• SretnaJa

Tillväxthämning försenar?

Min son föddes tillväxthämmad, efter vecka 37 och endast 1,9 kg. Hans första tid var han svag och hade inget underhudsfett och han låg utanför kurvorna på både vikt och längd.

Min undran är om det kan vara så att tillväxthämmad lägger mycket energi på det fysiska, att lägga på vikt och längd och "komma ikapp" lite i början och att det kan försena utvecklingen något?

Om han slutade växa vecka 34 så borde det vara ganska rimligt att han behöver komma ikapp lite den som är född vecka 38-40 utan tillväxthämning och som alltså vuxit och utvecklats längre i magen. Förstår ni?

Kan inte:
    Min son har ännu inte börjat jollra kedjor med mamama och bababa och liknande som är en milstolpe i språket. Och viktig tydligen. Han vinkar inte (även om han försökt några gånger) och klappar inte och pekarinte. Han kryper inte och har inte förstått hur han ska sätta sig upp själv även om han kommer halvvägs men jag undrar om det hänger ihop med att han inte kryper och inte är i krypställning så mycket. Sedan är han inte så mycket på golvet, det har jag varit dålig på. Har lyckas få in mat i munnen men har inte utvecklatpincettgreppet riktigt ännu även om man ser att han försöker ibland. 

Kan:
    Han sitter jättebra utan stöd och står med stöd och kan ta några steg längs soffan. Han går väldigt bra när han håller våra händer och kan släppa ena handen och stå bra och kan ibland ta några bra steg med bara en hand i min. Han har stått några korta sekunder helt själv när han väl lyckats hitta balansen. 

Han hittar gömda föremål (förstår att det finns något under duken och drar bort, eller om jag ligger under täcket -det förstår han också), tycker om att leka tittut och kan ta ut klossar ur låda och bankar två klossar mot varandra. Han för en kloss bra mellan händerna. Han kan säga konsonanter och kombinera dem med vokaler, senast idag började han med bokstaven F flera gånger om, "fffff". Han kan säga ba, bu, ga, och säger heeej och nä och har sagt "titta" två gånger men det kan likväl vara något han bara lyckades få ut för han sa det inte som "hej titta på det här" utan bara fick ur sig det ljudet. Han har sagt "mama" en gång enligt en familjemedlem. Och säger "mmmmmm", ibland när jag frågar vad kossan säger och visar en ko så säger han "mmmm".

Han ler hela tiden och är väldigt social, lyssnar till namn och förstår nej, skrattar och charmar och är en solstråle!

Han förstår vart mamma är och vart pappa är och vart fåglarna, bollen och nappen är och senast vart fjärrkontrollen är..

Men jag blir så orolig över de saker han inte kan och han har 10 månaderskoll om en vecka. Blir så rädd för vad de ska säga.

Jag ser en konstant utveckling, i hans takt, men kanske inte som i böckerna.. 
  • Svar på tråden Tillväxthämning försenar?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att utevcklingen kan påverkas av olika anledningar. Alla barn är olika men att infektioner, prematuritet, tillväxthämning osv kan vara orsaker till att ett barnets utveckling försenas något är inte ovanligt. På BVC har man som mål/skyldighet att (bla) upptäcka detta hos barn. Detta innebär också att man tillsammans med föräldrarna kontinuerligt pratar om det, så att de på bästa sätt kan stötta/hjälpa sitt barn i rätt riktning.
    Jag antar med andra ord att er son utevcklats inom ramen för vad som är "normalt", då BVC inte tycks ha uppfattat något annat.

Hur som helst. Du nämner att han inte kommit igång med jollerramsor ännu. Däremot beskriver du att han kan har ett enstavigt joller (ba, bu, ga), som är steget innan upprepat och varierat joller. Med tanke på att du upplever att han kontinuerligt utvecklas, så är jag övertygad om att det inte är långt kvar innan han tar nästa steg. Dessutom reagera han på sitt namn och samspelar när du frågar efter andra saker/ljud osv, vilket bekräftar ännu mer att han är på gång tycker jag.
    Barnhälsovården ser generellt lika ut var man än bor i Sverige, men visst kan det förekomma små olikheter i basprogrammet. De läkare jag samarbetat med, bedömmer att klappa händerna innebär samma motoriska förutsättning som att slå ihop leksaker (klossar). Vilket din son gör och därför behöver du inte oroa dig för den biten.
    Om barn har pincettgrepp eller kryper kräver naturligtvis att de fått förutsättningar att träna dessa färdigheter. Låt din son sitta och leka med majs, ärtor och lek ge-och-ta med små föremål tex ett gem (låt honom dock inte ha kvar det ;).
    På golvet lär sig barn åla, krypa, sätta sig, resa sig osv, vilket de flesta föräldrar vet men ändå får barnen inte vara där tillräckligt. Låt honom vara där massor, hur skall han annars lära sig!?!

Min erfarenhet talar för att han utvecklas väl! Var dock inte rädd att tala med läkaren och sköterskan om dina funderingar. Förmodligen kan de visa på saker, hos din son, som du kanske inte tänkt på och kan ge råd och tips på hur du skall hjälpa honom att stimulera vissa färdigheter.

Kom ihåg att BVC inte verkar för att döma barn och familjer, vi finns för att identifiera, stötta, följa upp och hjälpa om det behövs. Så snälla var inte orolig för 10-m besöket!

MVH Christine

• SretnaJa
    Tack för ditt svar! Solig Jag vet att man inte ska vara nervös och rädd för BVC men det finns ändå en liten känsla av att ett barn måste kunna de saker som kontrolleras där och då - förstår du? Och därför är det så svårt att samtidigt höra att alla barn är olika och utvecklas olika när det ändå finns vissa saker de måste klara av.

Angående det här med ljud och joller.
    Han viskade "lampa" till min man igår enligt min man. En gång. Och dagen innan sa han något som lät som "titta" och han kan sitta och upprepa t.ex. B om och om igen "B..b...b...b..b...". Och har började med ett F-ljud som "Ffff...ff...fff...fff" när vi säger fjärrkontroll t.ex. eller fjäril. Kan höra "P..p..ppp.ppp..p..p" när jag säger pappa. Annars också, även om vi inte säger något. Detta började han med nyligen. Att han upprepar konsonanterna i sig, oftast med lite blåsande ljud.

Jag tycker att han utvecklas kontinuerligt, förut var det mycket mindre enstavigt joller t.ex. och nu hör jag flera gånger per dag "Ba", "Bu", "Ga" och så dessa nya ljud som "F" och "B" om och om igen. Och han låter ju! Han är inte tyst utan gör sig hörd och påkallar uppmärksamhet genom sin röst. 

Eftersom han lyckats få ur sig ljud som låter som "Titta" (Min mamma hörde det i lördags sa hon och hon blev så överraskad och glad och hon tyckte det verkligen lät som ett tydligt titta) och en gång "Mama" och även "Lampa" senast enligt min man (Efter att vi pratat myyycket om lampa den kvällen till honom) så borde ju han ha det inom sig och kanske snart börja upprepa mycket?

När jag säger "Boll" till honom t.ex. och ger honom boll så gör han "B...b..b... bo...b..bo..." typ som att han blåser ut ljudet "B" efter att jag sagt Boll om du förstår. Ibland följt av ett O som ovan.

Jag ska låta honom öva mycket med småplock och även ligga på golvet. Han har aldrig varit förtjust i att ligga så mycket för sig själv på golvet så jag har alltid tagit upp honom vid minsta gnäll. Han har aldrig haft anledning till att gråta (förutom nu på senare tid då han blivit blyg för främlingar och kan gråta eller gnälla om någon främmande tar honom och då vill han genast till mig). Det är också något jag funderat över när jag sett andra mammor med sina barn som låtit de ligga och gråta i vagnen och gnälla och så... tänk om jag försenat det genom att han inte behövt gnälla/gråta ut och på så vis öva sin röst? Så fort jag hört honom gny har jag tagit upp honom.. Osv.

Det här med tillväxthämningen. Jag funderade på om det kan vara så att han lagt så mycket tid på att växa ikapp att hans utveckling på andra fronter skjutits fram med någon månad, för han föddes så himla liten och tunn. Och rent logiskt så borde hans utveckling påverkats i magen också om han slutade växa i vecka 33-34 jämfört med andra bebisar som utvecklats på som vanligt i magen fram till ca 40 veckor. Även om de inte räknas som prematur (född efter 37) så har de ju inte växt i magen.. Jag vet inte, jag är ingen läkare men försöker lugna mig själv lite :)

Skönt att höra att klappa och slå ihop klossar är samma sak egentligen! Då kan han ju det :)

Han kan inte vinka även om han blir väldigt fascinerad av när vi gör det och försöker lite smått med att ta upp armen och ibland har han rört på fingrarna som vi. Kanske kommer det snart :)

TACK för all hjälp :) 
  • BVC Sköterskan

Hej!

Jag kan förstå vad du menar. Jag har gått igenom detta själv ... men hoppas på något sätt, ändå, att alla andra ska gilla att gå till BVC Obestämd

Dina tillägg tycker jag bara förstärker att han är på gång och att du inte behöver oroa dig. Att han är rädd för främlingar och vill vara med dig, tyder på att ni har en fin anknytning.
    Sluta tänk på om du hade låtit honom skrika eller om du hade lagt honom mer på golvet osv. Det kommer inte ha någon avgörande betydelse för honom!

Njut av din son! Solig

/Christine

• SretnaJa

Får jag fråga en sak till? Finns det de barn som inte babblar och övar så mycket innan de börjar öva på riktiga ord? Har du varit med om det? De som inte kör med bababa dadada osv och där det är okej? Märker att sonen är uppmärksam på de ord vi säger och försöker ibland som t.ex när jag säger boll så säger han bbbb.. bo... bb eller fjäril blir fffff.. Sen att han sagt lampa en gång och titta 2 ggr och mama en gång.. Han är extremt ivrig på att gå med våra händer så det känns som något han vill lära sig och det kanske är det han har fokus på nu. Försöker tänka att det måste finnas bebisar som inte kör det klassiska jollret och där det varit helt okej. Eller?

• BVC Sköterskan

Hej!

Självklart finns det alltid undantag.
    För att man skall kunna göra en bedömning behövs, som sagt, en total bild. Min erfarenhet är att en "avvikelse" sällan har någon betydelse.

MVH Christine

• SretnaJa

Hej igen!

Vill bara berätta att sonen börjat med en ny grej nu och det är att säga "bo..bo..bo..bo" och det är väl egentligen upprepande även om det inte är klassiska ba-ba-ba än? Kanske på god väg dit?

Han gör det ganska mycket nu med "bo bo bo" och "b b b b" dvs själva bokstaven B.

Förutom det så försöker han härma när jag säger boll och han härmar mig när jag göra vissa ljud och kan svara med "mmmm" på vad kossan säger. När han ligger i sängen och jag frågar vart lampan är så tittar han upp på den.

När är det meningen att de ska peka på saker istället för att titta på dem när man frågar efter dem?

Kan också uppdatera att han övar för fullt på pincettgreppet.. nu när jag äntligen förstått att de måste ÖVA på det med små bitar mat.. och man ser att han tränar på det även om han ofta tar det med hela handen ännu... men ibland kör han med pekfingret och tummet och försöker lirka till det...

Börjar känna mig lite bättre nu.. för det låter ju som att det är på god väg? :) Och bo bo bo / b b b b är upprepande..?

Det viktigaste är väl att de förstår och hänger med och faktiskt utvecklas, även om det är i deras takt? 

• BVC Sköterskan

Hej!

För att barn skall peka krävs det också att vi pekar. Precis som han härmar dig att säga boll, så kommer han att härma dig att peka. 

Att han upprepar bo bo bo är helt klart upprepande joller, varierat blir det när han lägger till bi till exempel ..bobi bobi bobi.

Det viktiga är, absolut, att han ; utvecklas, förstår och hänger med!

MVH Christine 

Svar på tråden Tillväxthämning försenar?