till?
    Ha det fint!

• Svar på tråden äggdonation; du med?
  • lyckligtlottad1982

Men rocken rola, vad hemskt med din dotter! Jag hoppas verkligen ni får veta vad det är och att hon snart blir bättre!!! Allt stöd till dig! Kram

• vickisangel88

hej
    Jag har själv donerat några av mina ägg och det är integonting som gör så himla ont det känns tycker jag som en vanlig gyn undersökning. Jag skulle gärna vilja vara en surugat mamma och kunna hjälpa andra som har svårt att bli gravid. Jag har en massa ägg och var i fredags och testade dom och jag har en väldigt frik och bra ägg. Om det är någon som vill ha hjälp är det bara att höra av er många kramar Glad

• Thyra

Hoppas ni får besked om dottern snart rockenrola. Själv är jag i 9 +1 och det är självaste julafton och ikväll ska vi berätta för släkten.

Vickisangel88 vi är alla väldigt tacksamma för det ni genomgår och donerar, jag tror säker att det finns någon lycklig på tråden som behöver en donator, mitt landsting Sthlm ger ett försök sedan måste man ha egen donator, och det är ju inte det lättaste.

God Jul allesammans och Gott Nytt år, tänk att 2012 blir året när ni blir gravida!! 

• Jenkis
    Thyra skrev 2011-12-24 11:07:55 följande:
    Hoppas ni får besked om dottern snart rockenrola. Själv är jag i 9 +1 och det är självaste julafton och ikväll ska vi berätta för släkten.

Vickisangel88 vi är alla väldigt tacksamma för det ni genomgår och donerar, jag tror säker att det finns någon lycklig på tråden som behöver en donator, mitt landsting Sthlm ger ett försök sedan måste man ha egen donator, och det är ju inte det lättaste.

God Jul allesammans och Gott Nytt år, tänk att 2012 blir året när ni blir gravida!! 
    Ja, så får vi tänka. 2012 är det år vi blir gravida hela bunten

Vi väntar på att få sätta igång. På vår tur i kön helt enkelt. Våra "sista" bekanta som inte haft barn tidigare får vilken dag som helst. Lustigt det där hur man startade först i bekantskapskretsen och fortfarande sitter här utan barn... Men jag ser det positivt och har nästan alltid gjort. Ytterligare en bebbe att gosa med som man kan lämna över när man känner sig "mätt"

Har dragit i lite trådar för att få tag på en egen korsdonator och vi får se vad det kan leda till. Har vi tur så fungerar det hela vägen. Hoppas sjukhuset sköter sig, med tanke på UG82:s upplevelser...
  • NinaCamilla

Hej alla,

Jag behöver en gyn ASAP som tar hand om äggdonationspatienter. Min egen har en långsemester i Thailand (2 mån) och vi är på gång med nytt försök med frysta embryos. Tanke på att vi måste avbryta försöket pga.gyn är på semester, känns väldigt tugnt. Jag bor i Sthlm men kan tänka mig att pendla överallt i Sthlms län - bara att jag får min ultraljud den 10 januari. Gärna skicka tips om er gyn. Helst någon som är öppen från 2 januari framåt. Uppsala fungerar bra också.

Jag har kollat nu 3 olika (från Sigtuna till Södertälje) och de är julstängda fram till den 9 januari.

Kram

• Wella80

Hej!

Längesedan jag var in här, har läst era inlägg och tänkte uppdatera er lite om mig/oss. Vi har gjort hemutredning i adoptionsprocessen under hösten och är så gott som klara nu och blir förhoppningsvis godkända 10 feb Glad Men innan vi går vidare och skickar papper till något land så kommer vi att göra vårat ÄD-försök. Jag ringde till Uppsala i början av jan och då trodde de att det kommer att bli i maj/juni någongång, så det får vi väl hoppas på Glad Så nu är det bara att vänta till de ringer så vi vet när vi ska sätta igång!

• Nahoj23
    Wella80 skrev 2012-01-25 19:20:35 följande:
    Hej!

Längesedan jag var in här, har läst era inlägg och tänkte uppdatera er lite om mig/oss. Vi har gjort hemutredning i adoptionsprocessen under hösten och är så gott som klara nu och blir förhoppningsvis godkända 10 feb Glad Men innan vi går vidare och skickar papper till något land så kommer vi att göra vårat ÄD-försök. Jag ringde till Uppsala i början av jan och då trodde de att det kommer att bli i maj/juni någongång, så det får vi väl hoppas på Glad Så nu är det bara att vänta till de ringer så vi vet när vi ska sätta igång!
    Hur gör ni med den infon till familjerätten och adoptionsbyrån?
    Vi är i samma sits och har inte berättat något för hemutredaren.

Jag bryr mig inte om vilket sätt barnet kommer, bara det blir ett barn någon gång.
    Vi fick medgivande häromdagen och jag ska göra min första ÄD i mars.
  • Cavril

Hej i tråden, jag vet att jag inte alls hör hemma i denna tråd eg men känner mig lite halvdesperat med en fråga om överstimulering. Hoppas det är ok.
    Jag har nyligen donerat ägg för första gången, ÄP i tisdags. 9 ägg plockades. 

På kvällen efter ÄP kräktes jag och svullnaden samt smärtan i magen gick aldrig ner. Igår fick jag söka akut och då konstaterades överstimulering grad 2, vätska i buken samt förstorade äggstockar. Hö äs 10 cm i diameter och vä äs 6-7 cm i diameter (de ska vara max 3 normalt), dessutom ligger vä äs upptryckt över livmodern för att den inte får plats. Ordinerad vila och att dricka mycket.  Återbesök i nästa vecka.

Någon annan som råkat ut för överstimulering?
    Detta upptäcktes ju inte förrän efter ÄP vilket jag får för mig är relativt ovanligt. Fick inte heller överdrivet många ägg och dosen Puregon låg på 150IE - ingen hög dos alltså.  

Någon som vet hur lång tid det tar för äggstockarna att återfå sin normala storlek? 
    Hur lång tid tar det att bli bra igen? Jag känner mig "influensasjuk" och är också rädd att jag ska behöva sjukskriva mig från jobb nästa vecka.

• Thyra

Jenkins jag har känt precis samma sak alla blir gravid kors och tvärs runt om en, men det är ju så det ska vara och det är så himlans individuellt. Jag tror vi började försöka vid 27 och vid 29 konstaterade läkare att jag hade högt fsh och sviktande äggstockar. jag hann med pergokurer, 2 misslyckade ivfer och 2 st äggdonationer (4 försök), det tog oss 5 år innan vi äntligen fick ett plus - vilket jag ännu inte fattat. Och ja alla våra bekannta blev gravida under tiden själva eller med hjälp, och de flest har hunnit med nr 2. Jag har haft jättefina vänner som pushat hela tiden, hoppas du har det med :).

Cavril skrev 2012-02-04 12:25:34 följande:
    Hej i tråden, jag vet att jag inte alls hör hemma i denna tråd eg men känner mig lite halvdesperat med en fråga om överstimulering. Hoppas det är ok.
    Jag har nyligen donerat ägg för första gången, ÄP i tisdags. 9 ägg plockades. 

På kvällen efter ÄP kräktes jag och svullnaden samt smärtan i magen gick aldrig ner. Igår fick jag söka akut och då konstaterades överstimulering grad 2, vätska i buken samt förstorade äggstockar. Hö äs 10 cm i diameter och vä äs 6-7 cm i diameter (de ska vara max 3 normalt), dessutom ligger vä äs upptryckt över livmodern för att den inte får plats. Ordinerad vila och att dricka mycket.  Återbesök i nästa vecka.

Någon annan som råkat ut för överstimulering?
    Detta upptäcktes ju inte förrän efter ÄP vilket jag får för mig är relativt ovanligt. Fick inte heller överdrivet många ägg och dosen Puregon låg på 150IE - ingen hög dos alltså.  

Någon som vet hur lång tid det tar för äggstockarna att återfå sin normala storlek? 
    Hur lång tid tar det att bli bra igen? Jag känner mig "influensasjuk" och är också rädd att jag ska behöva sjukskriva mig från jobb nästa vecka.
    Hejsan Cavril,

jag tycker inte att du ska oroa dig, men självklart om du mår sämre ska du uppsöka läkare igen. Det jag kan säga till dig är att förstorade äggstockar är en normal företeelse vid stimulering, de ska ju producera fram fler ägg och vissa människor kan vara extra känsliga för detta. Äggstockarna blir förstorade. Jag hade tex molande värk vill jag minnas.

Sedan tycker "jag" inte att du blivit överstimulerad 9 ägg låter som en lagom skörd, överstimulering är 20-25 äggblåsor däröver skulle jag tro. Och varför du har vätska kvar i buken är ju för att äggblåsorna punkterats vi äp, så även det borde vara normalt. Men visst kan man känna värk o ömhet efter ett ingrepp. Vid äggdonation får man normalt sätt dela på äggen med en annan mottagare om givare uppgett detta, vi fick vid tillfälle 9 ägg och de andra 9 så jag ser inte att du blivit överstimulerad men att dina Äs däremot är känsliga mot läkemedlet. kanske det vore bra om du tar en kur med ipren/alvedon? Hoppas det blir bättre snart för dig!

Kram
  • Wella80
    Nahoj23 skrev 2012-02-03 11:28:24 följande:
    Hur gör ni med den infon till familjerätten och adoptionsbyrån?
    Vi är i samma sits och har inte berättat något för hemutredaren.

Jag bryr mig inte om vilket sätt barnet kommer, bara det blir ett barn någon gång.
    Vi fick medgivande häromdagen och jag ska göra min första ÄD i mars.
    Precis så känner vi också!

Vi har inte heller sagt något till hemutredarna, men nu kommer vi ju inte att träffa dem förrän vi har adopterat då de ska göra uppföljning. Så vi kommer inte att kontakta BFA (Barnen framför allt) förrän vi ska ta tag i adoption igen. Jag har tyvärr inte så stora förhoppningar på ÄD, en känsla bara :(

Grattis till medgivandet! Spännande att ni ska göra ÄD i mars, det är ju jättesnart Glad Var ska ni göra ÄD? Berätta gärna sedan hur det går för dig!
Svar på tråden äggdonation; du med?